مراقبت های بارداری شامل چه مواردی می شود؟

مراقبت های بارداری شامل چه مواردی می شود؟

 مراقبت های بارداری، عبارتی است که خانم ها در دوران بارداری خود خیلی آن را می شنوند. چرا که انجام مراقبت های بارداری ابتدایی ترین و اولین چیزی است که هر خانم در دوران بارداری خود باید آن ها را رعایت کند. دوران بارداری یکی از سخت ترین دورانی است که هر خانمی اگر میل به مادر شدن دارد، باید از آن عبور کند. حساسیت بالای این دوران بر هیچ کسی پوشیده نیست، چرا که سلامت مادر و سلامت جنین و نهایتا سلامت بچه، تا حد زیادی به عملکرد مادر در قالب مراقبت های بارداری مربوط می باشد. در ادامه درباره ی مراقبت های بارداری و موارد مربوط به آن ها بیشتر توضیح خواهیم داد. لطفا با ما همراه باشید : 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

بارداری پروسه ی زمانبر و حساسی است که پزشکان معتقدند، برای اینکه مادر دوره ی بارداری سالم و سبکی را طی کند، از قبل با یک پزشک متخصص درباره ی تصمیمش به بارداری مشورت کرده و آزمایشات لازم را انجام دهد. هر ماه در بارداری اهمیت خاص خودش را دارد و این اهمیت به خاطر این است که جنین در هر ماه از بارداری در وضعیت خاص رشد خودش است که دیگر این دوران تکرار نمی شود. بنابراین لازم است که مادر به کمک پزشک خود، به طور کامل حواسش به مراقبت های قبل از بارداری اش باشد. یکی از مهم ترین دوره هایی که مراقبت های بارداری باید در آن دوره بیشتر باشد، سه ماه اول بارداریست. 

مشاوره و رزرو نوبت اینترنتی

شما می توانید از سامانه رزرو آنلاین استفاده کنید و برای ملاقات با دکتر و یا مشاوره، وقت خود را رزرو کنید

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

مراقبت های بارداری در اولین مراجعه به پزشک متخصص

 چگونگی تغذیه در دوران بارداری، آزمایشات ابتدایی، افزایش وزن مادر و جنین، نحوه ی رشد جنین و … همگی مواردی هستند که کیفیت و چگونگی آن ها بر روی کیفیت دوره ی بارداری تاثیر زیادی می گذارد. معمولا در اولین مراجعه ای که به پزشک انجام می شود، مواردی مانند میزان باکتری موجود در ادرار مادر، میزان قند خون مادر، میزان پروتئین، میزان آهن، میزان فشار خون مادر، تشخیص گروه خونی و بررسی بیماری هایی مانند hiv و هپاتیت است. بعد از اینکه آزمایشات ابتدایی انجام شد، پزشک با توجه به شرایط مادر، مواردی را که باید در قالب مراقبت های بارداری انجام دهد را شرح خواهد داد. 

نقش تغذیه در مراقبت های بارداری چیست؟

 یک مادر باردار برای حفظ سلامتی خود و نوزادش باید تا جایی که می تواند مراقب تغذیه ی خود در دوران بارداری باشد. در واقع حفظ تغذیه ی سالم ضمن بارداری، یکی از بهترین کارهایی است که مادران در زمینه ی مراقبت های بارداری می توانند انجام دهند. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 ·       یادتان نرود که مواد غذایی مانند گوشت، مرغ و ماهی، باید به طور کامل پخته و سپس میل شوند. سعی کنید که میزان پروتئین مصرفی خود را با توجه به رژیم غذایی تعیین شده و وزنتان، جیره بندی کنید. همچنین از مصرف انواع پروتئین در دوران بارداری خود غافل نشوید. 

 ·       خوردن میوه و سبزیجات تازه کمک زیادی می کند تا مادر از هرزه خوری ها زیاد خودداری نماید. در واقع یکی از مهم ترین اصولی که هر مادر در دوران بارداری به عنوان امور مراقبت های بارداری باید انجام دهد، کنترل هرزه خوری های زیاد می باشد. یادتان باشد که میوه ها و سبزیجات باید حتما به خوبی شسته و خشک و سپس مصرف شوند. 

 ·       لبنیات، مهم ترین دسته ی غذایی در مراقبت های بارداری محسوب می شود. لبنیات به دلیل دارا بودن کلسیم زیاد، یک حامی قوی برای سلامت جنین و مادر می باشد. چهار الی پنج وعده مصرف لبنیات در روز، مانند یک قرص تقویتی برای بدن مادر عمل خواهد کرد. یادتان باشد که لبنیاتی که استفاده می کنید باید حتما پاستوریزه باشد. خوردن لبنیات محلی و غیر پاستوریزه یک ریسک بزرگ در دوران بارداری محسوب می شود. چرا که وجود باکتری هایی در این گونه از لبنیات ممکن است که باعث ایجاد عفونت شود. 

 ·       در مراقبت بارداری، یک مادر باید تا میزانی که می تواند مراقب مصرف قند خود باشد. چرا که بارداری، بدن مادر را به راحتی مستعد دیابت بارداری خواهد کرد. بنابراین خانم های باردار می توانند از یک سری شیرین کننده و قندها به صورت خیلی محدود استفاده نمایند. 

 ·       مورد آخر در بخش تغذیه مراقبت بارداری، محدود کردن کافئین می باشد. خانم هایی که تمایل زیادی به نوشیدن قهوه و چای دارند، باید بدانند که نهایتا دو وعده در روز می توانند از نوشیدنی های کافئین دار استفاده نمایند. 

آزمایشات دوره ی بارداری

 در طول دوره ی بارداری، خانم باردار باید آزمایشات متعددی را انجام دهد، البته برخی آزمایشات هستند که هر چند وقت یک بار باید انجام شوند تا پزشک از سلامت مادر و جنین، اطمینان حاصل نماید. بررسی اندازه ی لگن، بررسی اندازه و شکل رحم، تست پاپ اسمیر، معاینه ی سینه و آزمایشات خون و سونوگرافی برای بررسی چگونگی رشد جنین، همگی مواردی هستند که در گروه آزمایشات دوره ی بارداری قرار می گیرند. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

مراقبت های بارداری و وزن ایده آل

 کنترل وزن مادر، یکی دیگر از مهم ترین مواردی است که حین بارداری باید رعایت شود. هر خانم باردار با مشورت پزشک متخصص خودش، به نسبت وزن اولیه ای که دارد باید وزن اضافه و یا کم کند. معمولا مادرهایی که دچار اضافه وزن نیستند، باید 9 الی 12 کیلو وزن بگیرند اما مادرانی که دارای اضافه وزن هستند، معمولا به چنین مسئله ای احتیاج ندارند. تمامی این موارد با بررسی مختلف و تحت نظر پزشک متخصص باید انجام شود. بنابراین مورد بعدی در مراقبت های بارداری کنترل وزن مادر است.  

ورزش و تحرک روزانه در مراقبت های بارداری

 نیاز است که خانم بارداری در دوره ی بارداری خود، ورزش های سبک و مناسب داشته باشد. ورزش روزانه نیم ساعت می تواند کمک زیادی در شادابی و کیفیت حال مادر و نوزاد داشته باشد. اما دقت داشته باشید، دست است که ورزش کردن یکی از مهم ترین کارهای مراقبت بارداریست اما اگر قبل از بارداری ورزش نمی کردید، به یکباره در دوران بارداریتان ورزش را شروع نکنید. حرکات شما در دوران بارداری باید سبک و شمرده شمرده باشد. 

 در حین ورزش از مصرف زیاد آب و نوشیدنی غافل نشوید. یک مادر باید به نیازهای بدنش و خودش توجه زیادی داشته باشد، به محض اینکه حس کردید بدنتان در حین ورزش، خسته شده و یا کم آورده، سریعا ورزش را کنار بگذارید و استراحت کنید. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

برقراری رابطه ی جنسی در دوران بارداری باید چگونه باشد؟

 معمولا ارتباط جنسی در دوران بارداری، بدون محدودیت است اما چیزی که در قالب مراقبت های بارداری باید انجام شود این است که پوزیشن ارتباط جنسی باید به گونه ای باشد که به مادر باردار فشاری وارد نشود. با این وجود هستند خانم هایی که کل دوره ی بارداری شان را به دلیل برخی از مشکلات باید در استراحت مطلق به سر ببرند، در این شرایط نیاز است که با پزشک متخصص مشورت شود. 

چگونه ناراحتی ها و دردها دوران بارداری را کم کنیم؟

 ناراحتی ها و دردهای مختلف، حالت تهوع دائمی و استفراغ، گرفتگی عضلات مخصوصا عضلات پا و یبوست، ادرار زیاد، سوزش معده … همگی از مواردی هستند که در طول دوران بارداری به کرات اتفاق می افتند. بهتر است که به رعایت چند اصول ساده، درد و سختی ناشی از این موارد تا حد امکان پایین بیاوریم. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 به عنوان مثال برای جلوگیری از حالت تهوع همیشگی، بهتر است که مادر غذاهای چرب و شوری که اسید معده را تحریک می کنند، کمتر مصرف نماید. وعده های غذایی در دوران حاملگی باید کم حجم اما پشت هم باشند. خیلی از خانم ها وقتی معده شان خالی باشد، دچار تهوع می شوند. به منظور جلوگیری از این موضوع سعی کنید با توجه به ذائقه تان یک میان وعده ی کوچک همراهتان داشته باشید.  برای بر طرف کردن احساس خستگی زیاد در دوران حاملگی، حتما استراحت کنید. سعی کنید پاهایتان تحرک داشته باشد تا عضلاتش نگیرد و اذیتتان نکند. 

برای مراقبت های دوران بارداری به چه مرکزی باید مراجعه کنیم؟

دکتر شهره درویش زاده، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی با 25 سال سابقه درخشان فعالیت حرفه ای در حوزه پزشکی و انجام بیش از 25000 هزار عمل زایمان یکی از با تجربه ترین و حاذق ترین پزشکان در زمینه زنان و زایمان می باشند که شما می توانید با اطمینان خاطر مراقبت های دوران بارداری و زایمان خود را به ایشان بسپارید و با دریافت مشاوره های کامل قبل از عمل، از نتیجه حاصله اطمینان کافی را کسب کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید دوست عزیز

آیا حساب کاربری ندارید؟
قبلی
بعدی