چطور یبوست در بارداری را کنترل کنیم؟

چطور یبوست در بارداری را کنترل کنیم؟

 یکی دیگر از مسائلی که خانم ها در دوره ی بارداری خودشان با آن دست و پنجه نرم می کنند، یبوست در بارداری می باشد. با اینکه مسائل و مشکلات بدن به دلیل به هم خوردگی هورمون ها در دوران بارداری خیلی زیاد می شود. اما مسئله ی یبوست در بارداری یکی از مواردی است که با رعایت یک سری نکات ابتدایی و ساده، قابل حل می باشد. اگر یبوست در بارداری درمان نشود، ممکن است باعث ایجاد هموروئید شده و اجابت مزاج را برای خانم های باردار چندین برابر سخت تر کند. در ادامه درباره ی دلایل پیدایش یبوست در بارداری و راه های درمان خانگی آن بیشتر توضیح خواهیم داد. لطفا با ما همراه باشید. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 دلایل ابتلا به یبوست در بارداری در خانم ها چیست؟ 

 پیدایش یبوست در بارداری با توجه به سابقه ی تغذیه و تحرک خانم ها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از شایع ترین عکس العمل های بدن در دوران بارداری، حالت تهوع و استفراغ زیاد است. در حالت استفراغ بدن زن باردار، مقدار زیادی آب از دست می دهد. بر اثر از دست دادن آب رطوبت روده کم شده و حرکت غذا در ان کند خواهد شد. همین موضوع سبب پیدایش یبوست در بارداری می شود. یکی دیگر از مواردی که بر اثر تهوع در بدن خانم باردار پیدا می شود، این است که میل به غذا در زن باردار تا حد خیلی زیادی کاهش میابد، همین موضوع باعث می شود که حرکت روده بسیار کند شده و یبوست در بارداری نتیجه ی آن شود. 

 مورد بعدی که در پیدایش یبوست در بارداری نقش زیادی دارد، مسئله ی تغییرات هورمونی در خانم های باردار می باشد. تغییرات هورمونی در بدن خانم های باردار به حد خیلی بالایی می رسد. به دنبال همین موضوع، خیلی از ماهیچه های بدن شل شده و در حالت ریلکس به سر می برند که اتفاقا ماهیچه های هدایت کننده ی غذا نیز یکی از ان هاست. همین موضوع باعث می شود که غذا آن طور که باید در روده حرکت نکرده و یبوست پدید آید. 

 مورد دیگری که به طور مستقیم در دفع دوره ی بارداری تاثیر می گذارد، رژیم غذایی کم فیبر است. لازم است بدانید که غذاهایی مثل ماکارونی، برنج سفید، آرد سفید، کیک و شیرینی و … همگی طی یک فرآیندی، فیبر خودشان را از دست داده اند و در هنگام هضم آب تمام مواد غذایی داخل معده را جذب کرده و مانند یک تکه گچ، سفت می شوند. همین سفتی و سختی باعث می شود که یبوست در بارداری به وجود آمده و در نتیجه ی سفتی این مواد، سطح داخلی روده بر اثر عبور غذا خراش برداشته و دچار خونریزی شود. 

مشاوره و رزرو نوبت اینترنتی

شما می توانید از سامانه رزرو آنلاین استفاده کنید و برای ملاقات با دکتر و یا مشاوره، وقت خود را رزرو کنید

چطور یبوست در بارداری را کنترل کنیم؟

 یکی از قرص هایی که معمولا در دوران بارداری توسط پزشک متخصص برای خانم باردار تجویز می شود، قرص آهن است. قرص آهن در کنار تمام فوایدی که دارد، به شدت می تواند بدن را مستعد یبوست در بارداری نماید. در واقع وقتی یک خانم باردار قرص آهن خود را میخورد، تنها بخشی ازآن وارد خون می شود و بقیه ی آن آمادگی این را دارد که از طرف روده دفع شود. متاسفانه باقی ماندن آهن اضافی در بدن و ترکیب شدن آن با اضافات دیگر معده، ماده ای چسبناک را به وجود می آورد که دفع آن توسط روده، کار بسیار دشواری است. به همین دلیل است که به خانم های باردار پیشنهاد می شود تا جایی که امکان دارد، آهن مورد نیاز بدنشان را از مواد غذایی طبیعی دریافت کنند و یا از عصاره های گیاهی آهن برای تامین آهن استفاده نمایند. با این حال آهن یکی از ضروری ترین مواد معدنی است که باید در دوران بارداری به بدن برسد و در حد استاندارد باشد. مصرف هر گونه منبع آهن و یا قطع کردن آن، فقط و فقط باید تحت نظر پزشک متخصص صورت گیرد. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 چگونه از پیدایش یبوست در بارداری جلوگیری کنیم؟ 

 · بدن یک خانم باردار، بیشتر از هر چیزی به پروتئین نیاز دارد. سعی کنید که پروتئین بدن خود را از منابع طبیعی دریافت کنید. مصرف سبزیجات رنگی و میوه های کمک زیادی در تامین کلسیم مورد نیاز بدنتان می کند. چربی های اشباع نشده ی مونو و پلی از جمله مهم ترین منابع کلسیم برای بدن شما خواهند بود. به عنوان مثال، روغن زیتون، روغن هسته ی انگور، روغن کبد ماهی، روغن آووکادو … همگی مواردی هستند که می توانند سطح داخلی روده ی شما را چرب نگه داشته و هدایت غذا را در روده آسان تر نمایند. 

 · میوه های پر فیبر مانند سیب را سعی کنید در دوران بارداری به همراه پوستشان مصرف کنید، چرا که فیبر موجود در آن ها تا حد زیادی به هدایت غذا در روده کمک می کند. محصولات پرو بیوتیک یکی از دیگر مواردی هستند که برای درمان یبوست در بارداری به داد شما خواهند رسید. برای تهیه ی این دسته از مواد، شما می توانید انواع شیر پروبیوتیک و ماست پروبیوتیک را از سوپری ها تهیه کرده و مصرف نمایید.  · . نوشیدن آب یکی از بهترین کارهایی است که هر شخصی چه خانم و چه آقا، چه باردار و چه غیر باردار، می تواند برای سلامتی بدن خود انجام دهد. سعی کنید روزانه حداقل نیم ساعت پیاده روی در برنامه ی خود قرار دهید تا با این روش به بدن خود برای عملکرد بهتر کمک نمایید. 

 · به طور خلاصه غذاهایی که می توانند در درمان یبوست در بارداری تا حد زیادی به شما کمک کنند شامل مواردی مانند: غلات سبوسدار، حبوبات، سبزیجات فیبر دار مانند هویج، کرفس، اسفناج، برگه ی زردآلو و آلو، انواع میوه ها مانند سیب، انگور، پرتقال و …. 

 · انجیر خشک و انجیر تازه در درمان انواع یبوست، مخصوصا یبوست در بارداری معجزه می کند. پس سعی کنید که روزانه حداقل دو عدد انجیر میل کنید. 

 · بادام یکی دیگر از مواد غذایی است که خوردن آن علاوه بر درمان یبوست در بارداری، به رشد بهتر و تکامل جنین کمک زیادی می کند. 

 · افزایش تعداد وعده های غذایی اما با حجم کم، یکی دیگر از کارهایی است که برای درمان یبوست در بارداری بسیار کارساز می باشد. 

 · شیر، یکی از اصلی ترین مواد غذایی است که باید در دوران بارداری میل شود. یادتان نرود که سیر را به صورت ولرم و معمولا قبل از خواب میل نمایید. مصرف شیر عمل هضم را در بدنتان تا حد زیادی بهبود می بخشد. 

 آیا یبوست در بارداری باعث سقط جنین می شود؟ 

 خیلی از افراد معتقد هستند که فشاری ناشی از یبوست در هنگام اجابت مزاج، ممکن است کیسه آب جنین را پاره کرده و بارداری را متوقف کند. این موضوع صحت علمی ندارد اما با این حال یبوست در بارداری، یکی از مواردی است که اگر درمان نشود، می تواند حاملگی سختی را برای خانم باردار به وجود آورد. یادتان نرود که برای انجام هر کاری، نیاز است که در دوران حاملگی با پزشک متخصص خودتان مشورت کنید. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 سخن آخر 

 کاهش دفعات اجابت مزاج، سفتی مدفوع، درد در هنگام دفع، نفخ زیاد، خونریزی از مقعد و زور و فشار زیاد برای دفع، از علائمی هستند که نشان دهنده یبوست در بارداری می باشند. به طور خلاصه سه روش، تغذیه درست و سرشار از فیبر، ورزش و نوشیدن مایعات و آب زیاد، می توانند تا حد زیادی از پیدایش یبوست در بارداری جلوگیری نمایند. باز هم اعلام می کنیم که هر عملی در دوران بارداری نباید سرخود و بدون مشورت با پزشک متخصص صورت گیرد. 

برای درمان مشکلات بارداری به کدام پزشک مراجعه کنم؟

دکتر شهره درویش زاده، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی با 25 سال سابقه درخشان فعالیت حرفه ای در حوزه زنان و زایمان  یکی از با تجربه ترین و حاذق ترین پزشکان در زمینه بارداری و زایمان می باشند که شما می توانید با اطمینان خاطر به ایشان مراجعه کنید و مشکلات خود را درمان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید دوست عزیز

آیا حساب کاربری ندارید؟
قبلی
بعدی