سلامت جنسی چیست؟

سلامت جنسی چیست؟

برخورداری از سلامت جنسی موجب می‌شود تا فرد نه تنها بدنی سالم و ذهنی آرام داشته باشد بلکه در روابط جنسی نیز موفق عمل کرده و رضایت جنسی را به شریک جنسی خود انتقال دهد. سلامت جنسی به عوامل مختلفی از جمله عوامل روانی و فیزیکی بستگی دارد. در این مقاله ابتدا به مفهوم سلامت جنسی پرداخته و سپس اهمیت توجه به آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 
وبسایت دکتر شهره درویش زاده

مفهوم سلامت جنسی

طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی WHO سلامت جنسی حالتی از سلامت جسمی، روحی و اجتماعی در رابطه با تمایلات جنسی بوده و در روابط جنسی تاثیر مستقیم دارد. سلامت جنسی نیازمند رویکرد مثبت و احترام آمیز به تمایلات و روابط جنسی بوده و امکان داشتن تجارب جنسی خوشایند و لذت‌بخش را برای فرد فراهم می‌کند. توانایی مردان و زنان در دستیابی به سلامت جنسی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از آن جمله می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • دسترسی به اطلاعات جامع و مفید در مورد جنسیت و تمایلات جنسی
  • آگاهی از خطرات جبران نشدنی روابط جنسی محافظت نشده
  • توانایی دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی
  • زندگی در محیطی سالم (که سلامت جنسی را ارتقا می‌بخشد)

در حالت کلی برای توضیح در مورد مفهوم سلامت جنسی می‌توان گفت که سلامت جنسی چیزی فراتر از یادگیری روش‌های پیشگیری از بارداری و شناخت امراض جنسی است بنابراین موارد دیگری نیز هستند که باید به آنها توجه داشته باشیم:

مشاوره و رزرو نوبت اینترنتی

شما می توانید از سامانه رزرو آنلاین استفاده کنید و برای ملاقات با دکتر و یا مشاوره، وقت خود را رزرو کنید

بدن خود را بیشتر بشناسید

سلامت جنسی مستلزم این است که بدن خود و به ویژه دستگاه تناسلی خود را بهتر بشناسید و با عملکرد آن بیشتر آشنا شوید. لازم است تا آگاهی خود را افزایش داده و مثلا بدانید که تجاوز چه اثر نامطلوبی در روحیه و روابط جنسی آینده شما خواهد گذاشت. همچنین باید با شناخت بدن خود بدانید که چگونه و در چه صورتی از رابطه جنسی لذت بیشتری خواهید برد. رابطه جنسی یک رابطه دو نفره است و شما باید به خوبی بیاموزید که مثلا از طریق چه راه‌هایی می‌توان از بروز بارداری پیشگیری کرد.

امراض جنسی

به منظور جلوگیری از ابتلا به امراض جنسی نیز لازم است تا اطلاعات خود را پیرامون رابطه جنسی محافظت شده بالا برده و همچنین در صورت لزوم تحت معاینه پزشک قرار بگیرید تا در صورت مبتلا بودن به بیماری‌های جنسی، پروسه درمان برای شما آغاز شود. کلامیدیا ، سوزاک، سفلیس، زگیل تناسلی، ایدز و هپاتیت بیماری‌هایی هستند که از طریق رابطه جنسی به راحتی انتقال پیدا می‌کنند. برای برخی از بیماری‌ها مانند هپاتیت، واکسن وجود دارد و از طریق واکسن می‌توان در برابر آنها ایمن شد اما موارد دیگر تنها از طریق رابطه جنسی محافظت شده (استفاده از کاندوم) قابل پیشگیری هستند.

بهترین متخصص زنان در تهران

راهکارهایی برای داشتن رابطه جنسی سالم

به منظور تجربه رابطه جنسی سالم و باکیفیت نیاز است که برخی موارد در نظر گرفته شوند. از بین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

سعی کنید همواره حس خوبی به بدن و فیزیک خود داشته باشید و در واقع بدن خود را همان طور که هست بپذیرید و با آن مهربان باشید.
حتماً پیش از ورود به رابطه جنسی ذهن خود را آماده کنید، این کار به داشتن یک رابطه جنسی سالم و خوب کمک می کند.
گفتگو با شریک جنسی خود را از یاد نبرید.
مدام سعی نکنید شریک جنسی خود را به باد انتقاد بگیرید. این کار لطمه بزرگی را به رابطه شما می زند.
خواسته های جنسی خود را سرکوب نکنید و در مورد آن ها با شریک جنسی خود صحبت کنید.
خود را به تعداد و مدت مشخص محدود نکنید این کار به رابطه جنسی میان شما آسیب می زند. همه افراد نباید در مثلاً یک ماه تعداد رابطه های جنسی مشخص و یکسانی داشته باشند.
صرفاً به دلیل رضایت شریک جنسی خود تن به رابطه ندهید. گاهی اوقات افراد به دلیل مشغله و فشار کاری که داشته تمایلات جنسی کمتری خواهند داشت، این موضوع کاملاً طبیعی است و شما نباید آن را مخفی کنید.
گاهی با برنامه ریزی رابطه جنسی را برقرار کنید.
حتماً در رابطه جنسی از نظر شیوه برقراری و محیط، تنوع ایجاد کنید.

از دیگر مواردی که با سلامت جنسی ارتباطی مستقیم دارد بهداشت جنسی است. افراد باید نسبت به سلامت جنسی خود توجه ویژه ای داشته باشند. در ادامه به منظور رعایت بهداشت جنسی نکاتی ساده آورده شده اند:

شیو کردن و دوش گرفتن، استفاده از کاندوم، عدم برقراری روابط در روزهای پریود، عدم برقراری روابط مقعدی، رعایت بهداشت فردی ، مرتب و آراسته بودن ظاهر، سلامت روانی شرکت جنسی از جمله نکته های مهم جهت حفظ بهداشت جنسی می باشد.

مزایای تزریق چربی به واژن چیست؟

برای بهترین کلینیک جنسی در تهران به چه مرکزی باید مراجعه کنیم؟

دکتر شهره درویش زاده، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی با 25 سال سابقه درخشان فعالیت حرفه ای در حوزه پزشکی و انجام بیش از 7 هزار عمل زیبایی واژن یکی از با تجربه ترین و حاذق ترین پزشکان در زمینه جراحی های زنان و می باشند که شما می توانید با اطمینان خاطر جراحی لابیاپلاستی و واکسیناسیون HPV و درمان زگیل تناسلی خود را به ایشان بسپارید و با دریافت مشاوره های کامل قبل از عمل، از نتیجه حاصله اطمینان کافی را کسب کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید دوست عزیز

آیا حساب کاربری ندارید؟
قبلی
بعدی