تست پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر چیست؟

 هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با تست پاپ اسمیر است. از این رو ما در این مقاله توضیح می دهیم که تست پاپ اسمیر چیست؟ و در چه مواقعی این تست نیاز است؟ 

 تست پاپ اسمیر یکی از آزمایش هایی است که امروزه بسیار رایج شده است و اکثر متخصصان زنان و زایمان برای مطمئن شدن از رحم خانم ها این تست را برای خانم ها تجویز می کند. یکی از مهم ترین مزایایی که تست پاپ اسمیر دارد این است که با انجام این آزمایش می توان به راحتی سرطان دهانه رحم را تشخیص داد. در واقع برای تشخیص این سرطان، آزمایش پاپ اسمیر بهترین گزینه است. از آنجایی که سرطان دهانه رحم یکی از رایج سرطان ها در خانم ها می باشد و آمار مرگ و میر بر اثر این سرطان در خانم ها بسیار بالا می باشد سبب شد که آزمایش پاپ اسمیر به یکی از اولویت های متخصصان تبدیل شود. 

 تست پاپ اسمیر یا همان آزمایش پاپ اسمیر مزایای بسیار زیادی دارد و مزیت آن تنها به همین یک مورد ختم نمی شود. با انجام این آزمایش می توان انواع عفونت های ویروسی مثل زگیل های تناسلی و عفونت های HPV را هم تشخیص داد. اهمیت این آزمایش سبب شد که ما نیز موضوع این مطلب خود را به تست پاپ اسمیر اختصاص دهیم. حال اگر تمایل دارید بدانید تست پاپ اسمیر چیست و در چه مواقعی و برای چه کسانی نیاز است می توانید با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 تست پاپ اسمیر چیست؟ 

 در واقع تست پاپ اسمیر یا همان آزمایش پاپ اسمیر یکی از انواع تست های غربالگری است که از آن به منظور تشخیص سرطان دهانه ی رحم استفاده می شود. امروزه از این تست به منظور تشخیص سلول های سرطانی یا حتی سلول های پیش سرطانی در فرد بهره گرفته می شود. این ازمایش کمک می کند که اگر سلول های پیش سرطانی در فرد تشخیص داده شد فرد بتواند سریعا و قبل از اینکه به سرطان مبتلا شود خود را درمان کند. لذا انجام این آزمایش می تواند مانع از ابتلای افراد به سرطان شود و به همین دلیل امروزه اکثر متخصصان آن را برای بیماران خود تجویز می کنند. 

 برای انجام تست پاپ اسمیر ابتدا متخصص به آرامی سلول هایی را از دهانه ی رحم به عنوان نمونه برمی دارد و آن را به ﺁزمایشگاه می فرستد تا در ﺁزمایشگاه رشد سلول ها مورد ﺁزمایش قرار گیرد و مشخص شود که ﺁیا سلول ها به صورت عادی رشد می کنند یا غیر عادی و در واقع تغییرات رشد سلولی در دهانه ی رحم مورد بررسی قرار می گیرد. این تست هیچ دردی ندارد البته در برخی افراد امکان دارد کمی درد و ناراحتی برای فرد به وجود آید ولی در بلند مدت هیچ دردی برای فرد ندارد. 

 از دیگر مزایای تست پاپ اسمیر این است که انجام این تست بسیار ارزان است به همین دلیل به خانم ها توصیه می شود که حتما این آزمایش ها را به صورت دوره ای انجام دهند. 

مشاوره و رزرو نوبت اینترنتی

شما می توانید از سامانه رزرو آنلاین استفاده کنید و برای ملاقات با دکتر و یا مشاوره، وقت خود را رزرو کنید

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 اهمیت تست پاپ اسمیر 

 همان طور که اشاره نمودیم این ﺁزمایش می تواند رشد سلول های دهانه ی رحم را تشخیص دهد و سبب شود قبل از اینکه افراد به سرطان مبتلا شوند خود را درمان کنند. در واقع این آزمایش می توان انواع عفونت ها مثل عفونت ویروسی پاپیلومای انسانی که این ویروس مهم ترین عامل ایجاد سرطان دهانه رحم در خانه ها است را تشخیص دهد. از آنجایی که سرطان یک بیماری نهفته و بدون علامت است و عموما افراد از وجود آن در بدن خود خبری ندارند با انجام این ازمایش می توانند از سلامت دهانه ی رحم خود مطمئن شوند. چرا که این تست می تواند سلول های پیش سرطانی را هم تشخیص دهد. این موضوع اهمیت تست پاپ اسمیر را مشخص می کند. 

 این ﺁزمایش که نوعی غربالگری و پیشگیری از سرطان است کمک کرد که در سال های اخیر میزان و آمار مرگ و میر بر اثر سرطان دهانه ی رحم به شدت کاهش یابد. 

 تست پاپ اسمیر برای چه افرادی نیاز است؟ 

 بعد از اطلاع یافتن از اهمیت این آزمایش، افراد زیادی می خواهند بدانند که این آزمایش برای چه کسانی است. در واقع تمام زنانی که بیشتر از 21 سال دارند می توانند این آزمایش را انجام بدهند. از آنجایی که احتمال بروز سرطان دهانه ی رحم در خانم ها زیاد است لذا بعد از 21 سالگی می توانید این تست را انجام داد. زنانی که دارای HIV مثبت هستند و یا شیمی درمانی می شوند و یا پیوند عضو انجام داده اند از آنجایی که سیستم ایمنی پایینی دارند بهتر است که این تست را بیشتر از افراد معمولی انجام دهند. 

 اگر سنتان بیشتر از 30 سال است و 3 تست پاپ اسمیر را پشت هم انجام دادید در صورتی که هر 3 تست دارای جواب مطلوب و ایده آلی بود می توانید تست پاپ اسمیر بعدی را بعد از 5 سال انجام دهید. زنانی هم که بالای 65 سال دارند اگر در گذشته آزمایش پاپ اسمیر را انجام دادند و جواب آزمایش های آن ها خوب و مطلوب بود دیگر نیازی به انجام این تست ندارند. اما اگر کماکان دارای روابط زناشویی هستید باید این تست را انجام دهید. اهمیت این موضوع به این دلیل است که ویروس HPV می تواند تا سال های سال به صورت پنهانی در بدن فرد وجود داشته باشد. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 تکرار تست پاپ اسمیر برای شرایط سنی مختلف چگونه است؟ 

 یکی از رایج ترین سوالاتی که زنان در رابطه به این تست دارند این است که این آزمایش را باید هر چند وقت یکبار تکرار کرد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که تکرار ﺁزمایش پاپ اسمیر به شرایط و عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهم ترین عواملی که بر تکرار این ﺁزمایش تاثیرگذار است سن افراد است. از این رو تکرار این ﺁزمایش بر اساس سن افراد و همچنین خطرات احتمالی به صورت زیر می باشد: 

 ·       اگر بالای 21 سال سن دارید و رابطه ی زناشویی ندارید به تکرار ﺁزمایش پاپ اسمیر نیازی نیست. 

 ·       اگر بالای 21 سال دارید و در صورتی که رابطه ی زناشویی دارید باید هر 3 سال یک بار این آزمایش را تکرار کنید. 

 ·       اگر بین 21 تا 29 سال دارید باید هر 3 سال یک بار این تست را تکرار کنید. 

 ·       اگر سنتان بین 30 تا 65 سال است باید این آزمایش را هر 3 تا 5 سال تکرار کنید. البته این مدت زمان در صورتی است که جواب آزمایش های پاپ اسمیر و اچ پی وی های قبلی شما منفی بوده باشد. 

 ·       اگر بالای 65 سال دارید نیازی به تکرار این آزمایش ندارید البته بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. 

 حال اگر این تست را انجام دادید نتیجه ی آن دو حالت دارد یا عادی است و یا غیر عادی. اگر نتیجه ی پاپ اسمیر شما عادی یا همان نرمال بود یعنی اینکه در رحم شما رشد غیر سلولی غیر طبیعی و غیر عادی وجود ندارد. این نتیجه ی ﺁزمایش را عموما منفی می گویند. حال اگر نتیجه ی ﺁزمایش شما منفی بود دیگر نیازی نیست سال بعد این تست را تکرار کنید. 

 اما اگر نتیجه ی این تست شما غیر عادی یا غیر نرمال بود به این منظور نیست که حتما شما سرطان دارید بلکه نشاندهنده ی این است که رشد سلولی در بدن شما غیر عادی است. که این شواهد احتمال این را می دهند که سلول های پیش سرطانی در بدنتان وجود دارد. 

برای تست پاپ اسمیر به چه مرکزی باید مراجعه کنیم؟

دکتر شهره درویش زاده، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی با 25 سال سابقه درخشان فعالیت حرفه ای در حوزه پزشکی زنان با استفاده از باکیفیت ترین تجهیزات تست پاپ اسمیر را برای بانوان محترم انجام می‌دهند. شما می‌توانید برای انجام تست پاپ اسمیر به کلینیک خانم دکتر شهره درویش زاده مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید دوست عزیز

آیا حساب کاربری ندارید؟
قبلی
بعدی