هر آنچه که نیاز است درباره ی کیست تخمدان بدانید!

درباره ی کیست تخمدان چه می دانید؟

 کیست واژن یکی دیگر از بیماری شایع زنان است. به طور کلی کیست ها یک سری حباب هستند که داخل آن ها می توان با مایع، هوا و یا هر چیز دیگری پر باشد. معمولا کیست ها آنچنان آزاردهنده نیستند و خیلی کم پیش می آید که مشکل ساز باشند. علاوه بر واژن کیست ها می توانند در هر جایی از بدن به وجود آیند. در ادامه درباره ی کیست واژن و چگونگی به وجود آمدن آن بیشتر توضیح خواهیم داد. لطفا با ما همراه باشید. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 انواع کیست تخمدان! 

 همان طور که در ابتدای محتوا نیز ذکر کردیم، کیست تخمدان انواع مختلفی دارد که درجه ی وخامت و نوع درمان هر کدام از این انواع با توجه به نوع کیست با یکدیگر فرق دارد. کیست تخمدان لوتئینی، کیست پلی کیستیک، کیست درموئید و کیست آدنوما از جمله انواع کیست های تخمدان می باشند. 

مشاوره و رزرو نوبت اینترنتی

شما می توانید از سامانه رزرو آنلاین استفاده کنید و برای ملاقات با دکتر و یا مشاوره، وقت خود را رزرو کنید

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 کیست تخمدان لوتئینی چیست؟ 

 به این کیست ها، کیست های فونکسیونل نیز گفته می شود. مایع صاف و بدون اضافات داخل آن، کیست لوتئینی را به یکی از بی خطر ترین انواع کیست ها تبدیل کرده است. این کیست ها دیواره یا نازک و صاف دارند که کم کم به مرور زمان و به صورت خود به خود از بین می روند. در واقع برای درمان کیست لوتئینی نیازی به درمان و تجویز داروی پزشک متخصص نیست. 

 کیست پلی کیستیک چیست؟ 

 پلی کیستیک یعنی کیست های متعدد! درمان این نوع از کیست و تشخیص و تجویز دارو توسط پزشک متخصص احتیاج دارد. روش های درمان کیست های متعدد یا همان پلی کیستیک با توجه به وزن بیمار، متاهل و یا مجرد بودن و تمایل به بارداری یا عدم تمایل به بارداری تعیین می شود. بنابراین برای درمان کیست های متعدد با بررسی های بیشتر و دقیق تری احتیاج است که حتما باید توسط پزشک متخصص انجام شود. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 کیست درموئید چیست؟ 

 منشا کیست های درموئید به دوران جنینی فرد بر میگردد. در واقع مایع درون این کیست ها می تواند شامل مو، چربی، غضروف، دندان، ناخن و بخش های استخوانی دیگری باشد. در واقع کیست های درموئید از بقایای سلولهای بنیادی بشر بر روی تخمدان ها تشکیل می شوند. 

 کیست آدنوما چیست؟ 

 کیست های آدنوما ا جمله کیست هایی هستند که به سرعت رشد کرده و بزرگ می شوند. مواد تشکیل دهنده ی این کیست ها معمولا سلولهایی است که روی پوشش تخمدان ها قرار دارند. کیست های آدنوما عموما خوش خیم بوده و تحت نظر پزشک متخصص قابل درمان می باشند. 

 کیست اندومتریوما چیست؟ 

 گاهی اوقات پیش می آید که پوششی که بخش داخلی رحم را تشکیل می دهد، روی تخمدان ها قرار میگیرد. با رشد هر ماهه ی این سلول ها، این مواد راه خروج به بیرون ندارند و کیست اندومتریوما را تشکیل می دهند. 

 موارد به وجود آورنده ی کیست تخمدان کدام ها هستند؟ 

 پیدایش کیست تخمدان ها با تخمک گذاری ارتباط مستقیم دارد. در واقع در حالت طبیعی فولیکول ها در روز چهاردهم پریود به صورت طبیعی دچار پارگی شده و تخمک ها را آزاد می کند. اما گاهی پیش می آید که این فولیکول با مایعات پر می شود همین فولیکول پر شده از مایعات کیست تخمدان را پدید می آورد. هر چقدر تعداد این فولیکول های آزاد نشده بیشتر باشد، تعداد کیست موجود در تخمدان نیز بیشتر خواهد شد. بنابراین یکی از مهم ترین عواملی که میتواند پدید آورنده ی کیست تخمدان باشد، به نتیجه نرسیدن عمل تخمک گذاری در تخمدان هاست! 

 علائمی که نشان دهنده ی کیست واژن در بدن است. 

 اگر کیست تخمدان خیلی جدی بوده و علائم آن تشدید شود، بدن دچار ضعف و بیحالی شده و شخص حالت تهوع و استفراغ به او دست می دهد. همچنین تغییرات نبض و درد ناگهانی شدید زیر شکم یکی دیگر از علائمی است که نشان دهنده ی کیست تخمدان می باشد. 

 کیست واژن و درمان آن! 

 کیست تخمدان ها به دو روش دارویی و جراحی قابل درمان می باشند. در سری کیست های ساده که ریز هستند و مایع درون آن ها صاف و بدون خطر است، معمولا احتیاجی به مصرف دارو نبوده و این کیست ها خود به خود برطرف می شوند اما بعضی اوقات همین کیست های فونکسیونل بزرگ تر از حد معمول شده که اندازه ی آن ها با یک سونوگرافی ساده قابل تشخیص است. معمولا برای از بین بردن این مدل کیست های ساده، پزشک متخصص قرص ها ضد بارداری را تجویز می کند. با این حال روش درمان این کیست ها تنها توسط پزشک متخصص باید تجویز شود. 

 شرایطی هم وجود دارد که این کیست تخمدان ها ممکن است مشکل ساز شوند و درمان تنها با یک داروی ساده انجام نشود. گاهی اوقات دردهای لگنی و شکمی به حدی زیاد است که بیمار نمی تواند آن را تحمل کند، معمولا به همراه درد لگنی و شکمی، خون ریزی شدید نیز پدید می آید. در نتیجه تنها راه حل جراحی کیست تخمدان می باشد. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 معمولا اگر کیست ها بزرگ شوند، پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار مانند وزن، سن، رابطه ی زناشویی و … درمان را جراحی در نظر می گیرد. لازم است بدانید که پلی کیست ها یا همان کیست های متعدد نیازی به جراحی ندارند و معمولا با دوره های دارو درمانی برطرف می شوند. علاوه بر بزرگ شدن کیست تخمدان، مسئله ی پیچ خوردگی کیست نیز یکی دیگر از مواردی است که معمولا با جراحی حل می شود. در پیچ خوردگی کیست، معمولا کیست دچار کم خونی شده و نهایتا تهوع و استفراغ را به همراه دارد. با توجه به شرایط بررسی های مختلف، معمولا پزشکان متخصص جراحی را برای درمان این وضعیت پیشنهاد می کنند. 

 راه های پیشگیری از کیست واژن چیست؟ 

 هیچ راه حل قطعی برای پیشگیری از کیست تخمدان وجود ندارد. گفته می شود که خانم هایی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنند به نسبت خانم های دیگر، کمتر دچار کیست تخمدان خواهند شد. اما باز هم به قطعیت نمی توان گفت که قرص ضد بارداری یک عامل مهم در پیشگیری از کیست تخمدان است. نهایتا تنها راهی که خانم ها می توانند خودشان در برابر بیماری های این چنینی مصون نگه دارند، همان چکآپ سالیانه و مراجعه به پزشک متخصص زنان است. با مراجعه به پزشک مربوطه و چکآپ سالانه، بلافاصله مشکل موجود بررسی و درمان خواهد شد. 

 کیست تخمدان و رژیم غذایی  

 کاهش وزن یکی از موارد موثر در جلوگیری از کیست تخمدان است. بنابراین اضافه کردن سبزیجات، حبوبات و میوه ها در رژیم غذایی یکی از بهترین کارهایی است که برای تعادل وزن می توان انجام داد. چربی های اشباع شده و قند خون بالا از موارد دیگری هستند که در پیدایش کیست تخمدان تاثیر زیادی دارند. همچنین فرد باید ورزش را به برنامه ی روزانه اش اضافه کرده و از مصرف غذاهای فرآوری شده و دارای مواد نگهدارنده تا جایی که امکان دارد، پرهیز کند. همچنین مصرف امگا 3، لبنیات و پروتئین به حد نیاز نیز یکی دیگر از کارهایی است که برای داشتن بدنی سالم، حتما باید انجام شود. 

در نهایت سه عامل چاقی، داشتن هورمون های مردانه مانند موهای زائد زیاد و قاعدگی بی نظم، از جمله موارد مهم هستند که می توانند مانند یک زنگ اخطار برای کیست تخمدان برای شما خانم های عزیز عمل کنند. در صورت مشاهده ی این موارد لطفا هر چه سریعتر با پزشک متخصص زنان مشورت نمایید. 

برای درمان کیست تخمدان به کدام پزشک مراجعه کنم؟

دکتر شهره درویش زاده جراح و متخصص زنان زایمان نازایی و زیبایی زنان  با سابقه 25 سال فعالیت حرفه ای و انجام هزاران جراحی کیست تخمدان یکی از باتجربه ترین پزشکان در این زمینه می باشند. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره و درمان به ایشان مراجعه کنید و فرآیند تشخیص و درمان خود را در سریع ترین زمان ممکن شروع کنید.

خوش آمدید دوست عزیز

آیا حساب کاربری ندارید؟
قبلی
بعدی