بی اختیاری استرسی ادرار در زنان (علت، علائم، درمان)

کسانی که دچار بی اختیاری ادرار استرسی هستند با وارد شدن کمترین فشاری به ناحیه شکمی دچار ریزش ادرار می شوند. تکرر ادرار و نشت غیرقابل کنترل ادرار از علائم بی اختیاری ادرار در زنان هستند. معمولا نشت ادرار در وضعیت های زیر رخ می دهد:

• عطسه یا سرفه
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • برداشتن چیزی از زمین
  • خندیدن

حتی ممکن است موقع ایستادن یا خم شدن هم فرد دچار بی اختیاری ادرار شود. بی اختیاری در اثر وارد شدن فشار ناگهانی به شکم ایجاد شده و به همین علت به این نوع از بی اختیاری، بی اختیاری فشاری ادرار هم گفته می شود.

• ورزش کردن
  • فشار به شکم موقع رابطه جنسی
درمان بی اختیاری ادراری زنان در سن بالا

علت بی اختیاری ادرار فشاری در زنان

به گفته ی خانم دکتر زهره درویش زاده، متخصص زنان و زایمان مشهد، علت اصلی بی اختیاری ادرار فشاری در زنان ضعف، کشیدگی یا پارگی عضلات کف لگن و مجاری ادرار است که به دلایل زیر رخ می دهند:

کاهش استروژن: کاهش این هورمون زنانه در یائسگی باعث ضعف عضلات مجاری ادرار و بسته نشدن کامل آنها بعد از ادرار می شود. بنابراین با کمترین فشاری به شکم، ادرار نشت می کند.

بارداری های مکرر: فشار وزن جنین در بارداری باعث بی اختیاری ادراری در بارداری شده و تا بعد از آن هم ممکن است ادامه پیدا کند. با هر بارداری ریسک ابتلا به این عارضه در زنان بیشتر می شود.

زایمان: زایمان طبیعی بیش از سزارین شما را در معرض بی اختیاری ادرار استرسی قرار می دهد. بخصوص اگر زایمان سخت و طولانی باشد یا وزن نوزاد بیش از 4 کیلوگرم باشد.

عمل هیسترکتومی: انجام جراحی های لگنی مثل عمل هیسترکتومی می تواند باعث ضعف یا آسیب به مجاری ادرار و بی اختیاری استرسی در زنان شود.

پرولاپس های لگنی: افتادگی اندام های لگنی مثل روده، مثانه، رحم، واژن و … می تواند باعث فشار به مثانه و بروز بی اختیاری ادرار استرسی در زنان شود.

بالا رفتن سن: افزایش سن باعث ضعیف شدن و شلی عضلات بدن و به خصوص کف لگن و مجاری ادرار می شود. در نتیجه ریسک نشت ادرار غیرارادی در زنان با افزایش سن بیشتر خواهد شد.

چاقی: اضافه وزن باعث فشار به مثانه و عضلات کف لگن شده و پرولاپس های لگنی و بی اختیاری ادرار فشاری را به دنبال دارد.

سیگار کشیدن: سیگار کشیدن علاوه بر کاهش کلاژن سازی و ضعف عضلات بدن، باعث تشدید سرفه های مزمن شده و در دراز مدت بی اختیاری استرسی ادرار را به دنبال دارد.

تغییر در اشتها

• دردهای روان تنی

درک ریسک افسردگی در دوران یائسگی

تغییر سطح هورمونی در طول یائسگی می تواند بر سلامت جسمی و روانی زنان تاثیر بگذارد. به علاوه، افت سریع استروژن تنها عامل دخیل در تغییر خلق و خو نیست. عوامل زیر نیز می توانند ریسک ابتلا به افسردگی در دوران یائسگی را افزایش دهند:

• تشخیص ابتلا به افسردگی قبل از یائسگی
  • احساس منفی نسبت به یائسگی و افزایش سن
  • افزایش استرس، در روابط شخصی و کاری
  • نارضایتی از محل کار، محیط زندگی و وضعیت مالی
  • کاهش عزت نفس یا اضطراب
  • عدم دریافت حمایت از اطرافیان
  • فقدان فعالیت جسمی

تشخیص ریزش ادرار استرسی

متخصص زنان با فشار به شکم و انجام معاینات لازم می توانند بی اختیاری ادرار را در شما تشخیص دهد. همچنین برای تشخیص علت بی اختیاری ادرار در زنان از روشهای زیر نیز استفاده می شود:

• آزمایش ادرار
  • نوار عصبی مثانه
  • سونوگرافی
  • تست استرس مثانه

بعد از تشخیص علت و شدت عارضه پزشک می تواند درمان را شروع کند. اما اگر مشکل بیمار به خاطر ضعف عضلات کف لگن نبوده و به دلایل عصبی یا مشکلات دستگاه ادراری رخ داده باشد، شما را به متخصص کلیه و مجاری ارجاع خواهد داد.

درمان بی اختیاری استرسی ادرار در زنان

به گفته خانم دکتر درویش زاده، با توجه به علت ریزش غیرارادی ادرار، متخصص زنان از روشهای زیر برای درمان بی اختیاری ادرار استفاده می کند:

دارو درمانی: از این روش بیشتر در مواردی استفاده می شود که عفونت باعث بی اختیاری ادرار شده باشد.

پساری واژینال: در صورتی که پرولاپس های لگنی باعث فشار به مثانه و بی اختیاری شود و تمایلی به جراحی نداشته باشید، گذاشتن دستگاه پساری روش مناسبی برای درمان تان خواهد بود.

درمانهای خانگی: با انجام روزانه ورزش کگل، کاهش وزن، محدود کردن مصرف مواد کافئینی و محرک و ترک سیگار می توانید علائم بی اختیاری ادرار استرسی را تا حد خوبی کاهش دهید.

درمان بی اختیاری ادرار استرسی با لیزر: از این روش معمولا برای درمان افتادگی خفیف مثانه استفاده می شود و در صورتی برای بیمار مناسب است که عضلات کف لگن آسیبی ندیده باشند.

دستگاه آراف: از این روش برای درمان افتادگی مثانه خفیف و متوسط استفاده می شود. البته در صورتی که عضلات کف لگن فقط شل شده باشند و دچار پارگی یا کشیدگی نشده باشند.

جراحی: برای پرولاپس های شدید مثانه یا مواردی که بیمار به درمانهای دیگر جواب نداده است، از روش جراحی برای درمان بیمار استفاده می شود.

بی اختیاری استرسی ادرار در زنان (علت، علائم، درمان)