درباره ی کیست واژن چه می دانید؟

کیست واژن یکی دیگر از بیماری شایع زنان است. به طور کلی کیست ها یک سری حباب هستند که داخل آن ها می توان با مایع، هوا و یا هر چیز دیگری پر باشد. معمولا کیست ها آنچنان آزاردهنده نیستند و خیلی کم پیش می آید که مشکل ساز باشند. علاوه بر واژن کیست ها می توانند در هر جایی از بدن به وجود آیند. در ادامه درباره ی کیست واژن و چگونگی به وجود آمدن آن بیشتر توضیح خواهیم داد. لطفا با ما همراه باشید.

کیست واژن چیست؟

همان طور که گفتیم کیست واژن نوعی از کیست است که معمولا در قسمت واژن خانم ها به وجود می آید. اندازه ی این کیست از خیلی ریز تا خیلی درشت به اندازه ی یک پرتقال قابل تغییر است. به وجود آمدن کیست واژن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. انباشته شدن ترشحات واژن در طول زمان، تومورهای خوش خیم در قسمت واژن و زایمان طبیعی  از رحم، از جمله ی مواردی هستند که می توانند زمینه ای برای به وجود آمدن کیست باشند.

انواع کیست واژن و ویژگی های آن ها

کیست واژن انواع مختلفی دارد. در واقع هر کیست با توجه به عامل به وجود آورنده ای که دارد، به انواع مختلفی دسته بندی می شوند. در ادامه به معرفی انواع کیست واژن خواهیم پرداخت.

کیست غده ی بارتولن

در دو طرف واژن خانم ها دو غده ی ریز قرار دارد که به آن ها غدد بارتولن گفته می شود. کار این غدد این است که با ترشحات خود سطح خارجی واژن را مرطوب نگه دارند. بر اثر ترشح مایعات غدد بارتولن ممکن است گاهی کیست های به وجود بیاید که به آن ها نیز کیست بارتولن گفته می شود.

کیست انکلوزیونی

یکی از شایع ترین نوع کیست واژن، کیست انکلوزیونی می باشد. این کیست ها بسیار ریز هستند و معمولا به دلیل فشاری که بعد از زایمان یا جراحی به واژن وارد شده، تولید می شوند. محل تولید کیست انکلوزیونی معمولا بخش تحتانی واژن می باشد.

کیست مولرین

این کیست ها معمولا بعد از زایمان در واژن رشد می کنند. در واقع دلیل رشد این کیست ها نیز اضافات جنین در بدن مادر می باشد. کیست مولرین ممکن است در هر قسمتی از واژن به وجود آمده و رشد کند. این مدل از کیست یکی از شایع ترین انواع کیست ها در واژن خانم هاست.

کیست های مجاری گارتنر

زمانی که جنین در حال رشد در بدن مادر است، یک سری مجاری ها هستند که اصلا یا رشد نمی کنند و یا رشد آن ها تکامل نمی یابد.  بنابراین پس از اینکه نوزاد متولد شد ممکن است که این مجاری های تکمیل نیافته تبدیل به کیست هایی در واژن مادر شوند که به آن ها کیست های مجاری گارتنر گفته می شود.

چرا خانم ها به کیست واژن مبتلا می شوند؟

کیست ها از انباشتگی ترشحات در بخشی از واژن به وجود می آیند و این انباشتگی هم زمانی پدیدار می شوند که مسیر یک کانال و یا غده بسته بوده و ترشحات آن راه برای خارج شدن نداشته باشند. در واقع علت انباشتگی و مایع انباشتگی تعیین کننده نوع کیست واژنی است که به وجود آمده.

به عنوان مثال آسیب رسیدن به دیواره های واژن، پارگی کانال زایمان، جراحی و در کل هر نوع آسیب رسیدن و واژن می تواند واژن را مستعد ایجاد کیست نماید.

از کجا بفهمیم که کیست واژن داریم؟

کیست واژن به راحتی قابل تشخیص نیست و برای تشخیص آن نیاز است که بیمار به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده و تحت معاینه ی لگنی قرار گیرد. در حالت نرمال، کیست ها باعث بروز دردی نمی شوند مگر اینکه کیستی عفونت کرده و یا زیادی رشد کند که در این صورت در هنگام ورزش، استفاده از تامپون و یا رابطه ی جنسی، درد کیست نمایان می شود.

گاهی ممکن است که کیست ها رشد کنند و گاهی هم ممکن است که کیست رشدی نکرده و در اندازه ی اولیه ی خود باقی بماند. راه یافتن باکتری ها به داخل واژن از طریق رابطه ی جنسی و … می تواند باعث شود که عفونت کیست واژن به وجود آید.

عوارض جانبی کیست واژن

همان طور که چندین بار اعلام کردیم، معمولا کیست واژن در حالت معمولی دردناک نبوده و عوارض خاصی ندارد. مگر اینکه باکتری های موجود در سطح پوست به داخل واژن راه یافته و باعث شوند که کیست عفونی شده و به آبسه تبدیل شود. در این صورت است که آبسه ی به وجود آمده به تخلیه احتیاج دارد. در صورت بروز هرگونه درد و تورم نیز نیاز است که بیمار بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کرده و شرایط کیست واژنی به طور کامل بررسی گردد.

به طور معمول احتیاج است که خانم ها سالانه تحت نظر پزشک متخصص چکاپ شوند. در صورت بروز هر گونه برآمدگی نا متعارف، لکه بینی، خونریزی و یا بوی بد واژن نیاز است که مراجعه به پزشک متخصص در اسرع وقت انجام شود.

کیست واژن چگونه درمان می شود؟

در حالت عادی نیازی نیست که بیمار برای درمان کیست واژن اقدامی کند و معمولا نشستن در وان آب گرم، کمک زیادی به از بین رفتن کیست می کند. اما گاهی اوقات پیش می آید که کیست ها بر اثر عفونت، بسیار دردآور می شوند، در آن زمان نیاز است که بیمار توسط پزشک متخصص پیگیر درمان جدی خود شود. راه هایی که برای کیست واژن از جانب پزشک متخصص زنان پیشنهاد می شود، شامل موارد زیر است.

آنتی بیوتیک های یکی از درمان های کیست واژن

معمولا وقتی کیست واژن دچار عفونت شدید می شود، اولین گزینه برای برطرف کردن عفونت، مصرف آنتی بیوتیک می باشد. البته گاهی اوقات عفونت کیست واژن ابتدا به آبسه تبدیل شده و سپس خود به خود می ترکد. در این مرحله اصلا نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ها نیست.

روش مارسوپیالیزاسیون :

گفتیم که اکثر کیست ها بر اثر تجمع ترشحات به وجود می آیند. در واقع وقتی مسیری در واژن بسته می شود احتمال بروز کیست واژن در آن قسمت بسیار زیاد است. از این رو در روش مارسوپیالیزاسیون، پزشکان طی یک پروسه ی جراحی، مسیر جدیدی برای خارج شدن ترشحات باز می کنند تا مانع تجمع آن ها و نهایتا به وجود آمدن کیست واژن شوند. بعد از باز کردن کانال جدید معمولا یک لوله ی کوچک به مدت چند روز در آن قسمت قرار گرفته تا کانال به وجود آمده جوش نخورد.

تخلیه ی کیست و یا برداشتن آن توسط عمل جراحی

در برخی موارد احتیاج است که پزشک طی یک عمل جراحی، کل غده ی به وجود آمده را خارج کند. البته روش شایع تر این است که پزشک به کمک بی حسی موضعی، ی برش روی سطح کیست ایجاد کرده و به کمک یک لوله آن را باز می گذارد تا کیست کاملا تخلیه و از بین برود. البته تمامی این راه حل ها و عملی شدن آن ها بسته به حال بیمار و تشخیص پزشک متخصص باید صورت گیرد.

سخن آخر

خیلی کم پیش می آید که خانمی به صورت طبیعی متوجه کیست واژن خود شود. از راه حل های جلوگیری از ایجاد کیست واژن این است که شخص تلاش کند رابطه ی جنسی ایمن داشته و واژن خود را همیشه پاکیزه نگه دارد. این راه حل ها به خانم ها کمک می کند که در صورت بروز کیست واژن، این کیست مشکل ساز نشده و به عفونت و آبسه ختم نشود و نهایتا خود به خود از بین برود.

برای درمان کیست واژن به کدام پزشک مراجعه کنم؟

دکتر شهره درویش زاده، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی با 25 سال سابقه درخشان فعالیت حرفه ای در حوزه پزشکی و انجام بیش از 9 هزار درمان کیست واژن یکی از با تجربه ترین و حاذق ترین پزشکان در زمینه درمان کیست واژن می باشند که شما می توانید با اطمینان خاطر درمان کیست واژن خود را به ایشان بسپارید و با دریافت مشاوره های کامل قبل از عمل، از نتیجه حاصله اطمینان کافی را کسب کنید.