هر آنچه که نیاز است درباره ی روش های بارداری بدانید؟

هر آنچه که نیاز است درباره ی روش های بارداری بدانید؟

 روش های بارداری زمانی به کار می آیند که تلاش های زوجین برای باروری و ایجاد نطفه بی فایده بوده است. در حالت عادی یا همان باروری طبیعی، از ترکیب اسپرم مرد با تخمک زن، نطفه به وجود می آید. در واقع به طور معمول ترکیب این دو مایع از بدن مرد و زن است که اساس باروری را تشکیل می دهد. این اتفاق در برخی از زوجین به راحتی رخ می دهد و دیگر نیاز به استفاده از روش های بارداری برای حاملگی نیست، اما برای زوجین مشتاق به باروری که به صورت ساده و طبیعی قادر به باروری نیستند نیز روش های بارداری مختلفی ارائه می شود. در واقع می توان گفت که در دنیای امروز دیگر چیزی به نام ناباروری معنی نمیدهد، چرا که پیشرفت علم در زمینه های مختلف، دست یاری به سمت زوجینی دراز کرده است که میل به بچه دار شدن دارند اما ظاهرا نتیجه ای دریافت نکرده اند. همان طور که گفتیم، این نتیجه ی نا امید کننده، کاملا ظاهری بوده و علم پزشکی روز به روز در حال ارائه ی راه حل های مختلف برای درمان ناباروری می باشد. در ادامه به معرفی و توضیح معروف ترین روش های بارداری غیر طبیعی خواهیم پرداخت. لطفا با ما همراه باشید : 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

روش های بارداری غیر طبیعی  

 روش های بارداری غیر طبیعی، شامل راه های مختلفی می شوند که پزشک متخصص با توجه به شرایط زوجین هر یک از آنها را برای حل مشکل، پیشنهاد می کند. به طور کلی قرص های بارداری، جراحی ها و رحم ها اجاره ی سه عنوان اصلی برای رو های بارداری غیر طبیعی می باشند که دو گزینه ی اولی، باروری توسط خود زوجین و در بدن مادر شکل گرفته ولی در گزینه ی سوم، بارداری در رحم شخص دیگری انجام میشود. احتمال موفقیت هر کدام از این روش ها با توجه به مشکل زوجین و پیشنهاد پزشک متخصص، می تواند بسیار بالا باشد. 

مشاوره و رزرو نوبت اینترنتی

شما می توانید از سامانه رزرو آنلاین استفاده کنید و برای ملاقات با دکتر و یا مشاوره، وقت خود را رزرو کنید

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 نقش داروها در روش های بارداری غیر طبیعی چیست؟ 

 در بارداری های غیر طبیعی، داروهای باروری معمولا اولین گزینه ای که توسط پزشک متخصص به زوجین پیشنهاد می شود. سیستم عملکرد داروهای باروری به این صورت است که زوجین با خوردن این داروها طی یک مدت زمان معینی، هورمون های جنسی شان را زیاد می کنند. از جمله ی معروف ترین داروهای باروری می توان به مواردی مانند کلومیفن و گنادوتروپین اشاره نمود. دوره ی مصرف این دوره های بسیار متفاوت است و باید تحت نظر پزشک متخصص تجویز شود. اما به طور معمول مصرف این داروهای به عنوان یکی از روش های بارداری، سه تا شش ماه قبل از اینکه زوجین به بارداری اقدام کنند، پیشنهاد می شود. 

 با توجه به موثر بودن داروهای باروری، این داروها اثرات جانبی مخصوص به خود را نیز بر روی بدن فرد دارند. کیست تخمدان، تغییر خل و خو، حساس شدن سینه ها، گر گرفتگی، تهوع، سردرد، ترشح موکوس خشک و افسردگی،  میتواند از جمله ی عوارض مربوط به مصرف داروهای باروری باشد. گنادوتروپین معمولا به صورت تزریقی مصرف می شود که ممکن است فرد در محل تزریق، مقداری خارش داشته باشد. 

 به طور کلی داروی گنادوتروپین حدود 15 درصد شانس بارداری در هر دوره و کلومیفن حدود 8 درصد در دوره ی اول و 30 الی 40 درصد در دوره های سوم درمان، شانس بارداری دارد. 

 جراحی؛ یکی از روش های بارداری موثر در زوجین! 

 زمانی که داروها و درمآنهای ابتدای کارساز نباشد، پزشک متخصص با توجه به مشکل زوجین، یکی از روش های جراحی را تجویز می کند. به عنوان مثال افرادی که به نقص های ژنتیکی دچار هستند یا وجود بافت اندومتریوزیس و فیبروم، بسته بودن لوله ی فالوپ و یا سندرم تخمدان پلی کیستیک، همگی از جمله ی مواردی هستند که برای درمان آنها از روش های مختلف جراحی استفاده می شود. لاپاراسکوپی و لاپاراتومی نیز دو روش دیگر از روش های بارداری می باشند. 

 به طور کلی روش های بارداری به صورت جراحی شامل روش ICSI، GIFT، روش IVF، روش IUI، روش  ZIFT و اده کننده تخمک و رویان می باشد. در ادامه به بررسی هر کدام از این روش ها و درصد موفقیت هر کدام از آنها خواهیم پرداخت. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 بررسی روش ISCI در روش های بارداری غیر طبیعی

 روش ISCI معمولا به عنوان یک عمل تکمیلی در کنار روش IVF برای درمان ناباروری استفاده می شود. در این ر.ش به عنوان یکی از روش های بارداری غیر طبیعی، یک اسپرم را به داخل یک تخمک تزریق می کنند . رویانی که از ترکیب این دو به وجود می آید را به بدن مادر برای پرورش، هدایت می نمایند.  

 در روش ISCI معمولا برداشت اسپرم از داخل بیضه ی مردان انجام می شود. نیدل های میکروسکوپی و عمل بیوپسی، دو گزینه ی پرکاربرد برای عمل برداشت اسپرم از تخمک می باشند. در این عمل معمولا بی حسی موضعی انجام می شود و فعالیت برای مردان به مدت 5 الی 10 روز ممنوع می باشد. 

 شانس موفقیت روش ISCI با شانس موفقیت روش IVF تقریبا یکی می باشد. 50 تا 80 درصد بارداری غیر طبیعی به کمک این روش نتیجه بخش خواهد بود. در واقع روش ISCI یکی از معروف ترین روش ها برای درمان ناباروری می باشد. 

 بررسی روش GIFT و ZIFT در روش های بارداری غیر طبیعی  

 در این روش ها ، یک لقاح آزمایشگاهی بین تخمک و اسپرم انجام شده و سپس سلول به وجود آمده توسط عمل مختلف به داخل لوله ی فالوپ برای باروری هدایت می شود. احتمال موفقیت این روش ها ، 26 درصد و کمتر در هر دوره بوده و معمولا این دو روش به عنوان یکی از روش های بارداری منسوخ شده و دیگر از آنها استفاده نمی شود. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 بررسی روش IVF یکی از موفقیت آمیزترین روش های بارداری 

 به روش ای وی اف، میکرواینجکشن نیز گفته می شود. در این روش تخمک و اسپرم زوجین را در یک محیط آزمایشگاهی ترکیب می کنند. ترکیب اسپرم و تخمک به مدت 48 الی 72 ساعت در آزمایشگاه نگهداری می شود تا تقسیم سلولی صورت گیرد. حالا رویان به وجود آمد طی این فرایند را برای باروری به رحم زن هدایت می کنند. 

 در ای وی اف، احتمال چند قلو زایی زیاد بوده و معمولا زنان پس از خروج تخمک و ورود رویال به رحمشان دچار کرامپ و یا گرفتگی می شوند. احتمال موفقیت ای وی اف در سن 34 سالگی 40 درصد، 35 تا 37، 31 درصد و برای زنان بالای 37 ساله حدود 11 درصد و بلکه هم کمتر می باشد. 

 بررسی روش IUI در روش های بارداری غیر طبیعی  

  در این روش تلاش می شود تا اسپرم هایی که برای باروری قوی تر هستند به داخل رحم زن، هدایت شود. این هدایت اسپرم معمولا توسط کاتتر که یک لوله ی بلند و باریک است انجام خواهد شد. ممکن است در این روش، ابتلا به تخمدان تحریک پذیر در زنان اتفاق بیفتد. همچنین چند قلوزایی نیز یکی دیگر از عوارض روش IUI می باشد. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 بررسی روش اهدای تخمک و رویان  

 در روش اهدای تخمک، از تخمک یک خانم دیگر برای این رویان استفاده می شود. به این صورت که تخمک اهدایی با اسپرم مرد ترکیب شده و سپس مانن عمل ای وی اف به رحم زن هدایت می شود. شانس باروری رویان ایجاد شده و رخ دادن بارداری در بدن زن تا حدود زیادی به تخمک اهدایی بستگی دارد. یکی از ایرادات این روش این است که زوجین معمولا وقت زیادی را صرف انتخاب فرد درست برای اهدای تخمک می گذارند و همچنین به عنوان یک باور عمومی و سطحی، ممکن است که مادر حس این را داشته باشد که جنین داخل شکمش با او هم خون نیست. 

 روش رحم اجاره ای 

 در رحم اجاره ی، زوجین رحم یک زن را برای انتقال رویان حاصل از تخمک اسپرمشان را انتخاب می کنند. در واقع فرایند بارداری در رحم یک زن دیگر طی می شود. درصد موفقیت این پروسه نیز مانند عمل ای وی اف می باشد. مشکلی که ممکن است پیش بیاید این است که در این روش مادر این حس نزدیکی و عاطفی مورد نظر را در دوران بارداری حس نخواهد کرد. 

 با امید بر اینکه هر زوج خواستار فرزند پروری بتواند روزی فرزند خودش را در آغوش گیرد، تشریح این بخش از روش های بارداری را به پایان خواهیم رساند.  

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

برای مشاوره بارداری به چه مرکزی باید مراجعه کنیم؟

دکتر شهره درویش زاده، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی با 25 سال سابقه درخشان فعالیت حرفه ای در حوزه پزشکی یکی از با تجربه ترین و حاذق ترین پزشکان در زمینه مشاوره بارداری می باشند که شما می توانید با اطمینان خاطر مشاوره بارداری خود را به ایشان بسپارید و با دریافت مشاوره های کامل قبل از عمل، از نتیجه حاصله اطمینان کافی را کسب کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید دوست عزیز

آیا حساب کاربری ندارید؟
قبلی
بعدی