علت خشکی واژن چیست؟

علت خشکی واژن چیست؟

 هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با خشکی واژن یا همان آتروفی واژن است. از این رو ما در این مطلب علل خشکی واژن و علائم خشکی واژن را بررسی می نماییم و راه های درمان خشکی واژن را معرفی می نماییم. ما در این مقاله تلاش می کنیم اطلاعات جامع و کاملی در مورد خشکی واژن و علت های ایجاد این مشکل ارائه دهیم. بنابراین اگر می خواهید اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل نمایید این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید. پس با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید. 

 در رابطه با ایجاد عارضه ی خشکی واژن یا همان آتروفی واژن باید ذکر کرد که عموما با افزایش سن خانم ها و به دلیل تغییرات هورمونی که در آن ها به وجود می آید مشکلات و عارضه هایی برای آن ها به وجود می اید که یکی از شایع ترین آن ها خشکی واژن یا همان آتروفی واژن است. این عارضه نازک و ظریف شدن دیواره های واژن را به همراه دارد که همین نازکی و ظرافت سبب خشک شدن واژن می شود. عوامل مختلفی سبب ایجاد خشکی واژن می شوند اما یکی از مهم ترین دلایل ایجاد چنین عارضه ای در خانم ها عدم توانایی ناحیه ی تناسلی در کلاژن سازی است. این عدم کلاژن سازی به سبب تغییرات هورمونی است. به طور کلی تغییرات هورمونی در زنان باعث ایجاد چنین عارضه ای می شود لذا اگر دچار چنین مشکلی شدید تنها راه درمان این عارضه مراجعه کردن به متخصص زنان و زایمان است. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 خشکی واژن چیست؟ 

 همان طور که اشاره نمودیم خشکی واژن یکی از شایع ترین عارضه ها در بین خانم ها خصوصا خانم های سن بالا است. چرا که با افزایش سن تغییرات هورمونی در آن ها به وجود می ﺁید و همین تغییرات هورمونی سبب خشکی واژن می باشند. البته در رابطه با خشکی واژن باید این نکته را بدانید که اکثر افراد اطلاعات درست و کافی از این عارضه ندارند و بر این باورند که این عارضه تنها در زنان یائسه رخ می دهد در صورتی که این باور اشتباه است و هر خانمی در هر سنی می تواند دچار چنین عارضه ای شود. 

 در واقع مهم ترین علل خشکی واژن این است که یکی از مهم ترین هورمون های زنانه یعنی استروژن در ناحیه ی تناسلی کاهش می یابد. درست است که این اتفاق عموما در زنان یائسه و پس از یائسگی صورت می گیرد اما سایر زنان عادی هم می توانند در هر سنی دچار چنین عارضه ای شوند. از آنجایی که هورمون استروژن سبب مرطوب نگه داشتن واژن می شود لذا عدم تولید یا کاهش تولید آن باعث خشکی واژن می شود. 

 علائم خشکی واژن چیست؟ 

 مهم ترین علائم خشکی واژن عبارتند از: 

  •  یکی از شایع ترین علائم خشکی واژن درد داشتن و خونریزی در زمان مقاربت است. در واقع زمانی که لایه ی مرطوب داخل مهبل نازک شود باعث می شود که مهبل یا همان واژن آسیب ببیند. این آسیب دیدگی عموما حین رابطه ی جنسی رخ می دهد که سبب درد یا خونریزی می شود. در صورت ایجاد این عارضه کوچکترین تماس سبب ایجاد درد و ناراحتی می شود.
  • درد داشتن در زمان ورزش کردن و نشستن و ادرار کردن از دیگر علائم این عارضه می باشد.
  • از دیگر علائم این عارضه این است که مهبل تغییر شکل می دهد. به این صورت که عموما لایه ی بیرونی مهبل یا همان واژن، نازک تر می باشد.
  • احساس تنگ شدن واژن و یا داشتن خارش و سوزش در این ناحیه از دیگر نشانه های خشکی واژن است.
  • از دیگر نشانه های این عارضه این است که بر روی عواطف و احساسات خانم ها هم تاثیر می گذارد به این صورت که میل جنسی در آن ها را کاهش می دهد. 
  •  

مشاوره و رزرو نوبت اینترنتی

شما می توانید از سامانه رزرو آنلاین استفاده کنید و برای ملاقات با دکتر و یا مشاوره، وقت خود را رزرو کنید

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 علت خشکی واژن چیست؟ 

 دلایل مختلفی می تواند سبب ایجاد چنین عارضه ای در فرد شود که از جمله ی آن می توان به کاهش تولید هورمون استروژن، رسیدن به دوره ی یائسگی، بیماری، استفاده کردن از نوشیدنی های الکلی و دخانیات، انجام فعالیت های ورزشی سنگین، داشتن استرس، استفاده کردن لوسیون ها و کرم های مخصوص ناحیه ی تناسلی، جراحی و برداشتن تخمدان و شستشوی واژینال اشاره نمودیم. علل اصلی خشکی واژن به شرح زیر است: 

  •  یکی از مهم ترین عواملی که این عارضه را ایجاد می کند کاهش تولید استروژن در بدن است. کمبود این هورمون در بدن باعث نازک شدن دیواره های واژن و از بین رفتن حالت و خاصیت کشسانی آن می شود و لذا این عارضه را به وجود می آورد. از مهم ترین عواملی که سبب می شود این هورمون در بدن کم شود می توان به زایمان و پرتودرمانی و یائسگی و هورمون درمانی و شیمی درمانی اشاره کرد. 
  •  شستشوی واژینال از دیگر دلایل ایجاد این عارضه است. یعنی زمانی که شما واژن خود را با محلول های نامناسب به طور دائم بشویید سبب می شود که واژن شما دچار خشکی و التهاب و عفونت شود. 
  •  از دیگر دلایل ایجاد این عارضه مصرف داروهایی مثل مدروکسی پروژسترون، نافارلین، تاموکسیفن و دانازول است. چرا که این داروها باعث از بین رفتن رطوبت در واژن می شوند. لذا اگر این داروها را مصرف می کنید به پزشک معالج خود بگویید تا داروهای جایگزین به شما معرفی کند. 
  •  استفاده از کاندوم و سایر روش های پیشگیری از دیگر علل اصلی خشکی واژن است. برخی از خانم ها به این وسایل حساسیت دارند و باعث ایجاد چنین عارضه ای در آن ها می شود. 
  •  یکی دیگر از دلایل این عارضه افزایش هورمون شیر در فرد است. افزایش هیپرپرولاکتینمی یا همان هورمون شیر در فرد سبب کاهش سطح استروژن می شود که این عارضه را به وجود می آورد. 
وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 راه های درمان خشکی واژن 

 راه های درمان این عارضه بسیار متفاوت می باشد که از جمله ی آن می توان به روش های خانگی و استفاده از پمادهای موضعی و دارو درمانی اشاره کرد. از مهم ترین راه های درمان خشکی واژن یا همان آتروفی واژن می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  •  راه های درمان این عارضه متفاوت می باشد. مثلا اگر این عارضه بر اثر عفونت در فرد ایجاد شده باشد پزشک با تجویز برخی آنتی بیوتیک ها و یا شیاف این مشکل را رفع می کند. 
  •  از دیگر روش های رایج درمان این بیماری درمان موضعی هورمون استروژن است. این درمان شامل استفاده از حلقه و قرص استروژن واژینال است. روش درمانی حلقه به این صورت است که یک حلقه ی نرم م منعطفی داخل واژن قرار می دهند و باعث می شود که بدن استروژن تولید کند. قرص استروژن هم نوعی قرص روان کننده است. 
  •  استفاده از ژل و کرم و شیاف 
  •  استفاده از کرم های موضعی استروژن از دیگر راه های درمان این عارضه است. 
  •  دارودرمانی از دیگر روش های درمان این عارضه است. مثلا پزشک با تجویز داروهایی مثل تزریق اسید هیالورونیک باعث تجدید و احیای بافت واژن می شود که این داروها سبب افزایش کلاژن می شوند. 
  •  برخی روش های غیر دارویی مثل استفاده از نرم کننده ها و مرطوب کننده ها 
  •  همچنین برخی از رفتارها و تغییر دادن سبک زندگی می تواند این عارضه را کاهش و بهبود دهد. این رفتارها شامل مصرف روزانه ی آب به مقدارکافی، استراحت کافی، انجام فعالیت های ورزشی، مصرف میوه ها و سبزیجات تازه و مصرف ویتامین E می باشد. 

 برخی از روش های خانگی هم می تواند از افزایش این عارضه جلوگیری کند. یکی از بهترین روش های خانگی در درمان این بیماری داشتن رابطه ی جنسی منظم است. که سبب می شود خون در ناحیه ی تناسلی بیشتر در جریان داشته باشد و لذا از خشکی واژن جلوگیری شود. 

برای درمان خشکی واژن به کدام پزشک مراجعه کنم؟

دکتر شهره درویش زاده، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی با 25 سال سابقه درخشان فعالیت حرفه ای در حوزه پزشکی یکی از با تجربه ترین و حاذق ترین پزشکان در زمینه بیماری های زنان می باشند که شما می توانید با اطمینان خاطر به ایشان مراجعه کنید و روند درمان خود را آغاز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید دوست عزیز

آیا حساب کاربری ندارید؟
قبلی
بعدی