کیست سینه را بهتر بشناسید!

کیست سینه را بهتر بشناسید!

 کیست سینه یکی از رایج ترین بیماری زنان است که معمولا اکثر خانم ها این کیست ها را در طول عمر خود، حداقل برای یک بار هم که شده تجربه کرده اند. کیست سینه معمولا قبل از اینکه خانمی یائسه شود، در داخل پستان پدیدار می شود. در حالت معمولی، کیست سینه چیز نگران کننده ای نبوده و با توده های سرطانی بسیار متفاوت می باشد. در ادامه درباره ی کیست سینه و ویژگی ها و راه های درمان آن بیشتر توضیح خواهیم داد. لطفا با ما همراه باشید. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 کیست سینه چیست؟ 

 کیست سینه برآمدگی هایی هستند که شکلی بضی و دایره ای دارند و داخل آن ها معمولا از یک مایع پر است. این توده ها معمولا شکلی خوشه مانند به سان انگور داشته و بسیار نرم هستند. مایع داخل کیست ها را همان مایع سینه تشکیل می دهد. یک مثال خیلی ساده درباره ی کیست سینه این است که کافیست شما یک دانه ی انگور را تصور کنید؛ توده ای با دیواره ای نازک و پر شده از مایع صاف و شفاف! کیست ها ظاهری این چنینی دارند. اما جالب است این را هم بدانید که گاهی اوقات کیست ها هم سفت می شوند که درباره ی این وضعیت در ادامه بیشتر توضیح میدهیم. 

 چرا کیست سینه به وجود می آید؟ 

 حالا که با ویژگی های ظاهری کیست سینه آشنا شده اید، لازم است بدانید که اصلا چرا کیست سینه به وجود می آید؟ 

 به طور کلی سینه از بافت چربی ها و بافت همبند فیبروزی شده است. در واقع شکل ظاهری سینه از بافت چربی پدید آمده و داخل سینه نیز از لب هایی که مانند یک پترن تکرار شونده ی برگ گل کنار هم قرار گرفته اند تشکیل می شود. خود این لب ها از اجزای کوچک تری تشکیل شده اند که به ان ها لوبول می گویند. وظیفه ی لوبول این است که در دوران بارداری و شیردهی تولید شیر کند. با توجه به بافت داخلی و خارجی سینه که برایتان شرح داده ایم، ممکن است که مقداری از مایعات و یا آب اضافی داخل بافت در بخشی از سینه جمع شود، همین موضوع باعث به وجود آمدن کیست سینه خواهد شد. 

مشاوره و رزرو نوبت اینترنتی

شما می توانید از سامانه رزرو آنلاین استفاده کنید و برای ملاقات با دکتر و یا مشاوره، وقت خود را رزرو کنید

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 چگونه تشخیص دهیم که کیست سینه داریم؟ 

 کیست های سینه ممکن است تنها در یک سینه و حتی در دو سینه نیز پدید آیند. آسان ترین راه تشخیص کیست سینه این است که با لمس سینه ی خود متوجه یک توده ی نرم و منعطف شوید که به راحتی حرکت می کند. یادتان نرود که کیست سینه حالتی بیضی با زاویه ی مشخص دارد. 

 مورد دومی که می توانید با کمک آن تشخیص دهید که سینه تان کیست وجود دارد، ترشحاتی است که از نوک سینه خارج می شود. این ترشحات می توانند زرد رنگ، شفاف، کدر و یا قهوه ای باشند که به هر حال می توانند نشان دهنده ی کیست سینه باشند. 

 مورد سوم درد سینه است. کیست ها در برخی از موارد بسیار دردناک می شوند. همچنین ناحیه ی اطراف کیست نیز به دلیل تحریک شدن، بسیار حساس می شود. رشد کردن و بزرگ شدن کیست نیز می تواند تاثیر مستقیمی بر شکل ظاهری و درد سینه داشته باشد. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 آیا کیست سینه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد؟ 

ببینید وجود کیست در سینه به هیچ وجه نمی تواند باعث بروز سلول های سرطانی و نهایتا توده ها سرطانی شود اما چیزی که واضح است این است که وقتی خانمی در سینه ی خود کیست دارد، ممکن است بر اثر معاینه های عادی و خانگی متوجه وجود توده ی سرطانی در سینه ی خود نشده و آن را با کیست سینه اشتباه بگیرد. بنابراین لازم است که هر خانمی ظاهر طبیعی سینه ها را بشناسد تا بتواند به طور عمومی کیست را از توده ی سرطانی تشخیص دهد. نهایتا چیزی که می تواند جان هر خانمی را از ابتلا به توده های سرطانی مصون نگه دارد، مراجعه به پزشک متخصص زنان و چکاپ ماهانه است.

 بررسی انواع کیست سینه! 

 از آنجایی که کیست ها پدیده هایی بسیار ساده با پایه ی مایعات و آب دارند. معمولا بررسی آن ها بر اساس اندازه ی آن ها شکل می گیرد. بنابراین انواع کیست نیز بر اساس اندازه ی کیست است که معنا پیدا می کند. بر ساسا اندازه ما دو نوع کیست داریم. میکروکیست ها و ماکرو کیست ها! 

 میکروکیست ها همان طور که نامشان پیداست، بسیار ریز هستند و تنها با آزمایشات سونوگرافی است که میتوان ان ها تشخیص داد. اما ماکرو کیست ها با توجه نامشان، اندازه ای در محدوده ی 2.5 تا 5 سانتی متر دارند. در واقع اندازه ی این کیست ها به حدی بزرگ است که باید بررسی ساده توسط دست نیز قابل تشخیص می باشند. همچنین اگر کیستی بزرگ شود، به دلیل بزرگ شدن بیش از اندازه به بافت اطراف خود در سینه فشار وارد می کند و باعث می شود که سینه تحریک پذیر و دردناک شود. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 آزمایشات و روش های تخصصی که به کمک آن کیست سینه تشخیص داده می شود:

 در صورت مشاهده ی هر یک از علائمی که برایتان ذکر کردیم، نیاز است که خانم ها به پزشک متخصص مراجعه نمایند. پزشک متخصص ابتدا به صورت دستی، بافت سینه را بررسی و معاینه می کند. اگر نیاز به معاینات دقیق تر باشد، سونوگرافی و ماموگرافی را برای فرد تجویز می کند. حالا با هم برویم روش های مختلف معاینه در زمینه ی کیست سینه را با هم بررسی کنیم. 

 گزینه ی اول معاینه ی دستی سینه است : ابتدا پزشک دست خود را بر روی بافت سینه گذاشته و جای جای سینه را از نظر بافت و شکل بررسی می کند. در صورت مشاهده ی ناهنجاری، دستور سونوگرافی و یا ماموگرافی و یا نمونه برداری را برای بیمار صادر می کند. دلیل آن هم این است که با معاینه ی ساده ی دست، نوع توده مشخص نخواهد شد و به بررسی دقیق تری احتیاج است. 

 مورد دوم، سونوگرافی است : طی سونوگرافی بررسی می شود که ماهیت داخل کیست چیست؟ داخل کیست می تواند پر از آب ساده و یا مایعات داخل سینه باشد که خب این کیست و به راحتی قابل درمان می باشد اما توده هایی هم هستند که بسیار سفتند. این توده ها می توانند سرطانی و یا غیر سرطانی باشند که این گزینه نیز به وسیله ی نمونه برداری اعلام نتیجه خواهد شد. 

 مورد سوم، آسپیراسیون با سوزن ظریف است : در این روش یک سوزن باری را داخل سینه برده و از توده نمونه برداری می کنند. این کار به کمک سونوگرافی قابل انجام می باشد. گاهی اوقات پیش می آید که بعد از نمونه برداری توده هم از بین می رود و یا به اصطلاح می ترکد، در این شرایط معمولا نوک سوزن خونی است و شرایط نگران کننده ای برای بیمار وجود ندارد. اما اگر سر سوزن خونی بوده و همچنان توده بر جای خود باقی باشد، نیاز به بررسی بیشتر است. نتیجه ی سوم این است که مایعی خارج نشده و توده باقی باشد. این به این معناست که بافت توده جامد است و حتما باید مورد بررسی دقیق تر و نمونه برداری بیشتی قرار گیرد. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 کیست سینه و درمان آن 

 در اکثر موارد کیست سینه خود به خود از بین می رود و نیازی به درمان خاصی نیست. اما یکی ز روشهای درمان کیست سینه استفاده از سوزن آسپیراسیون است. همان طور که در مرحله ی آزمایشات توضیح دادیم، این سوزن به راحتی کیست را تخلیه کرده و از بین می برد. راه حل دوم برای درمان کیست، مصرف قرص های ضد بارداری می باشد. راه حل آخر برای کیست هایی که رگه های خونی داشته و مشکل ساز شده اند، جراحی استو یادتان نرود که تمامی این مراحل باید تحت نظر پزشک متخصص زنان انجام گیرد. 

برای تشخیص و درمان کیست سینه به کدام کلینیک مراجعه کنم

دکتر شهره درویش زاده جراح و متخصص زنان زایمان نازایی و زیبایی زنان  با سابقه 25 سال فعالیت حرفه ای و انجام هزاران جراحی کیست سینه یکی از باتجربه ترین پزشکان در این زمینه می باشند. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره و درمان به ایشان مراجعه کنید و فرآیند تشخیص و درمان خود را در سریع ترین زمان ممکن شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید دوست عزیز

آیا حساب کاربری ندارید؟
قبلی
بعدی