درمان بی اختیاری ادراری زنان در سن بالا

بیش از 40 درصد از زنان بالاي 60 سال دچار بی اختیاری ادرار هستند. شاید تصور کنید بی اختیاری یکی از عوارض کهولت سن است. اما این عارضه در هر سنی حتی برای کودکان نیز رخ می دهد. بی اختیاری ادرار مثل هر بیماری دیگری در اثر برخی عوامل ایجاد می شود.
بی اختیاری ادرار در زنان یائسه را می توان با تشخیص علت عارضه کاملا درمان کرد و مجبور نیستید تا پایان عمر با این مشکل زندگی کنید. جهت آشنایی بیشتر شما با این عارضه، موضوع این مقاله را به دلایل بی اختیاری ادرار زنان و روشهای درمان آن اختصاص داده ایم.

بی اختیاری ادرار در زنان سالمند

بی اختیاری ادرار در زنان مسن با عوارضی مثل افسردگی، خانه نشینی، زخم بستر، ضایعات پوستی در ناحیه کشاله ران و عفونت های ادراری مکرر همراه است. این عوارض از نظر جسمی و روحی زنان سالمند را آزار می دهد. بی اختیاری ادرار انواع مختلفی دارد که رایجترین آنها عبارت است از:

• بی اختیاری فوریتی (احساس نیاز فوری و ناگهانی به دستشویی)
  • بی اختیاری استرسی: نشت ادرار در اثر سرفه، خنده، عطسه و …)
  • بی اختیاری ترکیبی: (همراه شدن دو نوع بی اختیاری با هم)

بی اختیاری استرسی ادرار در زنان مسن شایع ترین نوع بی اختیاری است. که البته در سنین جوانی هم می تواند بروز کند.

علائم بی اختیاری ادرار در زنان مسن

مشخص ترین علامت بی اختیاری ادرار، نشت غیر ارادی ادرار به صورت چکه ای یا به صورت جریان پیوسته است که لباس بیمار را خیس می کند. تکرر ادرار در زنان و شب ادراری هم از دیگر علائم این بیماری هستند.

ریسک بروز علائم بی اختیاری ادرار در چه زنانی بیشتر است؟

نقص حرکتی و کم بودن سرعت راه رفتن احتمال ابتلا به بی اختیاری ادرار را در زنان مسن بیشتر می کند. عوامل زیر نیز ریسک بی اختیاری در زنان سالمند را افزایش می دهند:

• برخی بیماریها مثل دیابت، فشارخون، تنگی عروق قلبی، نارسایی قلبی
  • آسیب های عصبی ناشی از پارکینسون، آلزایمر، سکته مغزی
  • مشکلات عصبی مثانه
  • ناتوانی در تشخیص پر یا خالی بودن مثانه بدلیل مشکلات شناختی

بی اختیاری ادرار در زنان یائسه نشانه چیست؟

بی اختیاری ادرار در واقع یک بیماری نیست بلکه یک عارضه است که در اثر به وجود آمدن مشکل دیگری بروز می کند. بی اختیاری ادرار در زنان یائسه عارضه ای است که در اثر تضعیف عضلات کف لگن به ویژه عضلات مثانه و نازک شدن یا آتروفی دیواره مجاری ادرار ایجاد می شود.

دکتر شهره درویش زاده نوش آبادی متخصص زنان و زایمان در تهران آماده کمک و درمان شما عزیزان می باشد.

علت بی اختیاری ادراری در زنان

ضعف عضلات کف لگن در خانمها اغلب در اثر کاهش هورمون های استروژن در یائسگی بروز می کند. این هورمون نقش مهمی در جوانسازی و استحکام عضلات کف لگن دارد. دیگر دلایل بی اختیاری ادراری در زنان که منجر به ضعف عضلات مثانه و کف لگن نیز می شوند، عبارتند از:

• بارداری های متعدد
  • زایمان های طبیعی پشت سر هم
  • بارداری های چندقلویی
  • بالا بودن وضع جنین در بارداری
  • یبوست های شدید و مزمن
  • جراحی های لگنی مثل هیسترکتومی
  • پرولاپس های لگن که به مثانه فشار می آورند مثل افتادگی رحم، افتادگی رکتوسل یا مقعد

به علاوه، عفونتهای ادراری، مصرف داروهایی که ادرار آور هستند، تخلیه نکردن کامل مثانه یا نگه داشتن ادرار هم از دیگر دلایل بی اختیاری ادرار زنان سالمند است.

بهترین دکتر برای درمان بی اختیاری ادرار زنان سالمند

اگر دچار بی اختیاری ادرار هستید، بهتر است ابتدا به متخصص زنان مراجعه کنید. چون در اغلب مواقع، بی اختیاری های زنان در دوران یائسگی ناشی از ضعف عضلات کف لگن هستند. اگر پزشک علت بی اختیاری را مشکلات مثانه و دستگاه ادراری تشخیص دهد، شما را به متخصص مربوط ارجاع می دهد.

در واقع، مراجعه به پزشک زنان می تواند روند تشخیص صحیح و درمان شما را سریعتر کند. اگر به دنبال بهترین دکتر برای درمان بی اختیاری ادرار در تهران هستید، پیشنهاد می کنیم به مطب دکتر شهره درویش زاده، متخصص و جراح زنان و زایمان مراجعه کنید.

چطور علت بی اختیاری تشخیص داده می شود؟

پزشک برای تشخیص علت بی اختیاری ادرار زنان مسن علاوه بر معاینات لگنی، از یادداشت های بیمار در مورد زمان و تعداد دفعات بی اختیاری، میزان ادرار در هر نوبت و … کمک می گیرد. به علاوه از روشهای تشخیصی زیر نیز برای مشخص شدن علت بی اختیاری استفاده می شود:

• نوار عصبی مثانه
  • سونوگرافی
  • آزمایش ادرار

بعد از تشخیص علت، موثرترین روش درمان با توجه به شرایط سنی و وضعیت شما برایتان در نظر گرفته می شود.

درمان بی اختیاری ادرار در زنان یائسه

روش درمان بی اختیاری بستگی به فاکتورهایی مثل نوع بی اختیاری ادرار، سن بیمار و علت بی اختیاری دارد. برای درمان بی اختیاری ادرار در زنان سالمند ممکن است پزشک از ترکیب چند روش درمانی استفاده کند. روشهای درمان بی اختیاری ادراری زنان در سن بالا عبارتند از:

درمانهای دارویی

داروهای کنترل کننده بی اختیاری ادرار و داروهای آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری نمونه هایی از داروهای تجویزی هستند. همچنین ممکن است هورمون تراپی و مصرف استروژن به شکل های مختلف مثل شیاف یا حلقه استروژن نیز برایتان تجویز شود.

برای درمان بی اختیاری ادراری زنان در سن بالا

به چه مرکزی باید مراجعه کنیم؟

دکتر شهره درویش زاده، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی با 25 سال سابقه درخشان فعالیت حرفه ای در حوزه پزشکی و انجام بیش از 7 هزار عمل زیبایی واژن یکی از با تجربه ترین و حاذق ترین پزشکان در زمینه جراحی های زنانو می باشند که شما می توانید با اطمینان خاطر جراحی لابیاپلاستی خود را به ایشان بسپارید و با دریافت مشاوره های کامل قبل از عمل، از نتیجه حاصله اطمینان کافی را کسب کنید.