علت نازایی در زوجین چه چیزی می تواند باشد؟

علت نازایی در زوجین چه چیزی می تواند باشد؟

 علت نازایی زوجین موضوعی است که سالانه ده ها زوج را درگیر کرده و آن ها به دنبال این هستند که چرا باروری در ان ها انجام نمی شود. علت ناباروری می تواند از بدن مرد و یا از بدن زن باشد که هر کدام با توجه به آناتومی بدنی خود، دلایل خاص خودشان را دارند. با پیشرفت روزانه علم، تلاش دانشمندان و پزشکان بر این است که تا حد ممکن، علت نازایی در زوجین را تا حد زیادی کاهش داده و آن را درمان نمایند. در ادامه درباره ی علت نازایی زنان و مردان بیشتر برایتان توضیح خواهیم داد. لطفا با ما همراه باشید. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 نازایی یا همان ناباروری چیست؟ 

 به لحاظ عمومی، زمانی که یک زوج بعد از یک سال رابطه ی جنسی بدون جلوگیری، بارور نشده اند، ناباروری به وجود می آید. در کل دنیا 10 الی 15 درصد زوجین هستند که ممکن است بارور نشوند. علت نازایی در زوجین می تواند به بدن زن و یا مرد مربوط باشد و این میزان معمولا یکسان است. یعنی 400 درصد علت نازایی ممکن است معطوف به مرد و 40 درصد معطوف به زن باشد و 10 درصد باقی مانده دلایل نا معلومی دارند. دلایل نا معلوم به عنوان یکی از چند علت نازایی به این معناست که سلامت زن و مرد پس از انجام آزمایش های مکرر، تایید شده ولی باز هم فرایند باروری انجام نمی گیرد. خبر خوش درباره ی علت نازایی هم این است که معمولا 65 درصد از کل نازایی های موجود در دنیا با کمک روش ها و درمان های مختلف کشف شده، قابل درمان می باشند. در ادامه به بررسی علت نازایی در مردان و زنان خواهیم پرداخت. 

مشاوره و رزرو نوبت اینترنتی

شما می توانید از سامانه رزرو آنلاین استفاده کنید و برای ملاقات با دکتر و یا مشاوره، وقت خود را رزرو کنید

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 علت نازایی در زنان چه چیزهایی می تواند باشد؟ 

 ·       اولین مورد در زمینه ی علت نازایی در زنان، اختلال در تخمک گذاری می باشد. . در واقع یکی از شایع ترین علت نازایی در خانم ها، اختلالی است که در زمان و نحوه ی تخمک گذاری ان ها ایجاد می شود. تخمک گذاری یکی از مهم ترین فاکتورها در باروری خانم ها می باشد. در واقع اگر تخمک گذاری درست و به موقع انجام نشود، عمل باروری نیز نتیجه بخش نخواهد بود. به طور کلی علت نازایی سی و نه درصد زنان، به اختلال در تخمک گذاری بر می گردد. خیلی از خانم ها هستند که پریود نمی شوند و یا پریودشان سر موقع اتفاق نمی افتد، در این خانم ها تخمک گذاری نیز با مشکل مواجه خواهد شد. البته خیلی از خانم ها هم هستند که برخلاف عادت ماهانه به موقع و درست، بدنشان تخمک کمی تولید می کند که این موضوع با علت نازایی ارتباط مستقیم دارد.

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 ·       دومین مورد در زمینه ی اختلال نازایی زنان، اختلال در لوله های رحمی می باشد. از آنجایی که باروری و ترکیب اسپرم و تخمک باید در رحم انجام شود، اگر مشکلی در لوله های رحمی ایجاد شده باشد، پروسه ی رسیدن اسپرم به تخمک با مشکل مواجه شده و باروری انجام نمی شود. لوله های رحمی ممکن است بر اثر عفونت، آندومتریوز و یا چسبندگی های مختلف بسته باشند. بسته شدن لوله های رحمی تا حد زیادی به بهداشت خانم ها مربوط بوده و 30 درصد از علت نازایی در کشور در حال توسعه را بسته بودن لوله های رحمی تشکیل می دهند. 

 ·       مورد سومی که یکی دیر از چند علت نازایی در خانم ها می باشد، آندومتریوز است. آندومتریوز به این معناست که سلول های موجود در دیواره ی رحمی به حدی رشد می کنند که اجازه تخمک گذاری و یا ورود اسپرم به داخل رحم را نمی دهند. اکثر خانم هایی که رحمشان درگیر آندومتریوز است، نابارور هستند. 

 ·       چهارمین مورد، اختلال در گردن رحم و یا خود رحم است. کیفیت نا مناسب ترشحات رحمی، عفونت های موجود در دهانه ی رحم و یا خود رحم و یا عملکرد خود رحم، همگی از مواردی هستند که در باروری بدن زن تاثیر زیادی می گذارند. در واقع اگر ساختمان رحم به گونه ای نباشد که بتواند سیکل باروری را انجام دهد، پروسه ی باروری با شکست صد در صد مواجه خواهد شد. 

 ·       مورد آخر و پنجمین مورد، اختلالی است که در سیستم ایمنی بعضی از خانم ها وجود دارد. در این اختلال که یکی دیگر از چند علت نازایی را تشکیل می دهد، بدن زن بر علیه اسپرم وارد شده ی داخل بدنش، ماده ای تولید می کند که این ماده اسپرم ها را از بین می برد. این موضوع عمل باروری را فلج کرده و اجازه ترکیب اسپرم با تخمک را در شرایط ایده آل، به بدن نمی دهد. 

سرد مزاجی و کاهش میل جنسی

 بررسی علت نازایی در مردان 

 · بدن مردان نیز مانند زنان، مهم ترین فاکتوری که برای باروری دارد، اسپرم می باشد. در واقع کیفیت تولید اسپرم و به اندازه بودن تولید آن، یکی از ضروری ترین فاکتورهای باروری زوجینی است. با توجه به این موضوع، یکی از شایع ترین گزینه ها در علت نازایی مردان، اختلال در تولید اسپرم می باشد. بیضه ها محل تولید اسپرم ها می باشند. حرکت نا مناسب اسپرم، شکل نا متعارف، عدم بلوغ اسپرم و تعداد کم آن از جمله ی مهم ترین اختلالاتی است که در تولید اسپرم رخ می دهد. 

 · مورد بعدی که علت نازایی در مردان می باشد، بیماری های عفونی است. در یک سری از بیماری های عفونی، مجاری تناسلی دچار التهاب می شود و همین التهاب باعث ناباروری در مردان خواهد شد.

· مورد سوم علت نازایی مردان، اختلال هورمونی می باشد. تولید نامناسب دو هورمون FSH  و  LHتاثیر زیادی بر کیفیت تولید تستوسترون و اسپرم دارد. 

 · چهارمین علت نازایی در مردان، مشکلات ایمنی است که مانند زنان در سیستم دفاعی بدن ایجاد می شود. بر خلاف بدن خانم ها، ماده ی آنتی بادی در بدن خود مرد بر علیه اسپرم ها تولید می شود که این موضوع باعث پسبندگی و نهایتا از حرکت افتادن اسپرم ها خواهد شد. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 · مورد آخر در علت نازایی مردان، بسته بودن لوله ای است که اسپرم از آن خارج می شود. طبیعتا اگر لوله ی خروج اسپرم بسته باشد، راهی برای خروج اسپرم و باروری آن وجود نخواهد داشت. بسته شدن لوله های خروج اسپرم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. عفونت، علت های مادرزادی، التهاب و … همگی مواردی هستند که می توانند منجر به بسته شدن لوله های خروج اسپرم شوند. به دنبال این موضوع، واریکوسل نیز یکی دیگر از دلایل ناباروری در مردان را تشکیل می دهد. در این بیماری، رگ های موجود در بیضه متسع شده و این موضوع باعث این می شود که کیفیت اسپرم پایین بیاید. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 سخن آخر 

 علاوه بر موارد ذکر شده، دلایل دیگری مانند چاقی، غیر متعارف بودن تخمک ها و اسپرم ها و … نیز می توانند دلایلی باشند که ناباروری را ایجاد می کنند. در برخی موارد نیز پیش می آید که بدن و نحوه ی عملکرد جنسی بدن آن ها مورد آزمایش قرار می گیرد و نتیجه ی بررسی کاملا مثبت می باشد. اما باز هم تلاش زوجین برای باروری بی نتیجه می ماند. متاسفانه علت علمی این سری از مشکلات هنوز پیدا نشده و درمان خاصی برای آن وجود ندارد. البته لازم است این را هم بدانید که در برخی موارد، زوجین بعد از گذشت 23 الی 24 رابطه ی جنسی بدون جلوگیری، بارور می شوند. اما با این حال اگر این اتفاق نیفتد، هر کدام از آن ها باید تحت نظر پزشک متخصص به درمان ادامه دهند. نتیجه اینکه به غیر از مواردی نادر، اکثر مواردی که علت نازایی در مردان و زنان را تشکیل می دهند، تا حد یک جایی قابل درمان می باشند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید دوست عزیز

آیا حساب کاربری ندارید؟
قبلی
بعدی