زگیل تناسلی چیست؟

همه چیز درباره ی سرطان واژن!

سرطان واژن یک نوع بیماری تقریبا نادر در خانم ها محسوب می شود. سرطان واژن از سلول هایی که بر روی واژن وجود دارند به وجود می آید و معمولا قسمت داخلی را نیز درگیر می کند. البته در برخی مقالات ذکر شده که سرطان لبه ی واژن را سرطان مهبل می نامند و اگر این سرطان به داخل واژن متاستاز کند، سرطان واژن پدید خواهد آمد. سرطان واژن نیز مانند سرطان های دیگر انواع مختلفی دارد. در ادامه درباره ی ماهیت سرطان در واژن، راه های تشخیص آن و راه های درمان بیشتر توضیح خواهیم داد. لطفا با ما همراه باشید .

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

سرطان واژن دارای چه علائمی می باشد؟

سرطان واژن و پیشرفت آن با توجه به سیستم دفاعی بدن خودش را نمایان می کند، گاهی اوقات پیش می آید که بیمار هیچ گونه علائمی دال بر ابتلا به سرطان در واژن ندارد اما مبتلاست! 

 یکی از علائم سرطان واژن خونریزی بی دلیل واژن است. خونریزی هایی که بعد از مقاربت یا بین دوره های پریود اتفاق می افتند حتما باید پیگیری شوند. ادرار دردناک و بی اختیاری و ادرار مکرر نیز می تواند از علائم سرطان واژن باشد. ترشح غیر طبیعی واژن، درد لگنی، احساس خارش و سوزش بر روی لبه های واژن، احساس توده در واژن، وجود زخم های عفونی بر روی قسمت خارجی واژن و یبوست، همگی می توانند از جمله دلایل سرطان واژن باشند. 

انواع سرطان واژن

همانطور که گفتیم، سرطان واژن در بین سلول ها واژن رخ داده و پدید می آِید. با توجه به این موضوع، انواع سرطان واژن نیز با توجه به نوع سلول مورد نظر، دسته بندی می شود. بنابراین انواع سرطان در واژن عبارت اند از : 

سارکوما :

این نوع سرطان از نوع واژنی بسیار کمیاب است. معمولا این نوع سرطان در بافت های ماهیچه ای و دیواره ی واژن تولید می شوند و خیلی به ندرت رخ می دهند. 

 ملانوما :

همه میدانیم که پوست دارای رنگدانه است. سلول هایی در واژن وجود دارند که رنگدانه ها آن را تولید می نمایند. سرطان ملانوما معمولا در این سلول ها پیدا می شود. 

سرطان آدنوکارسینوم :

این سرطان معمولا در سلول های غده های واژینال اتفاق می افتد. سرطان آدنوکارسینوم معمولا برای خانم هایی با سن خیلی بالا رخ می دهد. 

سرطان سلول سنگ فرشی :

محل رشد این سلول ها معمولا در دیواره ی واژن است. یعنی سلول های سرطانی در دیواره ی واژن شروع به تولید می کنند. 

مشاوره و رزرو نوبت اینترنتی

شما می توانید از سامانه رزرو آنلاین استفاده کنید و برای ملاقات با دکتر و یا مشاوره، وقت خود را رزرو کنید

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

چرا سرطان در واژن به وجود می آید

 چیزی که به وضوح درباره نه تنها سرطان واژن، بلکه درباره ی تمامی سرطان ها می توان گفت این است که سرطان از جهش ژنتیکی سلول های سالم داخل بدن به وجود می آید. فرق این سلول های جهش یافته با سلول های سالم در این است که سلول های سالم پس از رشد کردن و بزرگ شدن، می میرند و از بین می روند اما سلول های جهش یافته فقط زیاد می شوند و از بین نخواهند رفت. 

 سرطان واژن هم مانند همه ی سرطان ها پایه ای با جهش ژنتیک سلول های داخل و خارج واژن دارد اما با این دلیل علمی و دقیق این اتفاق در داخل واژن مشخص نمی باشد. اما خب موارد بدیهی است که می تواند زمینه ساز ابتلا به سرطان واژن در خانم ها باشد. آن موارد عبارت اند از : وارثت یا همان سابقه ی خانوادگی، مصرف دخانیات، داشتن شرکای جنسی متعدد و زیاد، رابطه ی جنسی در سن کم، سرطان دهانه رحم، hpv و سن بالای 60 سال! 

از نظر پزشکی چطور سرطان واژن تشخیص داده می شود؟

وقتی بنا بر هر دلیلی به پزشک متخصص زنان مراجعه می کنید، پزشک متخصص ابتدا به معاینه فیزیکی واژن شما می پردازد، اگر مورد مشکوکی مشاهده کند، تست پاپ اسمیر گرفته و نتیجه ی تست مشخص کننده جواب خواهد بود. همچنین روش دیگری نیز برای تشخیص سرطان واژن وجود دارد و آن هم بیوپسی است. در بیوپسی قسمتی از واژن که مشکوک به سلول های سرطانی است را برداشته و در آزمایشگاه تست می کنند تا ماهیت توده مشخص شود. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

سرطان واژن چگونه درمان می شود؟

 این سرطان نیز مانند هر سرطان دیگری با توجه به موارد مختلفی درمان می شود. موارد مختلفی بر نوع درمان سرطان واژن تاثیر می گذارند. مواردی مانند سن بیمار، وضعیت سیستم دفاعی بیمار، اندازه ی پیشرفت بیماری و آمادگی بیمار، همگی موارد تعیین کننده ی نوع درمان این نوع از سرطان در خانم ها می باشد. به طور کلی سه روش جراحی، پرتو درمان و شیمی درمانی، روش های پیشنهادی پزشکان برای درمان سرطان واژن می باشد. 

پرتو درمانی ؛ یکی از راه های درمان سرطان در واژن :

همان طور که نام این رشو درمان نیز مشخص است، در این روش از پرتوهای قوی X برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند. محدودیتی که در این درمان وجود دارد این است که اشعه ی ایکس فقط می تواند بر روی شکم و لگن بیمار تابیده شود. 

 شیمی درمانی ؛ یکی از راه های درمان سرطان در واژن :

همان طور اکثریت می دانید، در این روش از داروهای شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند. البته هنوز اثبات نشده که این روش چقدر می تواند برای درمان این نوع از سرطان تاثیر گذار باشد. با این از این روش به عنوان مکمل روش های دیگر درمان سرطان همیشه استفاده خواهد شد. داروهای شیمیایی معمولا یا از طریق تزریق و یا از طریق خوراکی وارد بدن شده و وظیفه ی خود را انجام می دهند. 

جراحی ؛ یکی از راه های درمانی سرطان در واژن :

تمامی جراحی ها برای درمان انواع سرطان ها با توجه به نوع سرطان دو نوع انجام می شوند. اگر توده ی سرطانی تمام اندام مورد نظر و ارگان های اطراف آن را در بر گرفته باشد، کل آن برداشته خواهد شد و در صورتی که بخشی از اندام مورد نظر درگیر باشد، همان قسمت از بدن تخلیه می شود. درباره ی سرطان واژ نیز این موضوع صادق است. یعنی اگر فقط قسمتی از واژن درگیر باشد، همان قسمت طی جراحی برداشته شده و اگر تمام واژن و ارگان های اطراف آن درگیر شود، پزشک متخصص مجبور به تخلیه آن قسمت از بدن خواهد شد. 

چگونه از ابتلا به سرطان واژن جلوگیری کنیم؟

 این سرطان معمولا به گونه ای نیست که راه های آشکاری برای جلوگیری از ابتلا به آن وجود داشته باشد. چیزی که درباره ی تمامی زنان دنیا وجود دارد است این است که خانم ها باید هر ساله مخصوصا بعد از سن سی سالگی تحت نظر یک پزشک متخصص، خودشان را چک آپ کنند. چک آپ ها معمولا به صورت سالیانه و با توجه به وضعیت بیمار به صورت شش ماه در میان انجام می شود. سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان واژن و … همگی با بررسی های پزشکی سالانه سریع قابل تشخیص بوده و به راحتی درمان خواهند شد. اما درباره ی سرطان واژن، عدم استفاده از دخانیات و زدن واکسن اچ پی وی موارد محدودی هستند که می توانند مانع از ابتلا به سرطان واژن گردند. یادتان نرود که بهترین پیشگیری برای ابتلا به سرطان های مختلف این است که بدن خود را هر چند وقت یک بار بررسی کنید و از پزشک متخصص زنان کمک بگیرید. با امید بر اینکه روزی بتوانیم بر تمامی بیماری های دنیا از جمله سرطان پیروز شویم. 

برای تشخیص و درمان سرطان واژن به کدام پزشک مراجعه کنم؟

دکتر شهره درویش زاده، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی با 25 سال سابقه درخشان فعالیت حرفه ای در حوزه پزشکی و انجام بیش از 2 هزار عمل موفق سرطان یکی از با تجربه ترین و حاذق ترین پزشکان در زمینه درمان سرطان می باشند که شما می توانید با اطمینان خاطر درمان خود را به ایشان بسپارید و با دریافت مشاوره های کامل قبل از عمل، از نتیجه حاصله اطمینان کافی را کسب کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید دوست عزیز

آیا حساب کاربری ندارید؟
قبلی
بعدی