تاثیر یائسگی بر پوکی استخوان

تاثیر یائسگی بر پوکی استخوان

 هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با تاثیر یائسگی بر پوکی استخوان است. همان طور که می دانید با رسیدن سن زنان به دوران یائسگی تغییرات و مشکلات زیادی برای آن ها به وجود می ﺁید که مهم ترین عامل این مشکلات و ناراحتی ها تغییرات هورمونی است که در بدن این افراد به وجود می آید. یکی از مهم ترین تغییراتی که در این زنان به وجود می آید کاهش یافتن سطح استروژن است که سبب می شود مشکلات و بیماری های زیادی از قبیل سرطان و دیابت و پوکی استخوان در این افراد به وجود آید. در واقع کاهش ترشح استروژن باعث می شود که احتمال ابتلا به این بیماری ها در زنان یائسه افزایش یابد. همین مسئله نشان دهنده ی تاثیر یائسگی بر پوکی استخوان است. 

 در رابطه با تاثیر یائسگی بر پوکی استخوان باید ذکر کرد که مهم ترین عاملی که سبب تحلیل رفتن تراکم استخوان ها می شود کاهش هورمون ها در بدن است به همین دلیل است که یائسگی یکی از دلایلی پوکی استخوان در برخی از زنان است. از آنجایی که پوکی استخوان یک بیماری مزمن است و به توجه ویژه ای نیاز دارد لذا بهتر است اغلب خانم ها 5 سال قبل از اینکه به یادسگی برسند اقدامات لازم جهت جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان را انجام دهند. این اقدامات به این دلیل است که هر خانمی در این دوره در هر 2 سال 6 درصد از توده استخوانی را از دست می دهد. در واقع توده ی استخوانی در این زمان کاهش می یابد. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 از آنجایی که پوکی استخوان در دوران یائسگی بسیار شایع است سبب شد که ما نیز موضوع این مطلب خود را به تاثیر یائسگی بر پوکی استخوان اختصاص دهیم. حال اگر تمایل دارید اطلاعات خود را در مورد تاثیر یائسگی بر پوکی استخوان افزایش دهید و با عوامل افزایش تاثیر یائسگی بر پوکی استخوان آشنا شوید می توانید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید. 

رابطه یائسگی با پوکی استخوان

 به دلیل اینکه درصد ابتلا به پوکی استخوان در دوران یائسگی بالا است بسیاری از افراد می خواهند بدانند میان پوکی استخوان و یائسگی چه رابطه ای وجود دارد. در رابطه با تاثیر یائسگی بر پوکی استخوان باید گفت که پوکی استخوان به دلیل تحلیل توده های استخوانی به وجود می ﺁید که این تحلیل رفتن به خاطر تغییرات هورمونی است. یائسگی هم یکی از مهم ترین عواملی است که سبب تغییر و کاهش ترشح هورمون ها می شود. در واقع بدن خانم ها تا سن 30 سالگی می تواند تعادل بین تحلیل رفتن توده های استخوانی و تولید دوباره ی آن ها را حفظ کند. اما به مرور پس از این دوره و در حدود سن 35 سالگی، کم کم سرعت کاهش و تحلیل رفتن سلول های استخوانی بیشتر از سرعت تولید آن ها می شود. به دلیل عقب افتادگی های قاعدگی که در دوران یائسگی صورت می گیرد این سرعت تحلیل توده های استخوانی بیشتر هم می شود. در واقع دوران یائسگی که عموما در دهه ی 50 خانم ها است تشدیدکننده این امر است. در دوران یائسگی سطح تولید هورمون استروژن به شدت کاهش می یابد این مسئله سبب می شود که استخوان ها ضعیف تر شوند و لذا شکننده تر شوند. 

چه عواملی تاثیر یائسگی بر پوکی استخوان را افزایش می دهد؟

 برخی از عوامل هستند که علاوه بر یائسگی بر احتمال ابتلای زنان به پوکی استخوان می افزایند. به همین دلیل خانم هایی که سابقه ی پوکی استخوان را در خانواده ی خود دارند، امکان ابتلا به پوکی استخوان در آن ها نسبت به سایر افراد بیشتر می باشد. از جمله دلایلی که سبب افزایش تاثیر یائسگی بر پوکی استخوان می شود و احتمال این بیماری را افزایش می دهند شامل چاقی و اضافه وزن، تحرک نداشتن، لاغری افراطی، استفاده کردن از داروهای کورتیکواستروئید، فرد مبتلا به کم کاری تیروئید باشد و استفاده کردن زیاد نوشیدنی های الکلی و سیگار کشیدن می باشد. 

مشاوره و رزرو نوبت اینترنتی

شما می توانید از سامانه رزرو آنلاین استفاده کنید و برای ملاقات با دکتر و یا مشاوره، وقت خود را رزرو کنید

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

چگونگی تشخیص پوکی استخوان در دوران یائسگی

 همان طور که در بالا نیز اشاره نمودیم تاثیر یائسگی بر پوکی استخوان بسیار زیاد است. همین مسئله سبب می شود خانم ها به دنبال روش هایی برای تشخیص پوکی استخوان در دوران یائسگی باشند. یکی از مهم ترین راه های تشخیص پوکی استخوان در دوران یائسگی تراکم سنجی استخوان یا همان BMD است. در واقع یکی از بهترین راه هایی که شما می توانید احتمال پوکی استخوان و شکستگی بر اثر این بیماری را تشخیص دهید همین تراکم سنجی استخوان است. لذا تمام زنان بالای 65 سال یائسه و حتی زنان جوان تر می توانند برای پیشگیری از این بیماری این تست را انجام دهند. 

 تراکم سنجی استخوان در تمام کلینیک ها به این صورت است که تراکم های استخوان برخی از قسمت های بدن مثل ستون فقرات و لگن و ران و گردن اندازه گیری می شود. پس از اینکه این اندازه گیری ها صورت گرفت این اندازه ها با اندازه های استاندارد تراکم استخوان سایر زنان جوان و سالم تر قیاس می شود. در واقع تفسیر این تست بر اساس انحراف استاندارد می باشد. به این صورت اگر انحراف به دست آمده منفی 1 باشد یعنی فرد دارای پوکی استخوان است. 

چگونه می توان روند تحلیل توده های استخوانی را کاهش داد؟

 یکی از بهترین راه هایی که می توان روند تحلیل توده های استخوانی را کاهش داد تا سبب کاهش تاثیر یائسگی بر پوکی استخوان شد تغییر دادن سبک زندگی است. از این رو با رعایت کردن نکات زیر قبل و بعد از دوران یائسگی می توان سبک زندگی سالم تری داشت و سبب کاهش تحلیل توده های استخوانی شد و تاثیر یائسگی بر پوکی استخوان را کاهش داد. 

 مصرف ویتامین D:

برای اینکه کلسیم بیشتری جذب استخوان ها شود مصرف ویتامین D بسیار خوب است. این مصرف در دوران بزرگ سالی 800 واحد است و بعد از 50 سالگی 1000 واحد است. شیر و زرده ی تخم مرغ و ماهی های آب شور و جوکر از جمله مواد غذایی سرشار از این ویتامین هستند. 

 مصرف کلسیم:

از دیگر راه های کاهش تاثیر یائسگی بر پوکی استخوان مصرف بیشتر کلسیم است چرا که این عنصر بر سلامت استخوان ها بسیار تاثیرگذار است. لذا بهتر است خانم های بین 30 تا 35 سال روزانه 1200 میلی گرم از این عنصر را مصرف کنند و در زمان نزدیک شدن به دوران یائسگی این اندازه را به 1500 میلی گرم افزایش دهند. شیر و شیر سویا و لبنیات و سبزیجات و پرتقال از جمله مواد سرشار از این عنصر هستند. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

 دوری کردن از مصرف زیاد سدیم:

همان قدر که کلسیم و ویتامین دی برای استخوان ها مفید هستند سدیم بیش از حد مضر است چرا که قبل از اینکه کلیه ها کلسیم را جذب کنند سدیم را جذب می کنند. همچنین استفاده ی زیاد از نمک ها برای استخوان ها اصلا خوب نمی باشد. 

 ورزش کردن:

طبیعتا تحرک و ورزش کردن یکی از بهترین راه های افزایش مقاومت استخوان ها و پیشگیری کردن از پوکی استخوان است. دویدن و پیاده روی کردن و دمبل زدن از بهترین راه های جلوگیری از پوکی استخوان است. 

 بهترین راه درمان پوکی استخوان در دوران یائسگی 

 طبیعتا خانم هایی که با چنین مشکلی مواجه هستند و یا برای اینکه به این بیماری مبتلا نشوند به دنبال بهترین راه درمان پوکی استخوان در دوران یائسگی هستند. یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان در دوران یائسگی مراجعه کردن به متخصص زنان و مشاوره گرفتن از آن ها است. بسیاری از زنان به دلیل اینکه کلسیم و ویتامین D به اندازه کافی مصرف نمی کنند دچار این مشکل می شوند که مکمل هایی که متخصص برای آن ها تجویز می کند و رژیم غذایی خاصی که توصیه می کند این کمبود را رفع می کند. همچنین داروهایی تجویزمی کنند که سبب جذب کلسیم بیشتر می شوند. از دیگر روش های درمانی پوکی استخوان می توان به هورمون درمانی اشاره کرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید دوست عزیز

آیا حساب کاربری ندارید؟
قبلی
بعدی