سرطان رحم چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

سرطان رحم چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

سرطان رحم یکی دیگر از سرطان های شایع در خانم ها می باشد که معمولا در مراحل اولیه تشخیص و درمان می شود. دلیل تشخیص زود سرطان رحم به این دلیل است که معمولا این سرطان با ترشحات غیر معمول همراه است در نتیجه بیمار در صورت آگاهی خیلی زود به پزشک متخصص مراجعه می نماید. در ادامه درباره ی سرطان رحم و مراحل تشخیص و درمان آن برایتان توضیح خواهیم داد. لطفا با ما همراه باشید. 

سرطان رحم چگونه پدید می آید ؟

 رحم یکی از مهم ترین اندام های زنانه برای باروری می باشد. این اندام گلابی شکل در قسمت بین دو لگن قرار داشته و نقش موثری در باروری و پرورش جنین در بدن خانم ها دارد. در واقع یک جنین از ابتدای شکل گرفتگی تا اتمام نه ماهگی خود، در رحم تغذیه و رشد می کند. رشد نا متعارف سلول های رحمی معمولا باعث بروز سرطان رحم شده و افزایش تولید این سلول ها به طور بی رویه، معمولا سرطان های بدخیم را به وجود می آورد. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

سرطان رحم چه علائمی دارد؟

 همان طور که گفتیم معمولا سرطان رحم در مراحل اولیه ی بیماری قابل تشخیص است چرا که این سرطان با علائم مشخص و واضح بروز می کند. علائمی مانند دردهای لگنی، ترشحات غیر طبیعی از واژن، درد در هنگام رابطه ی جنسی، خونریزی نا متعارف واژن و درد به هنگام ادرار، از موارد مشکوکی هستند که می توانند خبر از سرطان رحم دهند. بیمار موظف است که به محض دیدن این علائم به پزشک متخصص زنان مراجعه نماید. 

چه مواردی می تواند زمینه ساز سرطان رحم باشد؟

سرطان رحم می تواند عوامل زمینه ای خیلی زیادی داشته باشد. اما از جمله ی مهم ترین این موارد می توان به چاقی بیش از اندازه، قاعدگی زودرس، یائسگی در سنین خیلی بالا، عدم بارداری، ابتلا به سندروم پلی کیستیک، سابقه ابتلا به بیماری سرطان رحم در خانواده و اقوام درجه یک، عدم تعادل تولید هورمونهای جنسی مانند استروژن و پروژسترون، کلسترول بالا و سندروم متابولیک، از جمله مواردی هستند که می توانند زمینه ساز سرطان رحم در خانم ها باشند. 

سرطان رحم در چند مرحله خودش را نشان می دهد؟

گفتی که از تولید بیش از اندازه ی سلولهای رحمی ، سرطان رحم به وجود می آید. متاسفانه در اکثر سرطان های، رشد سلول های سرطانی به متاستاز یا همان گسترش در اعضای دیگر بدن هم می رسد. درباره ی سرطان رحم گفته ها و آزمایشات بیانگر این موضوع هستند که سرطان رحم در مراحل اولیه فقط به فضای داخلی رحم محدود می شود و به قسمت های دیگر سرایت نمی کند. در این مرحله ممکن است تنها بخشی از رحم درگیر شود. اما در مرحله ی بعدی، سلول های سرطانی تخمدان ها و گردنه  رحم را نیز درگیر می کنند. در مرحله ی سوم، اندام های اطراف رحم درگیر شده که باز هم به لگن و مقعد سرایت نمیکند، اما در مرحله ی آخر، متاستاز به روده، مقعد و کبد و اندام های دورتر نیز سرایت می کند. 

مشاوره و رزرو نوبت اینترنتی

شما می توانید از سامانه رزرو آنلاین استفاده کنید و برای ملاقات با دکتر و یا مشاوره، وقت خود را رزرو کنید

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

راه های درمان سرطان رحم چه هستند ؟

 راه های درمان سرطان رحم در خانم ها تا حد زیادی به شرایط بدنی بیمار، وضعیت پیشرفت بیماری و … بستگی دارد. به طور معمول دو روش جراحی و پرتو درمانی از گزینه های روی میز برای درمان این نوع از سرطان در خانم ها می باشند که در ادامه به شرح هر کدام از این راه های درمان خواهیم پرداخت. 

جراحی؛ یکی از راه های درمان سرطان رحم:

جراحی برای درمان سرطان رحم، یکی از پرکاربردترین راه حل ها می باشد. اما جراحی نیز می تواند مراحل خاص خودش را داشته باشد. با توجه به پیشرفت بیماری، اگر سرطان تنها بخشی از رحم را درگیر کرده باشد، با برداشتن همان قسمت از رحم، بخشی از درمان انجام می شود و دیگر نیازی به برداشتن کل رحم و تخمدان ها و گردنه رحم نیست. اما وقتی سلول های سرطانی به کل رحم و تخمدان ها و لوله های رحم متاستاز کرده باشد، نیاز است کل این اندام ها طی عمل جراحی برداشته شود. در این صورت بعد از عمل جراحی بیمار یائسه شده و دیگه قادر به باروری نخواهد بود. 

پرتودرمانی؛ یکی از راه های درمان سرطان رحم:

یکی دیگر از راه های درمان سرطان رحم، پرتودرمانی است. در این روش معمولا از اشعه های خیلی قوی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند. البته گاهی اوقات پرتو درمانی تنها برای این انجام می شود که توده کوچک شده تا عمل جراحی برای برداشتن آن آسان تر انجام شود. بعضی اوقات هم بعد از عمل جراحی از پرتودرمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی به جا مانده از جراحی استفاده می کنند. بیمارانی هم هستند که به دلیل عدم پیشرفت زیاد بیماری شان، تنها با پرتو درمانی سلول های سرطانی موجود در رحمشان از بین خواهد رفت. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

درمان هورمونی ؛ یکی از راه های درمان سرطان رحم:

در این روش سعی می کنند که با کمک داروها بر تولید سطح هورمون در بدن تاثیر بگذارند. پروژسترون هورمونی است که می تواند در از بین بردن سلول های سرطانی کمک کند. بنابراین طی این روش، سعی می کنند که پروژسترون مصنوعی به بدن وارد کنند تا به کمک آن بتوانند از تعداد سلول های سرطانی رحم بکاهند. در مقابل سعی می شود که سطح استروژن بدن را کاهش دهند چرا که این هورمون ها به رشد سلول های سرطانی کمک می کنند. با کاهش این هورمون در بدن و افزایش پروژسترون، تعداد سلول های سرطانی کاهی می یابد. 

شیمی درمانی ؛ یکی از راه های درمان سرطان رحم:

در این روش معمولا از داروهایی با پایه ی شیمیایی برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کنند. این داروها ممکن است به صورت خوراکی و یا تزریقی وارد بدن بیمار شده و سلول های سرطان را از بین ببرند. معمولا این روش برای بیمارانی توصیه می شود که پیشرفت بیماری آن ها از یک حدی فراتر رفته است. 

وبسایت دکتر شهره درویش زاده

راه های تشخیص سرطان رحم

راه های مختلفی برای تشخیص سرطان رحم وجود دارد که این راه عبارت اند از : آزمایشات لگنی که معمولا توسط پزشک متخصص زنان انجام می شود. استفاده از امواج صوتی برای تصویر برداری دقیق از فضای داخل رحم و لگن، وارد کردن لنز های ریز به کمک لوله های باریک برای بررسی فضای داخل آندومتر و رحم، نمونه برداری یا بیوپسی که طی آن مقداری از بافت مشکوک برداشته و مورد آزمایش قرار می گیرد تا ماهیت آن مشخص شود، جراحی که زمانی انجام می شود که نتایج بیوپسی اطلاعات کافی درباره ی بافت مورد نظر را در اختیار پزشک قرار نمی دهد. 

سخن آخر

یک بیمار مبتلا به سرطان دهانه ی رحم به دلیل قرار گرفتن در معرض درمان های مختلف برای از بین بردن سلول های سرطانی، تا حد خیلی زیادی ضعیف شده است. بنابراین در این دوران یک همراه آگاه و هوشیار می تواند کمک بزرگ و موثری در روند درمان بیمار داشته باشد. علاوه تقویت جسمی، باید دقت داشته باشید که بیمار باید قدرت روحی و روانی کافی برای مقابله با بیماری را داشته باشد. رژیم های غذایی پر کالری و مقوی با کالری سالم و ورزش، دو عامل مهم و اساسی در درمان سرطان می باشند. یک همراه خوب در دوران بیماری، هم سطح با درمان های خیلی قوی می تواند امید بخش بهبودی باشد. 

برای درمان سرطان رحم به کدام پزشک مراجعه کنم؟

دکتر شهره درویش زاده، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی با 25 سال سابقه درخشان فعالیت حرفه ای در حوزه پزشکی و انجام بیش از 2 هزار عمل موفق سرطان یکی از با تجربه ترین و حاذق ترین پزشکان در زمینه درمان سرطان می باشند که شما می توانید با اطمینان خاطر درمان خود را به ایشان بسپارید و با دریافت مشاوره های کامل قبل از عمل، از نتیجه حاصله اطمینان کافی را کسب کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خوش آمدید دوست عزیز

آیا حساب کاربری ندارید؟
قبلی
بعدی