سرطان سینه و هر آنچه که نیاز است بدانید!

سرطان سینه و هر آنچه که نیاز است بدانید!

 سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان هاست که بعد از سرطان ریه، سالانه مرگ و میر زیادی را با خود به همراه دارد. به طور طبیعی سینه از غدد شیری تشکیل شده که توسط یک سری مجاری باریک در نوک پستان به یکدیگر رسیده اند. معمولا شروع سرطان سینه از همین مجاری شیری اتفاق می افتد و سپس گسترش یافته به قسمت های دیگر بدن نیز سرایت می کند. به این سرایت اصطلاحا متاستاز گفته می شود. سرطان پستان مراحل مختلفی دارد که مرحله درمان مخصوص به خود را داراست. در ادامه درباره ی شرایط درمان و عوامل بروز سرطان سینه، بیشتر توضیح خواهیم داد. لطفا با ما همراه باشید. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

چه مواردی می توانند زمینه ساز ابتلا به سرطان سینه در خانم ها باشد؟

 علت دقیق پدید آمدن سرطان سینه هنوز بر کسی آشکار نیست اما مواردی وجود دارند که طبق تحقیقات پزشکی می توانند زمینه ساز ابتلا به سرطان سینه در خانم ها و آقایان باشد. جالب است بدانید که یک درصد از کل مبتلایان به سرطان سینه را آقایان تشکیل می دهند. 

 مواردی مانند سن، ابتلای قبلی، وراثت، ژنتیک، رژیم غذایی بد، عادت ماهانه ی نامنظم و نا متعارف، چاقی، مصرف الکل و دخانیات، شیر دهی، سن قاعدگی، هورمون تراپی، قرص های ضد بارداری، سن اولین بارداری، اشعه با دوز بالا از جمله وارد احتمالی هستند که می توانند ریسک ابتلا به سرطان در بخش سینه را در خانم ها تا حد زیادی بالا ببرند. 

علائم سرطان سینه چه چیزهایی هستند؟

 در باور عموم تصور می کنند می کنند که هر مشاهده ی هر گونه ی توده ی سفت در داخل سینه نشان دهنده ی سرطان پستان می باشد. این باور تا حدی درست است اما هر توده ای نمی تواند بافت سرطانی داشته باشد و متاسفانه سرطان هایی هستند که در سینه شکل گرفته اند اما تشخیص توده ی آن ها از روی فیزیک سینه قابل تشخیص نیست. 

 به طور کلی هر گونه تغییری در اندازه، شکل و رنگ و نوک پستان می تواند هشداری باشد برای ابتلا به سرطان سینه. ترشح خون و هر گونه مایعی از نوک سینه نیز از علائم احتمالی سرطان پستان محسوب می شود. گاهی اوقات با لمس پوست سینه متوجه یک بافت مرمری شکل در زیر پوست می شوید که این مورد نیز از علائم سرطان سینه محسوب می شود. بی خوابی، تنگی نفس، ضعف، کاهش اشتها و کاهش وزن و مشکلات گوارشی همگی مواردی هستند که ممکن است خبر از وجود توده ی سرطانی در سینه ی خانم ها بدهد. به هر حال به محض دیدن هر کدام از این علائم، نیاز است به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید. 

مشاوره و رزرو نوبت اینترنتی

شما می توانید از سامانه رزرو آنلاین استفاده کنید و برای ملاقات با دکتر و یا مشاوره، وقت خود را رزرو کنید

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

راه های علمی تشخیص سرطان سینه

راه هایی وجود دارند که بروز با کمک آن ها می توانید سرطان سینه را تشخیص داده و برای درمان آن اقدام نمایید.

معاینه ی فیزیک بدن:

اولین گزینه معاینه ی فیزیکی بدن در بخش سینه و زیر بغل و غدد لنفاوی  می باشد. بعد از اینکه فرد سینه های خود را بررسی کرده و متوجه ضایعه ی خاصی شد، پزشک متخصص با نگاه و معاینه ی فیزیکی وجود توده و یا ناهنجاری در سینه را بررسی می کند. در صورت مشاهده ی هر گونه ناهنجاری، تشخیص ماهیت آن به کمک نمونه برداری انجام خواهد شد. 

 ماموگرافی:

مامو گرافی یک نوع تصویر برداری دقیق از بافت پستان می باشد. در این تصویر برداری از جهات مختلف از پستان انجام می شود تمام بافت پستان به صورت دقیق مورد بررسی قرار گرفته و در صورت مشاهده ی هر گونه ناهنجاری، تصویر آن در تصویر ارائه می شود. در واقع مامو گرافی ها با تصاویری که از وضعیت سینه نشان می دهند، از پیشرفت توده های سرطانی تا حد زیادی جلوگیری می نمایند. 

  اولتراسوند:

 این روش نوعی تصویر برداری با کمک امواج صوتی است. در این روش مکان دقیق توده و ماهیت آن تا خدودی قابل تشخیص می باشد. البته از اولتراسوند برای تشخیص دقیق مکان توده استفاده می کنند تا بتوانند روسه ی بیوپسی را انجام دهد.

  بیوپسی:

بیوپسی همان نمونه برداری است. در این روش از بافت مذکور مقداری را به عنوان نمونه برداشته و به پاتولوژیست تحویل می دهند. نمونه برداری در این روش با توجه به مکان توده و وضعیت ان توسط پزشک متخصص انجام خواهد شد.  

  ام آر آی:

ام آر آی نیز یک نوع دیگر از تصویر برداری می باشد که در آن ماهیت توده و گستردگی آن به طور واضح پدیدار خواهد بود. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

راه های درمان سرطان سینه شامل چه مواردی می شود؟

 درمان سرطان پستان با توجه به اندازه، نوع، گستردگی توده، سن ، وضعیت ژنتیکی و شخصیت بیمار متفاوت می باشد. اما به طور کلی جراحی، رادیوتراپی، هورمون تراپی، کموتراپی و تارگت تراپی از گزینه های پرکاربرد در درمان سرطان سینه می باشند. 

جراحی؛ یکی از راه های درمان سرطان سینه:

جراحی ها یکی از متداول ترین راه حل هایی است که توسط پزشک متخصص تجویز می شوند. اما جراحی پستان نیز با توجه به شرایط بیماری دو نوع می باشد. نوع اوا ماستکتومی که در آن کل بافت پستان برداشته می شود و نوع دوم لامپکتومی است که فقط توده و بافت سرطانی اطراف آن برداشته می شود. 

 رادیوتراپی؛ یکی از راه های درمان سرطان پستان:

رادیوتراپی روش است که از امواج قوی برای از بین بردن سلول های سرطانی داخل سینه استفاده می کنند. 

 کموتراپی؛ یکی از راه های درمان سرطان پستان:

در این روش از داروهای خیلی قوی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. 

هورمون تراپی؛ یکی از راه های درمان سرطان پستان:

در این روش به کمک داروهایی مانند تاموکسیفن، آناستروزول، اگزمستان، لتروزول و فول وسترانت برای جلوگیری از تغذیه رسانی به سلول های سرطانی استفاده می شود. در واقع استروژن مهم ترین هورمونی است که باعث تغذیه رسانی به سلول های سرطانی می شود. به کمک این داروها هورمون استروژن عملا غیر فعال خواهد شد. 

تارگت تراپی ؛ یکی از راه های درمان سرطان پستان:

در این درمان از سلول ها و سیستم ایمنی خود بدن برای مبارزه با سلول های سرطانی استفاده می شود. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

راه ها جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه چه راه هایی هستند؟

 هر خانمی باید برای معاینه ی سالانه ی خود تحت نظر یک پزشک متخصص زنان قرار گیرد. معاینه های فیزیکی ماهانه، سونوگرافی های سالیانه و بررسی های پزشکی، روش هایی هستند که هر خانم باید برای انجام ان ها به پزشک متخصص مراجعه کند تا از سلامت خود اطمینان حاصل نماید. مسئله ی ژنتیک در ابتلا به سرطان سینه، امری غیر قابل کنترل است اما راه هایی نیز وجود دارد که با رعایت آن ها، احتمال ابتلا به سرطان سینه تا حد زیادی قابل کنترل خواهد بود. این موارد شامل تغییر رژیم غذایی، ورزش کردن، تغییر سبک زندگی، دوری از مصرف دخانیات و حفظ آرامش و سلامت روان می باشد. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

در صورت ابتلا به سرطان سینه چگونه آن را مدیریت کنیم؟

 بیماری که به سرطان سینه مبتلا شده است معمولا بسیار ضعیف و کسل است. حواستان باشد که رژیم غذایی این بیماران باید پرکالری باشد تا بتواند انرژی از دست رفته ی بیمار طی درمان را دوباره بازیابی نماید. حفظ روحیه ی بیمار از مهم ترین گزینه های نگهداری از اوست. بیمار باید توان روحی لازم برای مبارزه با سرطان را داشته باشد. یادتان نرود که همدلی و همراهی و حفظ انرژی، مهم ترین لطفی است که یک همراه می تواند در حق بیمار مبتلا به سرطان سینه انجام دهد. 

برای تشخیص و درمان سرطان سینه به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

دکتر شهره درویش زاده، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی با 25 سال سابقه درخشان فعالیت حرفه ای در حوزه پزشکی و انجام بیش از 2 هزار عمل موفق سرطان یکی از با تجربه ترین و حاذق ترین پزشکان در زمینه درمان سرطان می باشند که شما می توانید با اطمینان خاطر درمان خود را به ایشان بسپارید و با دریافت مشاوره های کامل قبل از عمل، از نتیجه حاصله اطمینان کافی را کسب کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید دوست عزیز

آیا حساب کاربری ندارید؟
قبلی
بعدی