همه چیز درباره ی سرطان تخمدان

همه چیز درباره ی سرطان تخمدان

 سرطان تخمدان یکی سرطان هایی است که در خانم ها بسیار شایع می باشد. این نوع از سرطان اگر خیلی زود تشخیص داده و تحت درمان قرار بگیرد، قابل درمان می باشد. در ادامه درباره ی ویژگی های و دلایل ابتلا به سرطان تخمدان در خانم ها بیشتر توضیح خواهیم داد. لطفا با ما همراه باشید : 

 سرطان تخمدان چیست؟ 

 تخمدان ها مهم ترین نقش را در بارداری و تولید دو هورمون مهم زنانه به نام های پروژسترون و استروژن را بر عهده دارند. در بدن هر خانمی به طور معمول دو تخمدان وجود دارد. علاوه بر تولید هورمون ها، تمامی تخمک ها برای باروری نیز در تخمدان ها تولید می شوند. سرطان تخمدان به معنای بروز توده های سرطانی در داخل تخمدان هاست که این اتفاق می تواند در یک تخمدان و یا هر دو تخمدان در بدن خانم ها رخ دهد. آزمایشات و بررسی ها نشان می دهد که معمولا سرطان تخمدان از لوله های رحمی شروع شده و به داخل تخمدان ها راه پیدا می کند.

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 سرطان تخمدان چه علائمی دارد ؟ 

 مانند هر بیماری دیگری سرطان تخمدان نیز می تواند علائم مشترک با سایر بیماری ها را داشته باشد. به عنوان مثال تکرر ادرار، بی اشتهایی، احساس درد در لگن و شکم و نفخ شدید، همگی می توانند عواملی باشند که نشان دهنده ی سطران تخمدان هستند. اما موارد اساسی تری وجود دارد که می تواند شخص را برای ابتلا به سرطان تخمدان مستعد تر کند. 

 تاثیر سن بر روی سرطان تخمدان  

 یکی از مهم ترین دوره هایی که ممکن است بر روی سلامتی خانم ها تاثیر زیادی بگذارد، دوره ی بعد یائسگی می باشد. در واقع با افزایش سن یک خانم، خطر ابتلا به سرطان تخمدان نیز بالا می رود. خیلی از خانم ها هم هستند که بعد از یائسگی هورمون های استروژن مصرف می کنند. این موضوع نیز می تواند یکی از موارد زمینه ای برای ابتلا به سرطان تخمدان باشد. چیزی که درباره ی سلامت خانم ها بسیار بدیهی است، مسئله ی چکاپ سالانه ی خانم هاست که حتما باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود. 

 چاقی چه تاثیری بر سرطان تخمدان دارد؟ 

 چاقی به خودی خود می تواند فرد را مستعد خیلی از بیماری مختلف کند. متاسفانه خانم های چاق خیلی بیشتر از خانم های لاغر در معرض ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند. همچنین شانس بهبودی در خانم های لاغری که به سرطان تخمدان مبتلا شده اند نسبت به خانم های چاق مبتلا به سرطان تخمدان بیشتر می باشد. بنابراین یکی دیگر از مواردی که یک خانم برای سلامت خود باید کنترل کند، وزن اوست. 

 به طور کلی، کلسترول بالا، تغذیه ی بد، مصرف زیاد فست فود، نیترات ها و نیتریت ها و …. همگی می توانند باعث بروز انواع سرطان مخصوصا سرطان تخمدان شوند. یادتان نرود که چربی ها، هورمون های استروئیدی را در خودشان ذخیره می کنند و تجمع بیش از اندازه ی این هورمون ها خطر ابتلا به سرطان تخمدان را تا حد زیادی افزایش می دهد. 

مشاوره و رزرو نوبت اینترنتی

شما می توانید از سامانه رزرو آنلاین استفاده کنید و برای ملاقات با دکتر و یا مشاوره، وقت خود را رزرو کنید

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 آیا سابقه ی خانوادگی بر ابتلا به سرطان تخمدان تاثیر دارد؟ 

 متاسفانه تحقیقات به عمل آمده در این زمینه نشان میدهد که اگر یکی از بستگان نزدیک یک خانم به سرطان سینه و یا سرطان تخمدان مبتلا شده باشد، احتمال ابتلای خانم به نوع سرطان ها نیز به نسبت بقیه بالا تر است. در واقع تغییرات ژنتیکی ارثی، عامل خیلی از سرطان های زنانه می باشد. 

 سرطان تخمدان چگونه تشخیص داده می شود؟ 

 اولین قد برای بررسی تخمدان ها و رحم، مواردی مانند سونوگرافی و یا تصویربرداری از اجزای داخلی می باشد. نتیجه ی تصویربرداری در این موارد معمولا از وجود یک ضایعه در داخل تخمدان ها و یا رحم خبر می دهد. حالا این ضایعه ی مورد نظر می تواند زگیل تناسلی، کیست، قارچ های تناسلی، پولیپ، توده های خوش خیم و بد خیم باشد. برای درک این که ماهیت این ضایعه چیست، معمولا پزشکان بیوپسی یا همان نمونه برداری را تجویز می کنند. در این روش مقداری از نمونه ی مورد نظر برداشته و در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار می دهند تا ماهیت توده ی مورد نظر تعیین شود. 

 انواع سرطان تخمدان  

 سرطان های تخمدان معمولا ماهیت مخاطی دارند، یعنی این توده ها معمولا از سلول هایی تشکیل می شوند که در سطح تخمدان قرار گرفته اند. متاسفانه در اکثر موارد تومورهای مخاطی، بدخیم هستند. با این حال تومورهایی هم وجود دارند که سرعت رشد آن ها به نسبت بقیه کمتر می باشد و بدخیم نیستند. در سرطان تخمدان مخاطی که بدخیم نیستند، احتمال زنده ماندن فرد پس از تشخیص، معمولا چیزی بین 77 درصد تا 99 درصد است. اما برای سرطان های مخاطی بدخیم معمولا شانس زنده ماند با توجه به وخامت بیماری چیزی بین 18 تا 98 درصد می باشد. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 همان طور که گفتیم سرطان رحم معمولا از یک یا دو تخمدان آغاز می شود و اگر پیشگیری درمان نشود، به رحم، ارگان های اطراف رحم، غدد لنفاوی و شکم و نهایتا شش و کبد و اجزای دیگر سرایت پیدا خواهد کرد. به همین دلیل است که معمولا به خانم ها توصیه می شود هر چند وقت یکبار خودشان تحت نظر پزشک متخصص زنان قرار دهند. 

 سرطان تخمدان چگونه درمان می شود؟ 

 اولین گزینه برای درمان سرطان تخمدان، برداشتن بخشی است که توده های بدخیم در آن قسمت قرار دارند، حالا این بخش می تواند شامل یک تخمدان، دو تخمدان و یا کل رحم و ارگان های اطراف آن باشد. در جراحی سعی می کنند که ابتدا ریسه ی اصلی را برداشته و سپس سراغ دارو درمانی و درمان های دیگر بروند. 

 مرحله ی بعد از جراحی شیمی درمانی است، از شیمی درمانی و داروهای آن معمولا برای زمانی استفاده می کنند که بعد از جراحی، توده های باقی مانده مورد هجوم قرار گرفته و از بین برود. شیمی درمانی معمولا از طریق تزریق وریدی و یا شکمی و خوراکی انجام می شود. در درمان هایی که احتمال رشد دوباره ی توده وجود ندارد، معمولا بعد از جراحی دیگر احتیاجی به شیمی درمانی نیست. 

 آیا با سرطان تخمدان می توان باروری را ادامه داد؟ 

 همه چیز بستگی به این دارد که بیماری و توده ها تا چه حد پیشرفت کرده باشند و چقدر بدخیم باشند. متاسفانه بروز سرطان در سنین جوانی می تواند بسیار خطرناک باشد. با این حال اگر سرطان تخمدان فقط یک تخمدان را درگیر کرده باشد، با بررسی تخمدان دیگر و تایید سلامت آنف امکان باروری مجدد در بیمار وجود خواهد داشت. اما اگر هر دو تخمدان درگیر باشند، پزشک متخصص معمولا برداشتن دو تخمدان را تجویز می کند و نهایتا برای بیمار یائسگی اتفاق می افتد که احتمال بارداری در این وضعیت به صفر می رسد. 

همه چیز درباره ی سرطان تخمدان

 مراقبت و نگهداری بعد از جراحی  

 همان طور که گفتیم، بعد از برداشتن تخمدان ها، ترشح استروژن در بدن متوقف می شود. نبود استرين در بدن، بدن را مستعد پوکی استخوان شدید می کند. بنابراین احتیاج است که بیمار تحت نظارت پزشک متخصص، مراقب سلامتی خود باشد و خواسته های بدن خود بیش از پیش اهمیت دهد. تغذیه درست و ورزش و دوری از اضطراب و فشار عصبی، بهترین کاری است که هر فرد می تواند برای سلامت بدن خودش انجام دهد. 

 در نهایت از ته قلبمان امیدواریم که هیچ زنی در هیچ جای دنیا با این بیماری درگیر نباشد، و همه ی مردم دنیا طعم شیرینی سلامتی را روز به روز بیشتر و بهتر حس کنند. امیدواریم که مطالب ارائه شده راهنمایی باشد تنها و تنها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان تخمدان! 

برای درمان و تشخیص سرطان تخمدان به کدام پزشک مراجعه کنیم

دکتر شهره درویش زاده، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی با 25 سال سابقه درخشان فعالیت حرفه ای در حوزه پزشکی و انجام بیش از 2 هزار جراحی موفق سرطان یکی از با تجربه ترین و حاذق ترین پزشکان در زمینه درمان سرطان  می باشند که شما می توانید با اطمینان خاطر برای تشخیص و درمان به ایشان مراجعه کنید و با دریافت مشاوره های کامل قبل از عمل، از نتیجه حاصله اطمینان کافی را کسب کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید دوست عزیز

آیا حساب کاربری ندارید؟
قبلی
بعدی