جراحی برداشتن رحم چیست و چگونه انجام می شود؟

جراحی برداشتن رحم چیست و چگونه انجام می شود؟

 جراحی برداشتن رحم که به آن عمل هیسترکتومی نیز گفته می شود، یکی از عمل های رایج بین خانم هاست. همانطور که می دانید رحم یک عضو خیلی مهم در خانم ها برای پرورش جنین می باشد. جراحی برداشتن رحم معمولا در سنین بالا و بعد باروری صورت می گیرد. با این حال دلایل زیادی می تواند برای جراحی رحم در خانم ها وجود داشته باشد. در یک عمل هیسترکتومی معمولا کل رحم برداشته می شود. در ادامه درباره ی دلایل جراحی برداشتن رحم و ویژگی های آن بیشتر توضیح خواهیم داد. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 دلایل انجام جراحی برداشتن رحم چیست؟ 

 همان طور که گفتیم برای انجام جراحی برداشتن رحم، دلایل مختلفی می تواند وجود داشته باشد. البته به محض بروز هر مشکلی در رحم، ابتدا پزشک متخصص تلاش می کند تا با دارو درمانی، مشکل رحم را برطرف سازد، در نهایت اگر درمان های ابتدایی نتیجه بخش نبود، جراحی برداشتن رحم یا همان هیسترکتومی پیشنهاد می شود. 

 دلایل جدی مانند خون ریزی های شدید در دوران پریود، درد زیاد برای مدت طولانی در قسمت لگن، سرطان تخمدان، سرطان رحم، سرطان دهانه رحم یا همان لوله فالوپ، فیبروم یا همان سلول های غیر سرطانی، آندومتریوز، آدنومیوز و سایر بیماری های عفونی می توانند زمینه ساز جراحی برداشتن رحم باشند. 

 هیسترکتومی چگونه انجام می شود؟ 

 جراحی برداشتن رحم، یک عمل تقریبا بی خطر است که اگر برای انجام عمل خود یک پزشک متخصص حاذق را انتخاب کنید، عمل آسان و سبکی را تجربه خواهید کرد. با توجه به وخامت شرایط بیمار، ممکن است که بیهوشی کامل برای جراحی در نظر گرفته شود اما این عمل با یک بی حسی موضعی نیز امکان پذیر می باشد. جراحی برداشتن رحم معمولا به سه روش انجام می شود : 

مشاوره و رزرو نوبت اینترنتی

شما می توانید از سامانه رزرو آنلاین استفاده کنید و برای ملاقات با دکتر و یا مشاوره، وقت خود را رزرو کنید

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 هیسترکتومی لاپراسکوپی 

 در این روش که معمولا اکثر جراحی های برداشتن رحم با این روش انجام می شود، ابتدا چهار سوراخ کوچک بر روی شکم و اطراف ناف بیمار و به وجود می آورند و سپس توسط دستگاه لاپاراسکوپی عمل جراحی صورت می گیرد. دستگاه لاپاراسکوپی یک لوله ی باریک است که لبه ی آن به دوربین و نور تجهیز شده، این دوربین به داخل شکم هدایت شده و از طریق دوربین متصل به مانیتور، پزشک متخصص می تواند شرایط داخلی بیمار را مشاهده نماید. رحم به تکه های کوچک تقسیم شده و در نهایت خارج می شود. زخم حاصل از این جراحی برداشتن رحم به روش لاپاراسکوپیبه همان چند سوراخ کوچک محدود می گردد. در واقع در لاپاراسکوپی هیسترکتومی، هیچ اثری از عفونت، چسبندگی و خون ریزی وجود نخواهد داشت. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 هیسترکتومی شکمی  

 این روش مانند روش های عمل جراحی قدیمی تر انجام می شود. یک برش افقی و یا عمودی در در سطح شکم ایجاد که از این طریق عمل برداشتن رحم به طور کامل صورت می گیرد. 

 هیسترکتومی واژن  

 جراحی برداشتن رحم از طریق واژن، هیچ زخم ظاهری ندارد. در واقع به کمک یک سری برش کوچک در اطراف واژن عمل جراحی برداشتن رحم انجام می شود. 

 دوره ی نقاهت جراحی برداشتن رحم چگونه است؟ 

 معمولا بیماری که تحت جراحی برداشتن رحم قرار می گیرد، باید 2 الی 5 روز در بیمارستان، تحت نظر پزشک خود بماند. پیاده روی یکی از مهم ترین کارهایی است که بیمار به منظور جلوگیری از لخته شدن خون در پا باید انجام شود. 

 کشیدن، بلند کردن و جابجا کردن اشیاء سنگین در این دوره به شدت آسیب زا خواهد بود. همچنین خم شدن و روابط جنسی نیز از جمله کارهای خطرناک در این دوره می باشند. به یاد داشته باشید که زخم ناشی از عمل هیسترکتومی شکمی، به نسبت بقیه جراحی ها به زمان بیشتر برای بهبودی احتیاج دارد. 

بهترین متخصص زنان در تهران

 انواع عمل هیسترکتومی

 جراحی برداشتن رحم با توجه به وخامت اوضاع بیماری می تواند مختلف باشد. مثلا با توجه به اندازه و نوع عارضه ی بیمار، پزشکان تصمیم می گیرند بخشی از رحم را بردارند که به انوع از عمل هیسترکتومی، هیسترکتومی جزئی گفته می شود.  

 همچنین گاهی ممکن است که به دلیل شرایط بیمار، کل رحم طی عمل برداشته شود که به این مدل عمل جراحی نیز هیسترکتومی توتال یا کلی گفته می شود. اما در برخی از جراحی های برداشت رحم، پزشک مجبور می شود که علاوه بر رحم، یک یا دو تخمدان یا تخمدان ها ها به همراه لوله ی فالوپ را نیز بردارد که به این نوع از جراحی هیسترکتومی اوفورکتومی گفته می شود. 

 عوارض جراحی برداشتن رحم یا هیسترکتومی 

 هر چقدر هم آسان و سبک، باز هم هیسترکتومی یک جراحی است که ممکن است عوارض بیهوشی، بی حسی، عفونت و … مخصوص به خود را داشته باشد. عفونت های ادراری، آسیب دیدگی روده و مثانه از جمله مواردی هستند که ممکن است در پی یک جراحی برداشتن رحم اتفاق بیفتد. 

 همانطور که گفتیم معمولا هیسترکتومی در خانم هایی با سن بالا انجام میگیرد اما اگر خانمی قبل از دوره ی یائسگی اش عمل هیسترکتومی را انجام دهد و طی این عمل به همراه رحم، دو تخمدان نیز برداشته شود، علائم یائسگی خیلی زودتر از چیزی که فکرش را بکنید شروع شده و بسیار آزاردهنده خواهد بود. اختلالات خلقی، خشکی واژن و درد به هنگام رابطه ی جنسی و گرگرفتگی از جمله علائم یائسگی هستند که با مراجعه به پزشک متخصص قابل حل خواهد بود. 

 وقتی کل رحم برداشته می شود، بارداری و سیکل قاعدگی در خانم ها اتفاق نخواهد افتاد. در صورت برداشتن تخمدان به همراه رحم، علائم یائسگی، کاهش سطح هورمون ها، کاهش میل جنسی، افزایش روند پیری و احتمال ابتلا به پوکی استخوان و بیماری های قلبی پدیدار خواهد شد. 

 رابطه ی جنسی بعد از جراحی برداشتن رحم چگونه خواهد بود؟ 

 نگرانی که در زمینه ی تاثیرات عمل هیسترکتومی بر روی رابطه ی جنسی برای خانم های وجود دارد، امری کاملا منطقی و طبیعی است. ممکن است این عمل تا حدودی بر تحریک جنسی و یا لذت جنسی خانم ها تاثیر بگذارد اما احتمال آن بسیار کم می باشد. شش تا هفت هفته معمولا دوره ی نقاهتی است که برای رابطه ی جنسی بعد از عمل هیسترکتومی تجویز می شود. 

 بعد از هشت هفته معمولا اکثر خانم ها یک رابطه ی جنسی نرمال و بدون درد را تجربه می کنند. درصد بالایی از خانم ها بعد از انجام عمل هیسترکتومی، میل به رابطه ی جنسی در آن ها افزایش می یابد. همچنین در شرایط نرمال، میل جنسی خانم مانند قبل بوده و هیچ تغییری به وجود نخواهد آمد. 

 طبق تحقیقات به عمل آمده، دهانه ی رحم نقش زیادی در ارگاسم واژینال دارد. بنابراین خانم هایی که طی عمل جراحی دهانه ی رحم آنها خارج نشده، ارگاسم بیشتری را نسبت به خانم هایی که طی جراحی دهانه ی رحمشان نیز برداشته شده، تجربه می کنند. اما جدای مسئله برداشتن دهانه رحم، عمل هیسترکتومی تاثیری بر ارگاسم خارجی و کلیتورال خانم ها ندارد. 

 احساس افسردگی بعد از عمل و یا علائم یائسگی می تواند تاثیر زیادی بر روی کیفیت رابطه ی جنسی زوجین بگذارد. با مراجعه به پزشک متخصص، بخش عمده ای از این مشکلات حل خواهد شد و کیفیت رابطه ی جنسی به دوره ی قبل از عمل خواهد رسید. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 سخن آخر  

 بعد از انجام عمل هیسترکتومی یا همان جراحی برداشتن رحم، به منظور جلوگیری از بروز بیماری های جانبی و حفظ سلامت بدن، نیاز است که فرد ورزش های سبک مانند پیاده روی را حتما در برنامه ی روزانه ی خود جای دهد. همچنین داشتن یک رژیم غذای کم چرب و بدون قند و سرشار از کلسیم و ویتامین D نیز از جمله ی واجبات یک بدن سالم بعد از جراحی می باشد. 

 

برای جراحی برداشتن رحم به کدام کلینیک مراجعه کنم؟

 دکتر شهره درویش زاده جراح و متخصص زنان زایمان نازایی و زیبایی زنان با 25 سال سابقه فعالیت حرفه ای در زمینه زیبایی زنان و عضویت در انجمن جراحان آمریکا توانسته اند با به روزترین متدها و مجهزترین دستگاه ها هزاران جراحی برداشتن رحم را با موفقیت به انجام برسانند. در صورتی که شما نیاز به این جراحی داشته باشید می‌توانید با مراجعه به کلینیک دکتر شهره درویش زاده این جراحی را با خیال آسوده به ایشان بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید دوست عزیز

آیا حساب کاربری ندارید؟
قبلی
بعدی