تنبلی تخمدان چیست؟

تنبلی تخمدان چیست؟

 هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با تنبلی تخمدان است. به همین دلیل ما در این مطلب به معرفی علائم تنبلی تخمدان و عوارض تنبلی تخمدان می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ما را در این مقاله همراهی نمایید. 

تنبلی تخمدان نوعی کیست تخمدان است که به آن تخمدان پلی کیستیک هم می گویند. یکی از مهم ترین عوارض این کیست این است که تاثیر زیادی بر هورمون های زنانه می گذارد. این تاثیرگذاری سبب می شود اغلب خانم هایی که با این کیست دست و پنجه نرم می کنند بیش از حد هورمون های مردانه داشته باشند. تولید شدن بیش از حد هورمون های مردانه باعث ایجاد عدم هماهنگی و اعتدال هورمون ها در بدن زنان می شوند و همین امر باعث می شود که عادت ماهیانه در این افراد منظم نباشد.

 از دیگر عوارض تنبلی تخمدان، ناباروری یا سخت باردار شدن زنان است. همچنین این کیست سبب می شود موهای زائد در صورت و بدن فرد رشد کند و از طرف دیگر موهای سر او کاهش یابد. اگر این کیست درمان نشود و ادامه دار باشد سبب می شود در طولانی مدت فرد دچار امراضی چون دیابت و ناراحتی های قلبی شود. از دیگر عوارض تنبلی تخمدان می توان به ایجاد جوش یا آکنه، چرب شدن پوست، ریزش موهای سر و بی نظم شدن دوره ی عادت ماهیانه اشاره کرد. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 از مهم ترین ویژگی های این نوع کیست، علائم آن است چرا که این کیست علائم مختلفی دارد و سبب می شود که تشخیص این بیماری بسیار گیج کننده باشد. دلیل گیج کنندگی تخمدان پلی کیستیک این است که هم علائم این بیماری در هر خانمی متفاوت است و هم این بیماری علائمی دارد که در بسیاری از بیماری های دیگر هم وجود دارد. در برخی از مواقع هم دیده شده که اصلا زنان دارای این نوع کیت هیچ نوع علائمی ندارند. 

 شایع بودن این بیماری در زنان سبب شد که ما در این مطلب به معرفی علائم تنبلی تخمدان و عوارض این بیماری بپردازیم. حال اگر تمایل دارید اطلاعات خود را تکمیل کنید می توانید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید. 

 تنبلی تخمدان چیست؟ 

 تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک و یا PCOS که مخفف کلمه ی polycystic ovary syndrome است در واقع نوعی کیست تخمدان است و از مشکلات هورمونی در زنان محسوب می شود. عموما خانم های  بارور در حدود سنی 15 تا 44 سالگی در معرض این بیماری قرار دارند. همان طور که در بالا نیز اشاره نمودیم از مهم ترین ویژگی های این بیماری، علائم آن می باشد که در برخی از خانم ها ظاهر نمی شود. به همین دلیل بسیاری از خانم ها حتی خبر ندارند که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند. این کیست دقیقا روی تخمدان های زنان تاثیر می گذارد. تخمدان ها هم مسئول تولید کردن دو هورمون مهم زنان یعنی استروژن و پروژسترون می باشند که تاثیر این کیست بر روی تخمدان سبب می شود تولید این هورمون ها نامنظم شود لذا سیکل قاعدگی در خانم ها به هم می ریزد. نامنظم شدن چرخه ی قاعدگی هم سبب می شود که بارداری به سختی انجام شود. همچنین این کیست سبب می شود هورمون های مردانه مثل اندروژن بیش از حد طبیعی در بدن زنان تولید شود. 

مشاوره و رزرو نوبت اینترنتی

شما می توانید از سامانه رزرو آنلاین استفاده کنید و برای ملاقات با دکتر و یا مشاوره، وقت خود را رزرو کنید

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 علائم تنبلی تخمدان 

 از آنجایی که در این کیست سبب نامتعادل شدن هورمونی در بدن زنان می شود لذا علائم مختلفی در بدن زنان بروز می کند. کی از مهم ترین علائم این بیماری تولید بیش از حد هورمون های مردانه است که سبب می شود صفات مردانه مثل رشد موهای زائد در صورت و بدن زنان ایجاد شود. علاوه بر این این کیست بر روی هورمون انسولین در بدن زنان هم تاثیر می گذارد وسبب می شود این هورمون در بدن این افراد زیاد شود لذا خانم هایی که دچار تنبلی تخمدان هستند دارای افزایش وزن هستند. با اینکه علائم این بیماری بسیار زیاد و مختلف است اما شایع ترین علائم تنبلی تخمدان شامل موارد زیر می باشد: 

داشتن چرخه ی قاعدگی نامنظم:

عموما خانم های دارای این کیست هستند دارای این مشکل می باشند چرا که این کیست سبب کاهش تخمک گذاری می شود و این کم شدن تخمک گذاری باعث می شود دیواره های رحم هر ماه تمیز نشوند. عموما خانم های مبتلا به این کیست در سال کمتر از 8 بار پریود می شوند. همچنین تغییر کردن رنگ خون در دورهی پریود از دیگر علائم این کیست است. 

افزایش وزن:

افراد مبتلا به این کیست بدون دلیل، وزنشان زیاد می شود. عموما این افزایش وزن در ناحیه ی شکم و قسمت های میانی بدن می باشد. سطح انسولین در زنانی که دارای تنبلی تخمدان هستند بیشتر از زنانی است که این بیماری را ندارند. افزایش این هورمون سبب افزایش وزن به ویژه در ناحیه ی شکم می شود. اکثر خانم هایی که دارای تنبلی تخمدان هستند اضافه وزن دارند. همچنین کاهش وزن در این افراد بسیار سخت تر است. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

رشد موهای زائد و پرمویی:

صورت و بدن 70 درصد از زنانی که دچار این کیست هستند دارای موهای زائد است. عموما این موهای زائد روی صورت و شکم و پشت می باشد. 

خونریزی شدید:

این کیست سبب می شود زنان دارای دوره ی قاعدگی طولانی مدت باشند. این قاعدگی های طولانی مدت سبب ضخیم شدن دیواره ی رحم می شوند لذا خونریزی های این زنان بسیار شدیدتر از حالت معمولی است. 

 از دیگر علائم این بیماری که شایع نمی باشد و در برخی از زنان بروز می کند می توان به بی خوابی، پایین بودن قند خون، کبد چرب، خشکی پوست و چشم، درد در ناحیه لگن، سر درد و فشار خون بالا اشاره کرد. 

 عوارض تنبلی تخمدان 

 این بیماری عوارض مختلفی دارد که شایع ترین عوارض آن عبارتند از: 

ناباروری:

همان طور که می دانید باردار شدن، نیازمند تخمک گذاری است. طبیعتا زنانی که در تخمک گذاری مشکل دارند و در باردار شدن هم مشکل دارند. یکی از شایع ترین دلایلی که خانم ها نابارور هستند همین کیست است. در واقع این زنان به جای اینکه تخمک رسیده داشته باشند فولیکول ریز دارند. 

اختلال ارگاسم

سرطان دهانه رحم:

قاعدگی منظم سبب می شود هر ماه دیواره رحم بریزد و تمیز شود. اگر هر ماه این اتفاق نیفتد دیواره رحم ضخیم می شود. ضخیم شدن بیش از حد این دیواره احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. 

سرطان رحم چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

داشتن اختلالات روحی:

دو قطبی بودن، افسردگی و اضطراب از مهم ترین اختلالاتی است که در این زنان شایع است. این اختلالات به دلیل تغییراتی است که در هورمون ها ایجاد شده است. 

 سندروم متابولیک:

همان طور که اشاره نمودیم اکثر زنان دارای تنبلی تخمدان با اضافه وزن و چاقی درگیر هستند. چاقی باعث می شود که فشار خون و قند خون در این زنان زیاد شود. در واقع کلسترول خوب در این افراد کم و کلسترول بد در آن ها زیاد است. مجموع این عوامل، سندروم متابولیک می باشد. این سندرم منجر به افزایش بیماری های قلبی و دیابت و سکته ی مغزی می شود. 

 تشخیص تنبلی تخمدان 

 در واقع زمانی پزشک معالج تشخیص می دهد که فرد دارای تنبلی تخمدان است که وی دو عامل از سه عامل ذکر شده در پایین را داشته باشد. این عوامل عبارتند از: 

 داشتن میزان بالای هورمون اندروژن 

 داشتن چرخه ی قاعدگی نامنظم 

 داشتن کیست های تخمدانی 

همچنین علائم دیگر بیماری مثل داشتن جوش و موهای زائد و اضافه وزن او را هم چک می کند. معاینات لگنی از دیگر کارهای پزشک برای تشخیص این بیماری است. از دیگر راه های تشخیص این بیماری انجام آزمایش خون و سونوگرافی می باشد. در نهایت پس از انجام این کارها اگر پزشک مشاهده کرد که بیمار دو علائم از سه علائم اصلی را دارد تشخیص می دهد که وی تنبلی تخمدان دارد.

برای تشخیص و درمان تنبلی تخمدان به کدام کلینیک مراجعه کنم؟

دکتر شهره درویش زاده، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی با 25 سال سابقه درخشان فعالیت حرفه ای در حوزه پزشکی یکی از با تجربه ترین و حاذق ترین پزشکان در زمینه تشخیص و درمان بیماری های زنان می باشند که شما می توانید با مراجعه به ایشان و دریافت مشاوره از بیماری های احتمالی مانند تنبلی تخمدان آگاه شوید و به موقع درمان خود را آغاز نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید دوست عزیز

آیا حساب کاربری ندارید؟
قبلی
بعدی