سرد مزاجی و کاهش میل جنسی

یکی از شایع ترین اختلالات جنسی زنان سرد مزاجی و عدم تمایل به ایجاد رابطه جنسی  است. در روانشناسی سرد مزاجی به معنی احساس لذت نکردن از رابطه جنسی و عدم تمایل به داشتن رابطه جنسی است.

میزان تمایل جنسی افراد با یکدیگرمتفاوت است بنابراین اگر میل جنسی زن و شوهر با هم متفاوت باشد به این معنی سرد مزاجی خانم نیست.

اختلال ارگاسم

علل سرد مزاجی و کاهش میل جنسی

در خانم ها سرد مزاجی بسیار پیچیده تر از آقایان است و تشخیص ان به راحتی نیست. سرد مزاجی وکاهش میل جنسی در زنان به عوامل مختلفی بستگی دارد و نقش مردان در به وجود آمدن آن دارای اهمیت زیادی است. بنابراین در درمان کاهش میل جنسی اولین قدم شناخت علت آن است.

دلایل سردمزاجی در خانم ها

دلایل زیادی می تواند باعث ایجاد سرد مزاجی در خانم ها شود.  از مهمترین آنها عبارتند از :

علاقه نداشتن به همسر

مشکلات ارتباطی با شریک جنسی

اختلالات روانی مانند اضطراب افسردگی

فشارهای زیاد کاری و خستگی

عدم رضایت از رابطه جنسی به دلیل عدم اگاهی همسر یا طرفین

برخی از مشکلات جسمی و فیزیولوژیکی مثل دیابت، عدم تعادل هورمون ها

کاهش هورمون های جنسی به دلیل افزایش سن ، بیماری یا یائسگی

اثرات جانبی مصرف بعضی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی

باورهای سخت گیرانه و متعصبانه

مشکلات جنسی مرد مثل زود انزالی یا عدم نعوظ

علائم سرد مزاجی در زنان

از جمله علائم سرد مزاجی در زنان عبارتند از:

• لذت نبردن از رابطه جنسی
  • عدم تمایل به رابطه جنسی
  • عدم ارگاسم در رابطه جنسی
  • نداشتن تفکرات یا خیال پردازی های جنسی
  • پیش قدم نشدن برای برقرار رابطه جنسی

درمان سرد مزاجی زنان

روش های متعددی برای درمان سرد مزاجی زنان وجود دارد که سکس تراپیست با توجه به علت ابتلا به سرد مزاجی چند مورد از آنها را به شما پیشنهاد می دهد ازجمله :

• درمان دارویی
  • هورمون درمانی

یکی از دلایل سردمزاجی زنان تغییرات هورمونی است. با افزایش سن و نزدیک شدن به دوران یائسگی مقدارهورمون های زنانه کاهش پیدا می کند. در این روش، برای افزایش میل جنسی دراین روش به زنان هورمون استروژن و یا پروژسترون داده می‌شود.

• روان درمانی سرد مزاجی

اگرعلت سرد مزاجی تجارب منفی گذشته، تجاوز یا سوء استفاده باشد. روانشناس می تواند با شناسایی وبرطرف کردن تاثیرمشکلات گذشته ، میل جنسی خانم را به حالت عادی بر گرداند.

• زوج درمانی

یکی از راه های بهبود سرد مزاجی داشتن روابط فیزیکی و عاطفی غیر جنسی با همسر است. اگر مرد به‌ غیر از زمان‌هایی که قصد رابطه جنسی دارد، با همسر خود عشقبازی کرده و علاقه خود را نشان دهد، و در رابطه جنسی  به‌ سرعت کار را به انجام نرساند و رابطه جنسی را به عنوان یک عمل که فقط هدف رسیدن هرچه زودتر به ارگاسم و انزال است نداند، سرد مزاجی زن کاهش می‌یابد.

در روابط بین زوجین اگر رابطه براساس عشق و محبت باشد و از سلامت و کیفیت  لازم برخوردار باشد احتمال سرد مزاجی در زنان کمترخواهد بود.چراکه اگر یکی از زوجین دچار بی میلی جنسی شده باشد در طول زمان همین سرد مزاجی سبب طرد شدگی یکی از طرفین خواهد شد.

حال اگرعلت سرد مزاجی مشکلات ارتباطی باشد به کمک زوج درمانگر مشکلات ارتباطی زوجین شناسایی و درمان می شود.

• آموزش مهارت های ایجاد رابطه جنسی

بسیاری ازخانم ها به‌دلیل عدم اگاهی مردان با اصول همسرداری و رابطه جنسی به مرور زمان میل جنسی خود را از دست می‌دهند. شرکت در کلاس های آموزش های مهارت جنسی یا کمک گرفتن از سکس تراپیست میتواند در این زمینه موثر باشد.

علل سرد مزاجی و کاهش میل جنسی