پیشگیری و علل اختلالات جنسی

یکی از مشکلات و بیماری های شایع زوج ها در طول زمان اختلالات و بیماری های جنسی بوده‌اند واهمیت ان ها به اندازه ای است که می‌تواند برطرف کننده‌ی بسیاری از مشکلات و مسائل زن و شوهر باشد.

تشخیص بیماری‌های جنسی به سادگی نیست و برطرف کردن آنها نیازبه تشخیص دقیق و واضحی از مشکل دارد.

اختلالات و بیماری‌های جنسی طیف گسترده‌ای از مشکلاتی هستند که می‌توانند زندگی فرد را فلج کنند.

مفهوم سلامت جنسی

سلامت جنسی به یک حالت مطلوب جسمی، عاطفی، روانی و اجتماعی در ارتباط با مسائل جنسی اشاره دارد.

در واقع سلامت جنسی تنها جلوگیری و درمان بیماری های جسمی نیست. بلکه سلامت افراد از نظرعاطفی، روحی و روانی نیز در این تعریف جای دارد.

تمرکز برتامین فعالیت جنسی یکی از اهداف درمان مسایل خانواده می باشد زیرا که مشکلات جنسی در بین زوجین بسیار شایع است.

رضایت جنسی یک از عوامل مورد نیاز جهت تداوم و استحکام زندگی زناشویی است. زیرا که ناسازگاری در روابط زناشویی سبب اختلال در روابط اجتماعی و ازبین رفتن ارزش های فرهنگی بین زوجین می شود.

علل اختلالات جنسی

هرکدام از اختلالات جنسی علل و علائم مختلفی دارند و به روش خاصی درمان می‌شوند.

یکی از نکات مهمی که باید بدانید این است که بسیاری از اختلالات جنسی درمان دارند یا حداقل می‌توان جلوی پیشرفت آن را گرفت و آن را کنترل کرد تا  تاثیرکمتری را روی زندگی جنسی، فردی و اجتماعی بگذارد.

علت اختلالات و بیماری‌های جنسی هم در جسم و هم در روان ریشه دارد.

به همین دلیل برای تشخیص و درمان آنها گاها به پزشک متخصص اورولوژی و یا متخصص زنان نیاز داریم و گاهی این اختلالات در حوزه سلامت روان قرار دارند و تشخیص و درمان آنها به عهده‌ی روانشناس و روانپزشک است. اگر با هرکدام ازاین اختلالات جنسی مواجه هستید بهتراست ابتدا به متخصص اورولوژی یا متخصص زنان مراجعه کنید.

و اگر تشخیص پزشک این باشد که مشکل شما ریشه روانی دارد شما را به روانشناس یا روانپزشک ارجاع می‌دهد.

اختلالات جنسی

بیماری‌هایی که در گروه اختلال جنسی قرار می‌گیرند، می‌توانند زندگی جنسی مرد یا زن را مختل کند. اگر هریک از زوجین به این اختلالات دچار باشند، بر کیفیت زندگی جنسی طرف مقابل نیز اثر می‌گذارد.

یکی از مهمترین ابعاد زندگی هر فرد زندگی جنسی است و بروز هر مشکلی در آن می‌تواند باعث بروز مشکلات جانبی بسیاری شود.

اختلالات جنسی انواع مختلفی دارند از جمله اختلالات نعوظ، زودانزالی یا دیرانزالی، سردمزاجی و کاهش میل جنسی، انحرافات جنسی و دیگر مشکلاتی که می‌تواند هم برای زنان و هم مردان نیزپیش بیاید که در مقالات بعدی به توضیح هریک از ان ها خواهیم پرداخت.

انواع اختلالات جنسی کدامند؟

اختلالات جنسی به چهار دسته تقسیم می‌شود:

اختلالات میل (Desire disorders): فقدان میل جنسی یا علاقه به برقراری رابطه جنسی.

اختلالات برانگیختگی(Arousal disorders): ناتوانی در برانگیختگی فیزیکی یا عدم هیجان زدگی در حین فعالیت جنسی.

اختلالات ارگاسم (Orgasm disorders): تأخیر یا عدم ارگاسم.

اختلالات درد (Pain disorders): درد هنگام مقاربت.

که در ادامه هریک را توضیح خواهیم داد.

اختلالات میل جنسی

این اختلال میل  و علاقه به رابطه جنسی را تحت تأثیر قرار میدهد. بایین بودن سطح استروژن و تستوسترون، تغییرات هورمونی، بیماری های پزشکی، مشکلات روابط، بازداری جنسی، خستگی، ترس از رابطه جنسی، افسردگی و اضطراب و سایر موارد می‌تواند باعث کاهش میل جنسی شود.

اختلالات برانگیختگی

اختلالات برانگیختگی، فعالیت جنسی را بسیار دشوار می‌کند و می‌تواند هم در مردان و هم  زنان اتفاق بیفتد.

شایع‌ترین نوع اختلال جنسی مردان، نعوظ است. زمانی که فرد، اختلال برانگیختگی دارد، به فعالیت جنسی ممکن است علاقه‌مند باشد، ولی نتواند از رابطه رضایت جسمانی داشته باشد.

اختلالات ارگاسم

این نوع از اختلالات میتواند شامل نداشتن ارگاسم یا ارگاسم با تاخیر باشد. این مشکل در خانم‌ها بسیارشایع هست، ولی می‌تواند در مردان نیزرخ دهد. درد در حین فعالیت جنسی، خستگی، استرس، تغییرات هورمونی و کاهش میل جنسی می‌تواند منجر به تاخیر یا عدم ارگاسم شود.

اختلالات درد

این دسته ازاختلالات جنسی شامل درد در حین مقاربت است و می‌تواند هم مردان و هم زنان را نیز تحت تاثیر قراردهد.

در خانم‌ها، درد ممکن است به دلیل خشکی واژن، واژینیسموس، عفونت‌ ادراری، تغییرات هورمونی در دوران یائسگی و سایر شرایط باشد.

در آقایان، درد ممکن است ناشی از بیماری پروستات ، عفونت‌هایی مانند عفونت ادراری،  و بیماری پیرونی (آسیب فیزیکی به آلت تناسلی)، عفونت‌های مخمری، زگیل تناسلی و بیماری‌های پوستی باشد.

بنابراین اگرعلائمی از هر نوع اختلال عملکرد جنسی که در بالا توضیح داده شد دارید، باید با پزشک مربوطه صحبت کرده و درمان‌های کمک کننده را انجام دهید.