تبخال تناسلی چه علائمی دارد؟

تبخال تناسلی چه علائمی دارد؟

 هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با بیماری تبخال تناسلی یا هرپس تناسلی است. از این رو ما در این مطلب ابتدا توضیح می دهیم که تبخال تناسلی چیست و سپس علائم تبخال تناسلی و روش های درمان تبخال تناسلی و همچنین راه های انتقال ویروس تبخال تناسلی را معرفی می نماییم. 

 در واقع تبخال تناسلی یکی از شایع ترین و رایج ترین بیماری هایی است که از طریق مقاربت به فرد منتقل می شود. در اثر این بیماری ویروسی در فرد مبتلا تاول های دردناکی ظاهر می شود. در واقع مهم ترین راه انتقال این بیماری از طریق روابط جنسی است که سبب پخش و انتقال این عفونت و ویروس می شود. از شاخص ترین ویژگی های تبخال تناسلی این است که امکان دارد ویروس های آن تا مدت ها در بدن فرد پنهان باشند و پس از چند سال در بدن فرد ظاهر شوند. 

 علائم تبخال تناسلی یا همان هرپس تناسلی در بدن افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. این ویروس در بدن برخی از افراد با درد و خارش همراه است و در بدن دیگری هیچ نوع علائمی ندارد. این بیماری مراقبتی هم در زنان به وجود می آید و هم در مردان. از مهم ترین خصوصیات و علائم این بیماری می توان به درد و سوزش و خارج و زخم در نواحی تناسلی اشاره کرد. لازم به ذکر است بدانید برای انتقال این بیماری حتما نیاز نیست در بدن فرد جای زخم باشد. این بیماری بدون اینکه در بدن فرد جای زخمی دیده شود می تواند به فرد دیگر منتقل شود. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 امروزه روش های درمان تبخال تناسلی متفاوت می باشد. برخی از پزشکان با تجویز داروهایی این بیماری را کنترل می کنند و مانع از انتقال آن به دیگران می شوند. از دیگر روش های کنترل و پیشگیری این بیماری، کاندوم می باشد که تاثیر زیادی بر جلوگیری از انتقال آن دارد. 

 حال اگر می خواهید بدانید تبخال تناسلی چیست و چه راه های درمانی دارد و بیشتر با علائم آن آشنا شوید می توانید با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید. 

 تبخال تناسلی چیست؟ 

 تبخال تناسلی یا همان هرپس تناسلی یکی از معروف ترین بیماری های عفونی مقاربتی است. این ویروس زمانی در بدن فرد ظاهر می شود که اندام تناسلی او به این ویروس آلوده شده باشد. در واقع روابط جنسی مهم ترین راه انتقال این بیماری هستند. پس از انتقال از طریق آمیزش جنسی در بدن فرد مبتلا زخم های کوچک و دردناکی ظاهر می شوند. در واقع با قرمز شدن نواحی تناسلی این بیماری شروع می شود و کم کم تاول های کوچکی هم در بدن فرد رویت می شوند. این تاول ها بعد از چند روز پاره می شوند که در اثر این پارگی، ترشحاتی از این تاول ها خارج می شود. پس از این مرحله کماکان زخم هایی روی بدن فرد باقی می مانند که دردناک هستند. البته باید بدانید بروز چنین بیماری در فرد نشان دهنده ی پایان رابطه ی جنسی نیست. 

 دلیل بروز تبخال تناسلی چیست؟ 

 در واقع ویروس هرپس سیمپلکس سبب ایجاد عفونت می شود که این عفونت این بیماری را به وجود می آورد. حال خود هرپس سیمپلکس دارای دو نوع ویروس است که شامل هرپس سیمپلکس نوع اول HSV1 و هرپس سیمپلکس نوع دوم HSV2 می باشد. در واقع تمام ویروس ها من جمله ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک و دو از راه غشاهای مخاطی مثل بینی و دهان و نواحی تناسلی می توانند وارد بدن شوند. از این رو این دو ویروس هم از طریق همین راه ها در بدن پخش می شود لذا روابط جنسی دهانی و مقعدی و واژینال مهم ترین سرایت این بیماری می باشند. 

 پس از انتقال این ویروس به بدن، این ویروس در سه مرحله می تواند تشخیص داده شود. مرحله ی اول، مرحله ی دوم که مرحله ی سکون است و این ویروس هیچ علائمی ندارد و مرحله ی سوم که مرحله ی عود کردن ویروس است. لازم به ذکر است بدانید زمانی این ویروس عود می کند که فرد دچار استرس باشد یا عمل های زیبایی انجام داده باشد یا سیستم ایمنی بدن او ضعیف باشد و یا …. در واقع این عوامل سبب می شود ویروس در بدن فعال شود. 

مشاوره و رزرو نوبت اینترنتی

شما می توانید از سامانه رزرو آنلاین استفاده کنید و برای ملاقات با دکتر و یا مشاوره، وقت خود را رزرو کنید

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 راه های انتقال ویروس تبخال تناسلی 

 همان طور که در بالا نیز اشاره نمودیم مهم ترین عامل انتقال این بیماری روابط جنسی است. لذا زمانی که پوستی با پوست آلوده به این ویروس در تماس مستقیم باشد این ویروس انتقال می یابد. همچنین از آنجایی که تمام ویروس ها می توانند از طریق غشاهای مخاطی هم منتقل شوند لذا از دیگر راه های انتقال ویروس تبخال تناسلی روابط جنسی دهانی است. در واقع با تماس پوست مرطوب دهان با نواحی تناسلی این ویروس انتقال می یابد. در واقع در صورتی که این ویروس فعال باشد به راحتی در طی رابطه جنسی از دهان مبتلا به نواحی تناسلی شخص دیگر انتقال می یابد. 

 لازم به ذکر است بدانید از زمان شروع این بیماری که با قرمزی پوست همراه است تا زمان بروز تاول ها و پاره شدن آن ها و به وجود آمدن زخم ها و به طور کلی تا زمانی که پوست فرد به حالت اولیه برنگشته باشد این بیماری قابل انتقال است. حتی زمانی که فرد مبتلا هیچ علائمی هم نداشته باشد این بیماری قابل انتقال است. 

 علائم تبخال تناسلی 

 این نوع تبخال دارای علائم متفاوتی است که در برخی مواقع خفیف است و در برخی مواقع هم هم دردناک و با سوزش همراه است و تاول و زخم در بدن فرد ظاهر می شود. قبل از اینکه تاول و زخم ها ایجاد شود برخی علائم اولیه مثل سوزش در ناحیه ی تناسلی به وجود می ﺁید. اغلب این سوزش و خارش در زمان ادرار است. 

 در واقع زمانی که فرد مبتلا به این ویروس می شود در برخی از آن ها تاول ها بعد از یک دو روز ظاهر می شوند و در برخی دیگر حتی تا یک ماه هم طول می کشد. علائم تبخال تناسلی در ﺁقایان عموما روی آلت تناسلی و بیضه و مقعد ظاهر می شود و در خانم ها در واژن و مقعد بروز می کند. به طور کلی علائم تبخال تناسلی عبارتند از: 

  •  ظاهر شدن تاول بر روی قسمت های آلوده ی بدن مثل دهان و لب و صورت و نواحی و تناسلی و … 
  •  متورم شدن غدد لنفاوی
  • داشتن سر درد و تب
  • داشتن سوزش و خارش 
وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 روش های درمان تبخال تناسلی 

 روش های درمان تبخال تناسلی برای هر فردی متفاوت است. در واقع درمان این بیماری به شرایط بیمار بستگی دارد که در صورت بروز آن باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد. از رایج ترین روش های درمان تبخال تناسلی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

 تجویز دارو و مصرف کردن آن:

یکی از رایج ترین داروهایی که برای کنترل و درمان این ویروس تجویز می شود داروهای ضد ویروس است که هم سبب کاهش درد و سوزش می شوند و هم سرعت درمان این بیماری را افزایش می دهند. 

درمان ها خانگی:

همچنین شما از طریق درمان های خانگی می توانید این بیماری را کنترل کنید. مهم ترین راه های درمان خانگی این است که در زمان حمام کردن از شستشو دهنده ها و لباس های مناسب استفاده کنید. همچنین بهتر است ناحیه ی مورد نظر را خشک و تمیز نگه دارید برای این کار، شستشوی روزانه یک بار کفایت می کند. همچنین دست های خود را قبل و بعد از اینکه به تاول دست زدید بشویید. از مصرف صابون و دیگر اسانس های شیمیایی خودداری کنید. برای اینکه از میزان خارش بکاهید بهتر است ناحیه ی مورد نظر را خنک نگه دارید. بهترین راهکار برای خنک نگه داشتن استفاده از کیسه ی یخ تا 90 درجه است. البته نباید یخ مستقیما به ناحیه ی مورد نظر در تماس باشد. 

برای درمان تبخال تناسلی به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

دکتر شهره درویش زاده، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی با 25 سال سابقه درخشان فعالیت حرفه ای در حوزه پزشکی یکی از با تجربه ترین و حاذق ترین پزشکان در زمینه بیماری های زنان می باشند که شما می توانید با اطمینان خاطر درمان خود را با ایشان شروع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید دوست عزیز

آیا حساب کاربری ندارید؟
قبلی
بعدی