عوارض قرص های ضد بارداری چیست؟

عوارض قرص های ضد بارداری چیست؟

 عوارض قرص های ضد بارداری، موضوعی است که می خواهیم در این مقاله درباره ی آن صحبت کنیم. یکی از دم دستی و ترین و کم هزینه ترین و راحت ترین راه ها برای جلوگیری از حاملگی در زوج های جوان، مصرف قرص های ضد بارداری می باشد. عملکرد قرص های ضد بارداری بر پایه ی هورمون است، بنابراین عوارض قرص های ضد بارداری در بدن خانم ها نیز امری اجتناب ناپذیر است. قرص های ضد بارداری علاوه بر اینکه خاصیت درمان و پیشگیری از بارداری دارند، متاسفانه عوارضی دارند که این عوارض ممکن است تاثیر زیادی بر روی سلامتی خانم ها بگذارد. در ادامه درباره ی عوارض قرص های ضد بارداری برایتان بیشتر توضیح می دهیم. لطفا با ما همراه باشید. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 همه چیز درباره ی عوارض قرص های ضد بارداری  

 اولین موردی که در زمینه ی عوارض قرص های ضد بارداری اتفاق میفتد، لکه بینی است. بدن خانم ها به دلیل اینکه با خوردن قرص های ضد بارداری، با سطوح متفاوتی از هورمون های مواجه می شوند، معمولا دچار خون ریزی می شوند. خون ریزی و لکه بینی معمولا در سه ماه اول مصرف قرص های ضد بارداری اتفاق میفتد و این موضوع امری طبیعی در بین خانم هایی است که این قرص ها را برای جلوگیری از حاملگی مصرف می کنند. جالب است بدانید که معمولا بعد از تمام شدن دو بسته ی اول قرص، لکه بینی به عنوان یکی از عوارض قرص های ضد بارداری به کل از بین می رود. لکه بینی و خون ریزی بر اثر مصرف قرص های ضد بارداری، نهایتا باید تا سه روز باشد، اگر خانمی به هر دلیلی لکه بینی اش بیشتر از سه روز طول کشید، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه نماید. 

 مورد دومی که به عنوان عوارض قرص های ضد بارداری می توان به آن اشاره کرد، تهوع است. خیلی از خانم ها بر اثر مصرف قرص های ضد بارداری دچار تهوع می شوند که معمولا پزشکان تجویز می کنند که برای جلوگیری از این حالت، قرص را در هنگام خواب و یا به همراه غذا مصرف نمایند. اگر باز هم تهوع شدید وجود داشته باشد، پیشنهاد می شود که این موضوع خیلی جدی تر توسط بیمار پیگیری شود. 

مشاوره و رزرو نوبت اینترنتی

شما می توانید از سامانه رزرو آنلاین استفاده کنید و برای ملاقات با دکتر و یا مشاوره، وقت خود را رزرو کنید

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 یکی دیگر از مواردی که به عنوان مورد سوم از عوارض قرص های ضد بارداری می توان از آن نام برد، حساس شدن و بزرگ شدن سینه ها می باشد. معمولا خانم هایی هستند که بعد از خوردن قرص های ضد بارداری سینه هایشان دردناک و بزرگ می شود اما این موضوع اصلا جای نگرانی ندارد و بعد از چند هفته برطرف خواهد شد. یادتان نرود که اگر احساس توده و یا درد زیاد طولانی در سینه هایتان کردید، حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید. 

 چهارمین مورد از عوارض قرص های ضد بارداری، بروز سردرد می باشد. به طور کلی مصرف قرص هایی که پایه ی هورمونی دارند، همیشه باعث ایجاد سردرد می شود. با توجه به این موضوع و از آنجایی که قرص های ضد بارداری قرص های هورمونی هستند، احتمال بروز سردرد بعد از مصرف آن ها نیز وجود دارد. با این حال بد نیست که شخص پس از بروز سر درد به پزشک متخصص برای پیگیری عارضه ی مورد نظر مراجعه نماید. 

 مورد دیگری که به عنوان یکی دیگر از عوارض قرص های ضد بارداری گزارش شده، اضافه وزن است. هر چند که دلیل علمی دال بر اینکه این قرص ها باعث اضافه وزن در خانم ها می شود، وجود ندارد اما گزارشات زیادی دال بر افزایش وزن و احتباس مایعات در بدن بعد از مصرف قرص های ضد بارداری اعلام شده که جای فکر دارد. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 تاخیر در عادت ماهیانه از دیگر عوارض قرص های ضد بارداری تعریف شده است. موارد زیادی می تواند بر روی سیکل پریود خانم ها تاثیر بگذارد این موارد می تواند شامل استرس، مسافرت، تیروئید، بیماری و یا اختلالات هورمونی باشد. از آن جایی که قرص های ضد بارداری به طور مستقیم با هورمون های شما در ارتباط هستند و بر آن ها اثر می گذارند، بعید نیست که مصرف این قرص ها بر روی سیکل ماهانه ی پریودتان نیز موثر باشد. اما یادتان نرود که اگر پریودتان عقب افتاد، قبل از اینکه دوباره مصرف قرص های ضد بارداری را شروع کنید درباره ی باردار بودن یا نبودنتان اطمینان حاصل فرمایید. 

 از دیگر عوارض مصرف قرص های ضد بارداری میتوان به تاثیر آن بر روی میل جنسی خانم ها اشاره کرد. از طرفی خانمی که قرص های ضد بارداری مصرف می کند تا حدودی دردهای شکمی قاعدگی، سندرم های قبل از قاعدگی، فیبروئیدهای رحمی و … را تجربه نخواهد کرد. همین موضوع ممکن است که میل جنسی خانم تا حد زیادی افزایش یابد. با این حال در برخی موارد مصرف این قرص ها باعث کاهش میل جنسی در خانم ها خواهد شد. به طور کل و از آنجایی که بارها گفته ایم، قرص های ضد بارداری عملکردی هورمونی دارند، بنابراین هیچ چیز از آن ها بعید نیست! 

 ترشحات واژنی از دیگر عوارض قرص های ضد بارداری می باشد. خانم هایی که قرص های ضد بارداری را مصرف می کنند معمولا گزارشی دال بر ترشحات واژنی را اعلام کرده اند که معمولا امری طبیعی است. با این حال ممکن است که این ترشحات بر اثر عفونت به وجود آمده باشد، پس نیاز است که درباره ی تشخیص ماهیت این ترشحات، با پزشک متخصص مشورت شود. 

 مشکلات  بینایی در هنگام استفاده از لنزهای تماسی، عوارض عجیب دیگری است که در لیست عوارض قرص های ضد بارداری نام برده شده. گفتیم که قرص های ضد بارداری باعث تغییرات هورمونی می شوند. این تغییرات هورمونی باعث احتباس آب در بدن شده و وزن فرد را بالا می برد. بخش جالب ماجرا اینجاست که این احتباس آب بر روی سایز قرنیه ی چشم نیز تاثیر گذاشته و ممکن است در بینایی فرد، اختلالی ایجاد کند. با این حال افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می کنند. به محض مشاهده ی هر گونه تغییر در بینایی و چشمشان، بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه نمایند. 

 مورد آخری که به عوارض مصرف قرص های ضد بارداری اضافه می شود، تغییرات خلقی است. نوسانات خلقی، مسئله ای است که ممکن است بر اثر مصرف قرص های ضد بارداری در خانم ها پدید آید. به هر حال تاثیر این قرص ها بر روی هورمون های بدن خانم ها امری انکار ناپذیر می باشد. پس نیاز است که به محض مشاهده ی هر گونه اختلالات خلقی پس از مصرف قرص، با یک پزشک متخصص مشورت شود. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 سخن آخر 

 اگر بخواهیم قرص های ضد بارداری و عوارض آن ها را بر روی بدن کاملا مورد بررسی قرار دهیم، ممکن است به این نتیجه برسیم که این قرص ها می توانند با بیماری هایی مانند سرطان دهانه ی رحم، توده های خوش خیم کبدی و فشار خون و …. ارتباط بگیرند. به هر حال عامل مهم در حفظ سلامت هر خانمی در گرو این است که هر خانمی باید سالانه تحت نظر یک پزشک متخصص زنان چکآپ شود و هر گونه تصمیمی که گرفته می شود، باید با مشورت پزشک خودش انجام گیرد. علاوه بر قرص ها ضد بارداری راه های جلوگیری دیگری هم وجود دارند که زوجین می توانند از آن راه حل ها برای رفع مشکل خودشان استفاده نمایند. پیشگیری های طبیعی، استفاده از دستگاه های داخلی بدن، استفاده از کاندوم، حله های واژنی، دیافراگم، ایمپلنت ها و تزریق های ضد بارداری و … همه ی راه حل هایی هستند که می توانند به عنوان راهکارهای جلوگیری از بارداری مورد استفاده قرار گیرند. 

برای درمان مشکل ناباروری به کدام کلینیک مراجعه کنم؟

دکتر شهره درویش زاده، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی با 25 سال سابقه درخشان فعالیت حرفه ای در حوزه پزشکی و انجام بیش از 6 هزار مورد درمان ناباروری یکی از با تجربه ترین و حاذق ترین پزشکان در زمینه درمان ناباروری می باشند که شما می توانید با اطمینان خاطر برای درمان مشکل ناباروری خود به ایشان مارجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید دوست عزیز

آیا حساب کاربری ندارید؟
قبلی
بعدی