ترشحات واژن و سلامت جنسی

ترشحات واژن قسمت مهمی از عملکرد سیستم تولید مثل زنان است. این مایع که توسط غدد داخل واژن و دهانه رحم تولید می شود، باکتری‌ و سلول‌های مرده را از بدن خارج می کند. بنابراین بدن با همین فرآیند به تمیز نگه داشتن این محیط و محافظت از ناحیه تناسلی و مجاری ادراری در برابر عفونت کمک می‌کند.

بنابراین ترشحات واژن یک موضوع طبیعی و معمول در زندگی به حساب می‌ اید. اما با این وجود، انواع به خصوصی از ترشحات می‌توانند ناشی از وجود عفونت در بدن باشند. این ترشحات غیرطبیعی ممکن است به رنگ زرد یا سبز، با غلظت بالا یا بوی بد باشند. قارچ‌ها و عفونت های باکتریایی از جمله دلایلی برای ترشحات غیرطبیعی واژن به حساب می‌آیند.

چنانچه ترشحاتی با ظاهر غیر‌معمول و یا با بوی بد مشاهده کردید، بهتر است برای به  پزشک متخصص برای تشخیص و درمان مراجعه کنید.

انواع ترشحات واژن

ترشحات واژن انواع مختلفی دارند که غالبا بر اساس رنگ و قوام دسته بندی می‌شوند. هریک از رنگ‌های ترشحات واژن، می‌توانند بیانگر سلامت یا مشکلی در بدن باشند.

در حالت طبیعی ترشحات معمولاً سفید و شفاف بوده و بوی خاصی هم ندارند. و اگر هم حس خیس بودن واژن را دارید، ترشحات آبکی و زلال واژن هستند که معمولاً در زمان برانگیختی جنسی ترشح می‌شوند.

در طول دوره قاعدگی و نزدیک به زمان تخمک‌گذاری نیز، ترشحات، معمولا شفاف‌ و رقیق‌تر می‌شوند.

به طور کلی ترشحات به رنگ های سفید، شفاف و آبکی و سبز و قهوه‌ای رنگ هستند که می‌توانند نشانه خطری برای سلامت بدن باشند.

چه مقدار از ترشحات واژن طبیعی است؟

به طور معمول مقدار ترشحات خانم ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است.و این میزان  نزدیک به زمان تخمک گذاری، بارداری و هنگام استفاده از داروهای ضدبارداری خوراکی به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا می کند.

بنابراین اگر ترشحات واژن شما بسیار بیشتر از حد معمول شده باشد و یا اگر در طول رابطه جنسی خارش، بوی بد یا درد شما را آزار می‌دهد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

علت بوی ترشحات واژن

ترشحات سالم واژن بوی خاصی دارند. این بو از ترکیب شدن سلول‌ و ارگانیسم‌های موجود در آن به وجود می اید.

و البته علاوه بر ان، بوی عرق غدد کشاله ران که در نزدیکی واژن هستند نیز به آن اضافه می‌شود و همان‌طور که میزان ترشحات واژن به هورمون‌ها بستگی دارد، بوی آنها نیز با همان هورمون‌ها ارتباط دارد.

به‌طورکلی، بوی معمول ترشحات موضوع نگران کننده ای نیست، مگر این‌که بو بیش از حد ناخوشایند باشد و بوی عادی را نداشته باشد .

تشخیص ترشحات واژن

معمولا برای تشخیص علت ترشحات واژن و سلامت جنسی باید به پزشک زنان مراجعه ‌کنید، در این هنگام پزشک با انجام یک معاینه بالینی از جمله معاینه لگن به تشخیص علت ترشحات می پردازد.

علاوه بر معاینات پزشک سؤالاتی درباره علائم، چرخه قاعدگی و فعالیت جنسی نیز از شما می پرسد.

در بسیاری از موارد، با انجام معاینه بالینی یا لگنی عفونت تشخیص داده می شود. ولی اگر پزشک قادر به تشخیص مشکل نباشد، شما باید آزمایشاتی را به‌منظور تشخیص دقیق‌تر انجام دهید.

ترشحات واژن و سلامت جنسی