روش های درمان بواسیر

هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با روش های درمان بواسیر است. بواسیر یکی از شایع ترین بیماری ها در بین زنان و مردان است. به همین دلیل کمتر کسی است که تا به حال نام بواسیر را نشنیده باشد. لذا دانستن روش های درمان بواسیر برای بسیاری از افراد مهم است بواسیر یا همان هموروئید یکی از بیماری های رایج در بین سالمندان بود اما امروزه به دلیل تغییر کردن سبک زندگی جوانان و گرفتن رژیم های نامناسب این بیماری در بین جوانان هم بسیار زیاد شده است. از این رو درمان بواسیر به یکی از دغدغه های افراد تبدیل شده است. چرا که بسیاری از مبتلایان به بواسیر به دلیل خجالتی که از پزشک و درمان بواسیر دارند و یا اینکه از معاینه شدن می ترسند از مراجعه کردن به پزشک خودداری می کنند و زمانی برای درمان آن اقدام می کنند که بسیار دیر شده است. در این صورت تنها راه درمان بواسیر، جراحی است.

اما اگر زود برای درمان این بیماری اقدام کنید بواسیر آنچنان بیماری سختی نیست که حتما به جراحی نیاز داشته باشد. برای درمان بواسیر روش های مختلف و ساده ای هم وجود دارد که شما با استفاده از آن ها به راحتی می توانید این بیماری را درمان و یا کنترل کنید. حال اگر می خواهید بدانید بواسیر چیست و چه علائمی دارد و با روش های درمان بواسیر آشنا شوید می توانید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید.

بواسیر یا هموروئید چیست و چه علائمی دارد؟

در واقع بواسیر یا هموروئید همان رگ های خونی هستند این رگ ها در اطراف مقعد و یا در انتهای راست روده قرار دارند. زمانی که این رگ ها که به آن ها سیاهرگ گفته می شود در اطراف مقعد و یا قسمت پایینی راست روده متورم و برجسته شود بواسیر ایجاد می شود. به اصطلاح بواسیر را واریس سیاهرگ های مقعد می گویند. بواسیر خود به دو نوع تقسیم می شود. اگر در داخل رکتوم یا همان راست روده باشد به آن بواسیر یا هموروئید داخلی می گویند و اگر بیرون از مقعد و اطراف آن باشد به آن بواسیر خارجی می گویند.

این بیماری دارای علائم خاصی است اما عموما علائم بواسیر بستگی به محل ایجاد شدن آن دارد. از رایج ترین و شایع ترین علائم بواسیر می توان به خونریزی بدون درد، داشتن خارش و سوزش در اطراف مقعد، متورم شدن مقعد و ایجاد توده ای در اطراف مقعد که می تواند دردناک هم باشد و همچنین ایجاد درد و ناراحتی در مقعد اشاره کرد. در واقع یکی از رایج ترین علائم بواسیر این است که در حین اجابت مزاج با خونریزی همراه است.

به طورکلی بواسیر یا هموروئید یکی از شایع ترین بیماری ها در زنان و مردان است به گونه ای که حدود 75 درصد از انسان ها در بخشی از زندگی خود دچار این مشکل می شوند. شیوع این بیماری در افراد بین 45 تا 65 سال بیشتر است. لازم به ذکر است بدانید بواسیر بیماری آنچنان خطرناک و اورژانسی نیست اما اگر مشاهده کردید که علائم آن شدیدتر شد و سبب افزایش درد در شما شد حتما نیاز به درمان سریع دارید. در واقع درمان سریع بواسیر به میزان شدت آن بستگی دارد.

روش های درمان بواسیر

همان طور که در بالا نیز اشاره نمودیم درمان بواسیر به میزان شدت عارضه بستگی دارد. به این صورت که اگر این بیماری خفیف و علائمی کمی دارد و سبب درد و ناراحتی شما نمی شود یعنی بواسیرها کوچک باشند می توانید با روش های خانگی که بسیار ساده هم هستند و یا تغییر دادن سبک زندگی خود آن را درمان کنید. اما اگر علائم و عوارض آن بیشتر و شدیدتر شد و سبب افزایش درد و ناراحتی در فرد شد و خونریزی ناشی از ﺁن افزایش یافت نیازمند درمان فوری است و حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. در این زمان پزشک تمام علائم و دلیل خونریزی ها را در زمان اجابت مزاج را چک می کند.

اگر علائم شما بسیار شدید بود در این صورت پزشک روش های درمان فوری مثل جراحی را برای از بین بردن یا کوچک کردن بواسیر پیشنهاد می کند. که در این صورت جراحی با لیزر یکی از بهترین روش های درمان بواسیر است. علاوه بر این پزشک می تواند برخی از روش های دیگر که روش های سرپایی و درمان سریع بواسیر هستند را توصیه کند که این روش ها بسیار بی دردسر هستند. از دیگر روش های درمان سریع بواسیر می توان به بوتاکس و رابربند و هموروئیدکتومی اشاره کرد. عموما پزشک این درمان های سریع را در مطب خودش انجام می دهد. این روش ها عبارتند از:

رابربند:

درمان بواسیر با استفاده رابربند به این صورت است که رگ یا همان انتهای عروق بواسیری را با باند لاستیکی ( کش لاستیکی) می بندند. این روش یکی از رایج ترین روش های غیر جراحی است که پزشکان آن را توصیه می کنند. در این روش پزشک یک باند یا کش لاستیکی یا باند را در انتهای عروق بواسیری یا همان پایه های بواسیر می بندد. این گره سبب می شود جریان خون به بواسیر قطع شود و لذا بعد از چند روز این عارضه از بین برود. این روش درمان بواسیر یکی از موثرترین روش ها است به گونه ای که روی 80 درصد از انسان ها جواب می دهد. البته باید بدانید این روش کمی دردناک است و بیمار باید کمی درد را تحمل کند.

بوتاکس:

از دیگر راه های سریع درمان بواسیر بوتاکس یا همان سم بوتولینوم می باشد. یکی از مهم ترین مزایایی که این سم دارد این است که سبب فلج شدن عضلات بدن می شود و این کار باعث کند شدن درد می شود. البته از آنجایی که تزریق این سم دارای معایبی است و بی اختیاری در دفع را به همراه دارد لذا عموما بعد از جراحی هموروئیدکتومی از این سم استفاده می شود.

هموروئیدکتومی:

این جراحی یکی از سنتی ترین روش های جراحی و درمان بواسیر است. برای این جراحی از بی حسی و یا از بی هوشی استفاده می شود. لازم به ذکر است بدانید این روش جراحی در زمانی کاربرد دارد که بواسیر حاد شده باشد. لذا به طور محدود از این روش استفاده می شود چرا که عوارض و درد به همراه دارد.

درمان بواسیر با لیز:

این روش درمان زمانی انجام می شود که درمان های خانگی و یا درمان با دارو روی بیمار جواب ندهد. امروزه درمان بواسیر با استفاده از لیزر یکی از بهترین و سریع ترین روش های درمان است که در صورت پیشرفت کردن بواسیر و بیرون زدگی آن می توان از این روش استفاده کرد. از مزایای این روش این است که حتی الامکان این روش بدون خونریزی و درد است. مدت زمان انجام این جراحی 15 تا 30 دقیقه است.

درمان بواسیر با استفاده از روش های خانگی

روش های خانگی یکی از بهترین و سریع ترین روش های درمان بواسیر بشمار می روند. این روش ها عبارتند از:

فندق افسونگر:

فندق افسونگر یا همان هاماملیس انجیلی یک گیاه بسیار مفید در مورد بواسیر است که می تواند دو عامل اصلی بواسیر یعنی درد و خارش را از بین ببرد. برای درمان بواسیر بهتر است از حالت مایع این گیاه ضد التهابی استفاده کنید و آن را روی بواسیر خود بمالید. این گیاه می تواند تورم این عارضه را هم درمان کند. همچنین می توانید صابون و دستمال های مرطوبی که حاوی این گیاه هستند را تهیه نمایید.

آلوئه ورا:

برای درمان بواسیر با آلوئه ورا می توانید از ژل های آلوئه ورای بسته بندی شده استفاده کنید. این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی است و می توانید از آن استفاده کنید.

کمپرس سرد:

یکی از بهترین راهکارها برای کاهش دادن ورم بواسیر این است که هر 15 دقیقه روی ان کمپرس سرد قرار دهید. این روش یکی از بهترین روش های برای درمان بواسیرهای بزرگ و دردناک است.

استفاده کردن از نرم کننده های مدفوع:

این نرم کننده های می توانند به نرم تر شدن مدفوع کمک کنند و لذا اجابت مزاج بدون درد باشد و شخص دچار یبوست نشود.

درمان بواسیر توسط پزشک خانم:

اگر شما هم دچار مشکل بواسیر شده اید و دوست دارید توسط دکتر خانم معاینه و درمان شوید می‌توانید به کلینیک مجهز خانم دکتر شهره درویش زاده مراجعه کنید.