درمان بیماری زگیل تناسلی

درمان بیماری زگیل تناسلی

درمان این بیماری به شیوه های مختلفی قابل انجام است که به طور کلی به دو گروه تقسیم می‌شود:

درمان هایی که توسط خود بیمار قابل انجام است و به وسیله استعمال یک پماد انجام می‌شود مانند پدوفیلین در غلظت های TCA کرم لیکوئید یا آلدرا، اسید تری کلرو استیک 80 و 90 درصد، اسید سالیسیلیک و پماد سینکاتچینز.

-درمان هایی که حتما باید توسط یک پزشک متخصص انجام شود مانند درمان با لیزر، کرایوتراپی یا فریز، جراحی و کوتر.

ویروس hpv

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟ آیا زگیل قابل درمان است؟

معمولا افرادی که از نظر جنسی فعالیت زیادی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به یکی از انواع ویروس HPV می‌باشند. بر اساس تحقیقات انجام شده احتمال ابتلا به این ویروس در زنان بیشتر از مردان است، اما ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا نشانه ای از این ویروس در بدن زنان ظاهر شود. یکی از سوالاتی که زیاد با آن مواجه می‌شویم این است که از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟
این عارضه حاصل یک عفونت ویروسی با نام hpv یا پاپیلومای انسانی است که تنها از طریق برقراری رابطه جنسی و تماس پوست با پوست نواحی مخاطی منتقل می‌شود. زگیل های تناسلی کاملا با زگیل هایی که در نواحی دیگر بدن ایجاد متفاوتند.

مشاوره و رزرو نوبت اینترنتی

شما می توانید از سامانه رزرو آنلاین استفاده کنید و برای ملاقات با دکتر و یا مشاوره، وقت خود را رزرو کنید

تشخیص بیماری زگیل تناسلی

زائده‌های زگیل تناسلی در کدام نواحی ایجاد می شوند؟

در خانم ها زگیل تناسلی در یکی از نواحی داخل واژن، دهانه رحم، اطراف مقعد و فرج ایجاد می‌شود. محل ایجاد زگیل ها در آقایان روی بیضه، نوک آلت یا اطراف آن و اطراف مقعد می‌باشد.

اتفاقی که کمتر شایع است، ایجاد این زائده ها در داخل دهان و گلوی افراد است که گاها به دلیل رابطه دهانی (اورال) با فرد آلوده ممکن است ایجاد شود.
ویروس hpv یا پاپیلوم انسانی تیپ‌های مختلفی دارد. شایع ترین نوع که بیشتر افراد به آن مبتلا می‌شوند، بروز زائده هایی واضح و قابل مشاهده در اطراف ناحیه تناسلی است.


اما نوع دیگری از ویروس زگیل تناسلی وجود دارد که بدون علامت است و یا به شکل لک یا زائده های خیلی کوچک نمایان می‌شود. به همین دلیل ممکن است با سایر بیماری‌ها اشتباه گرفته شود و یا خیلی دیر تشخیص داده شود.
بنابراین در پاسخ به این سوال پر تکرار که از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

توصیه می‌کنیم افرادی که شرکای جنسی متعدد داشته اند، در صورت بروز هرگونه لک یا زائده در ناحیه تناسلی خود، برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنند. پزشک با پرسیدن سوالاتی در مورد سابقه روابط جنسی، سلامت فرد و غیره مشکل را بررسی می‌کند.

درمورد خانم ها، پزشک یک معاینه روتین و ساده انجام می‌دهد و اگر علائم ظاهری زگیل قابل مشاهده نباشد، معاینات داخلی برای بررسی داخل واژن و دهانه رحم صورت می‌گیرد. در صورتیکه پزشک به اچ پی وی یا هر عفونت دیگری مشکوک شود، انجام تست پاپ اسمیر یا آزمایش خون را تجویز می‌کند که در صفحه مربوط به آن می توانید راه‌های تشخیص این عارضه را بطور جامع تر مطالعه کنید.

نکته مهم در مورد ویروس اچ پی وی این است که رشد و ظاهر شدن زگیل ها می‌تواند از چند هفته تا چند ماه و حتی چند سال طول بکشد. حتی ممکن است فرد به این ویروس آلوده باشد، اما هرگز علامتی نداشته باشد و زگیل نزند.

بنابراین نمی‌توان مدت زمان مشخصی برای بروز عفونت زگیل تناسلی مشخص کرد، اما وقتی فرد مبتلا علامت داشته باشد، احتمال انتقال بیماری افزایش می‌یابد.

شکل ظاهری

ضایعات زگیل تناسلی ممکن است به شکل خوشه‌ای یا شبیه به گل کلم باشند و یا در دسته های چندتایی ظاهر شوند که در صورت درمان نشدن تعداد آنها هم زیاد شود. اما در مواردی هم می توانند آنقدر کوچک و یا رنگ پوست باشند که اصلا با چشم قابل تشخیص و حتی قابل لمس هم نباشند.

زگیل های تناسلی معمولا گرد نیستند و اگر هم برآمده باشند، به شکل تخت از روی سطح پوست بالا می‌آیند و رنگ آنها همرنگ پوست یا قهوه ای تیره یا روشن است که به مرور زمان ممکن است تغییر کند.
در ادامه بخشی از سوالات مهم شما در مورد علائم این بیماری را پاسخ می‌دهیم:

آیا زگیل تناسلی باعث خارش، درد و سوزش می‌شود؟

علائم زگیل تناسلی زمانی ظاهر می‌شوند که ویروس فعال شود. معمولا علائم اچ پی وی خفیف است و به غیر از نشانه‌های ظاهری علائم آزاردهنده ای برای بیمار ایجاد نمی‌کند. اما در مواردی احتمال دارد بیمار شاهد علائمی مثل درد، خارش و سوزش خفیف و گاهی خونریزی جزئی باشد. اگر با چنین نشانه هایی مواجه شدید به این معنی است که چندین هفته یا چندین ماه از ابتلای شما به این ویروس می‌گذرد.

آیا زگیل تناسلی قابل درمان است؟

در بالا اشاره کردیم که ویروس hpv تیپ های مختلفی دارد و بعضی از انواع آن خطری نداشته و خود و به خود از بین می‌روند. درمورد تیپ 6 و 11 این ویروس که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند باید بگوییم که هیچ درمانی برای از بین بردن این ویروس از داخل بدن وجود ندارد، اما علائم ظاهری آن قابل درمان است.

چگونه زگیل تناسلی را تشخیص دهیم؟

زگیل تناسلی عارضه عفونت HPV است که شایع و قابل درمان است. آنها می توانند به مرور زمان از بین بروند، اما درمان در جلوگیری از بازگشت آنها و عوارض احتمالی ضروری است. بنابراین تشخیص به موقع این عارضه از اهمیت بالایی برخوردار است. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا بیشتر در این خصوص بدانید.

چگونه زگیل تناسلی را تشخیص دهیم؟

زگیل های تناسلی در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. زگیل های تناسلی هم بر زنان و هم مردان تأثیر می گذارند، اما زنان نسبت به عوارض آسیب پذیرتر هستند. زگیل های تناسلی قابل درمان هستند، اما می توانند برگردند مگر اینکه عفونت زمینه ای نیز درمان شود. یکی از مهمترین گام ها در درمان این بیماری و جلوگیری از شکل گیری سرطان در زنان، تشخیص به موقع این بیماری می باشد. گاهی اوقات افراد به دلیل عدم آگاهی ممکن است این عارضه را در زمان درست تشخیص ندهند و به عوارض جبران ناپذیری دچار شوند.

زگیل های تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی ضوائد اضافی نرمی هستند که در دستگاه تناسلی ظاهر می شوند. آنها در واقع یک عفونت مقاربتی(STI) ناشی از برخی گونه های ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) هستند. زگیل های تناسلی می توانند باعث ایجاد درد، ناراحتی و خارش نیز شوند. HPV شایع ترین نوع STI ها است. مردان و زنانی که از نظر جنسی فعال هستند و در برابر عوارض HPV از جمله زگیل تناسلی آسیب پذیر هستند. عفونت HPV به ویژه برای خانم ها خطرناک است زیرا برخی از انواع HPV می تواند باعث سرطان دهانه رحم و گردن رحم شوند. درمان در مدیریت این عفونت مهم است.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی از طریق فعالیت جنسی از جمله رابطه جنسی دهانی، واژن و مقعد منتقل می شوند. ممکن است تا چند هفته یا چند ماه پس از عفونت هم شروع به رشد نکنند. زگیل های تناسلی همیشه توسط چشم انسان قابل مشاهده نیستند. ممکن است بسیار کوچک باشند و به رنگ پوست یا کمی تیره باشند. قسمت بالای آن ممکن است شبیه به گل کلم باشد و ممکن است هنگام لمس ممکن است کمی برآمدگی احساس شود. همچنین آنها ممکن است به صورت خوشه ای از زگیل یا فقط یک زگیل ایجاد شوند.

زگیل های تناسلی در مردان ممکن است در نواحی زیر ظاهر شوند:

آلت تناسلی مرد

اسکروتوم

کشاله ران

ران

داخل یا اطراف مقعد

برای زنان ، این زگیل ها ممکن است در نواحی ظاهر شود:

داخل واژن یا مقعد

خارج از واژن یا مقعد

روی دهانه رحم

زگیل های تناسلی همچنین ممکن است بر روی لب، دهان، زبان یا گلوی شخصی که تماس جنسی دهانی با شخصی که HPV داشته، ظاهر شود.

  • حتی اگر شما نتوانید زگیل های تناسلی را ببینید، آنها ممکن است علائم زیر را داشته باشند:
  • ترشحات واژن
  • خارش
  • خون ریزی
  • سوزش
  • اگر زگیل های تناسلی زیاد یا بزرگ شوند، این بیماری می تواند ناراحت کننده یا حتی دردناک هم باشد.

چه عواملی باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود؟

در بیشتر موارد زگیل تناسلی در اثر HPV ایجاد می شود. 30 تا 40 نوع HPV وجود دارد که به طور خاص بر دستگاه تناسلی تأثیر می گذارد، اما فقط تعداد کمی از این انواع باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند. ویروس HPV اغلب از طریق تماس پوستی منتقل می شود، به همین دلیل یک STI محسوب می شود. در حقیقت، HPV آنقدر شایع است که مرکز قابل اعتماد و کنترل پیشگیری از بیماری ها(CDC) منبع قابل اعتماد می گوید که اکثر افراد فعال جنسی در برخی نقاط بدن به آن مبتلا می شوند. با این حال، ویروس همیشه به عوارضی مانند زگیل تناسلی منجر نمی شود. در حقیقت، در بیشتر موارد، ویروس خودبخود از بین می رود بدون اینکه باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی شود. زگیل های تناسلی معمولاً در اثر  انواعی از HPV ایجاد می شوند که با انواعی که باعث ایجاد زگیل روی دستان یا سایر قسمت های بدن می شوند، متفاوت هستند. زگیل نمی تواند از دست کسی به دستگاه تناسلی سرایت کند و بالعکس.

عوامل خطر زگیل تناسلی

هر فرد فعال از نظر جنسی در معرض خطر ابتلا به HPV است. با این حال، زگیل تناسلی در افراد زیر بیشتر شایع است:

زیر 30 سال سن دارند.
سیگار می کشند.
سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
سابقه سوء استفاده از کودک را داشتند.
فرزندان مادری هستند که در هنگام زایمان ویروس داشته اند.

سایر عوارض احتمالی HPV  چیست؟

عفونت HPV عامل اصلی سرطان دهانه رحم است. همچنین می تواند منجر به تغییرات پیش سرطانی سلولهای گردن رحم شود که به آن دیسپلازی گفته می شود. انواع دیگر HPV همچنین ممکن است باعث سرطان ولو، که اندام های تناسلی خارجی زنان هستند، شود. آنها همچنین می توانند باعث سرطان آلت  تناسلی و مقعدی شوند.

چگونه زگیل تناسلی را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص این بیماری، پزشک شما در مورد سلامتی و تاریخ رابطه جنسی شما سؤال می کند. این سوالات شامل علائمی است که شما تجربه کرده اید و هر زمان که مشغول رابطه جنسی بدون از جمله رابطه جنسی دهانی، بدون کاندوم بوده اید. پزشک شما همچنین معاینه بدنی را در هر مناطقی که گمان می کند زگیل وجود داشته باشد، انجام خواهد داد.

زگیل تناسلی در زنان

از آنجا که زگیل ممکن است در قسمت های عمیق بدن یک زن اتفاق بیفتد، ممکن است پزشک شما نیاز به معاینه لگن داشته باشد. آنها ممکن است از یک محلول اسیدی ملایم استفاده کنند، که کمک می کند تا زگیل ها بیشتر قابل مشاهده باشند. پزشک شما ممکن است یک آزمایش پاپ (که به آن پاپ اسمیر نیز گفته می شود) انجام دهد، که شامل گرفتن سواب برای بدست آوردن سلول ها از دهانه رحم شما است. سپس این سلولها می توانند از نظر وجود HPV آزمایش شوند. برخی از انواع HPV ممکن است در یک آزمایش پاپ نتایج غیرطبیعی ایجاد کند، که ممکن است نشان دهنده تغییرات پیش سرطانی باشد. اگر پزشک شما این ناهنجاری ها را تشخیص دهد، ممکن است شما نیاز به غربالگری مکرر برای نظارت بر هرگونه تغییر یا نیاز به یک روش تخصصی به نام کولپوسکوپی داشته باشید. اگر زن هستید و نگران هستید که ممکن است مبتلا به نوعی از HPV شناخته شده که منجر به سرطان دهانه رحم می گردد، شوید، پزشک شما می تواند آزمایش DNA برایتان انجام دهد. این تست تعیین می کند کدام نوع از HPV در سیستم بدنی شما وجود دارد. تست HPV برای آقایان هنوز در دسترس نیست.

زگیل تناسلی چگونه درمان می شود؟

در حالی که زگیل های دستگاه تناسلی قابل مشاهده اغلب با گذشت زمان از بین می روند، خود HPV می تواند در سلول های پوست شما بماند. این بدان معناست که در طول زندگی ممکن است چندین بار ظاهر شوند. بنابراین مدیریت علائم بسیار مهم است زیرا می خواهید از انتقال ویروس به دیگران خودداری کنید. گفته می شود، زگیل های تناسلی حتی در صورت عدم مشاهده یا علائم دیگر قابل انتقال به دیگران هستند. ممکن است بخواهید برای رفع علائم دردناک یا به حداقل رساندن ظاهر آنها، زگیل تناسلی را درمان کنید. با این وجود، شما نمی توانید زگیل های دستگاه تناسلی را با دارو های بدون نسخه (OTC) درمان کنید. همچنین پزشک متخصص زنان ممکن است داروهای موضعی برای زگیل موضعی تجویز کند. اگر زگیل های قابل مشاهده با گذشت زمان از بین نروند، ممکن است شما نیاز به جراحی جزئی برای از بین بردن آنها داشته باشید. پزشک شما همچنین می تواند زگیل را از طریق موارد زیر از بین ببرد:

  • سوزاندن زگیل از طریق جریان برق
  • جراحی کرایو یا فریز کردن زگیل
  • درمان با لیزر
  • برش یا برداشتن زگیل
  • تزریق داروی اینترفرون

اگر زنی هستید که زگیل تناسلی دارید، ممکن است لازم باشد هر سه تا شش ماه بعد از درمان اولیه، آزمایش پاپ انجام دهید. این آزمایش به پزشک شما کمک می کند تا هرگونه تغییر در دهانه رحم شما را کنترل کند. بنابراین نظارت مهم است زیرا ممکن است در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار داشته باشید. انواع HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند، خطر کمی برای ابتلا به سرطان دارند. با این حال، شما می توانید انواع  دیگری از HPV  نیز داشته باشید که برخی از آنها ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند.

سرد مزاجی و کاهش میل جنسی

داروهای خانگی زگیل تناسلی

از درمان های OTC که برای درمان زگیل های دست استفاده می شوند روی زگیل تناسلی استفاده نکنید. زگیل های دست و زگیل های دستگاه تناسلی در اثر انواع مختلف HPV ایجاد می شوند و درمان هایی که برای سایر نواحی بدن طراحی شده اند، معمولاً بسیار قوی تر از درمان های به کار رفته در دستگاه تناسلی هستند. در واقع استفاده از روشهای درمانی نادرست ممکن است ضرر بیشتری داشته باشد. برخی از داروهای خانگی می توانند در درمان زگیل تناسلی مفید هستند، اما شواهد کمی برای صحت آنها وجود دارد. همیشه قبل از استفاده از داروی خانگی با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید.

نحوه جلوگیری از زگیل تناسلی

واکسن های HPV به نام های Gardasil و Gardasil 9 می توانند زن و مرد را از شایع ترین انواع HPV  که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند، محافظت کنند و همچنین می توانند آنها را در برابر انواع HPV  که با سرطان دهانه رحم در ارتباط هستند، محافظت کنند. واکسنی به نام سرواریکس نیز موجود است. این واکسن در برابر سرطان دهانه رحم محافظت می کند، اما در برابر زگیل تناسلی محافظت نمی کند. بسته به سن واکسن در 1 تا 3 تزریق انجام می شود. هر دو نوع واکسن باید قبل از اینکه فرد از نظر جنسی فعال شود، تزریق گردد، زیرا آنها در این زمان مؤثرتر هستند. استفاده از کاندوم هر بار که رابطه جنسی دارید می تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را نیز کاهش دهد.

نتیجه گیری

اگر فکر می کنید زگیل تناسلی دارید، با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند تشخیص دهند که آیا شما زگیل دارید و بهترین گزینه های درمانی شما کدام است.
علاوه بر این، مهم است که با شریک جنسی خود صحبت کنید. این مساله ممکن است دشوار به نظر برسد، اما عنوان کردن شرایط شما می تواند به شما در محافظت از شریک زندگی خود در برابر ابتلا به عفونت HPV و زگیل تناسلی کمک کند.

برای درمان بیماری زگیل تناسلی به چه مرکزی باید مراجعه کنیم؟

دکتر شهره درویش زاده، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی با 25 سال سابقه درخشان فعالیت حرفه ای در حوزه پزشکی و انجام بیش از 7 هزار عمل زیبایی واژن یکی از با تجربه ترین و حاذق ترین پزشکان در زمینه جراحی های زنانو می باشند که شما می توانید با اطمینان خاطر جراحی لابیاپلاستی خود را به ایشان بسپارید و با دریافت مشاوره های کامل قبل از عمل، از نتیجه حاصله اطمینان کافی را کسب کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید دوست عزیز

آیا حساب کاربری ندارید؟
قبلی
بعدی