بیماری های زنان

تست پاپ اسمیر چیست؟

 هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با تست پاپ اسمیر است. از این رو ما در این مقاله توضیح می دهیم که تست پاپ اسمیر چیست؟ و در چه مواقعی این تست نیاز است؟ 

 تست پاپ اسمیر یکی از آزمایش هایی است که امروزه بسیار رایج شده است و اکثر متخصصان زنان و زایمان برای مطمئن شدن از رحم خانم ها این تست را برای خانم ها تجویز می کند. یکی از مهم ترین مزایایی که تست پاپ اسمیر دارد این است که با انجام این آزمایش می توان به راحتی سرطان دهانه رحم را تشخیص داد. در واقع برای تشخیص این سرطان، آزمایش پاپ اسمیر بهترین گزینه است. از آنجایی که سرطان دهانه رحم یکی از رایج سرطان ها در خانم ها می باشد و آمار مرگ و میر بر اثر این سرطان در خانم ها بسیار بالا می باشد سبب شد که آزمایش پاپ اسمیر به یکی از اولویت های متخصصان تبدیل شود. 

 تست پاپ اسمیر یا همان آزمایش پاپ اسمیر مزایای بسیار زیادی دارد و مزیت آن تنها به همین یک مورد ختم نمی شود. با انجام این آزمایش می توان انواع عفونت های ویروسی مثل زگیل های تناسلی و عفونت های HPV را هم تشخیص داد. اهمیت این آزمایش سبب شد که ما نیز موضوع این مطلب خود را به تست پاپ اسمیر اختصاص دهیم. حال اگر تمایل دارید بدانید تست پاپ اسمیر چیست و در چه مواقعی و برای چه کسانی نیاز است می توانید با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید. 

 تست پاپ اسمیر چیست؟ 

 در واقع تست پاپ اسمیر یا همان آزمایش پاپ اسمیر یکی از انواع تست های غربالگری است که از آن به منظور تشخیص سرطان دهانه ی رحم استفاده می شود. امروزه از این تست به منظور تشخیص سلول های سرطانی یا حتی سلول های پیش سرطانی در فرد بهره گرفته می شود. این ازمایش کمک می کند که اگر سلول های پیش سرطانی در فرد تشخیص داده شد فرد بتواند سریعا و قبل از اینکه به سرطان مبتلا شود خود را درمان کند. لذا انجام این آزمایش می تواند مانع از ابتلای افراد به سرطان شود و به همین دلیل امروزه اکثر متخصصان آن را برای بیماران خود تجویز می کنند. 

 برای انجام تست پاپ اسمیر ابتدا متخصص به آرامی سلول هایی را از دهانه ی رحم به عنوان نمونه برمی دارد و آن را به ﺁزمایشگاه می فرستد تا در ﺁزمایشگاه رشد سلول ها مورد ﺁزمایش قرار گیرد و مشخص شود که ﺁیا سلول ها به صورت عادی رشد می کنند یا غیر عادی و در واقع تغییرات رشد سلولی در دهانه ی رحم مورد بررسی قرار می گیرد. این تست هیچ دردی ندارد البته در برخی افراد امکان دارد کمی درد و ناراحتی برای فرد به وجود آید ولی در بلند مدت هیچ دردی برای فرد ندارد. 

 از دیگر مزایای تست پاپ اسمیر این است که انجام این تست بسیار ارزان است به همین دلیل به خانم ها توصیه می شود که حتما این آزمایش ها را به صورت دوره ای انجام دهند. 

 اهمیت تست پاپ اسمیر 

 همان طور که اشاره نمودیم این ﺁزمایش می تواند رشد سلول های دهانه ی رحم را تشخیص دهد و سبب شود قبل از اینکه افراد به سرطان مبتلا شوند خود را درمان کنند. در واقع این آزمایش می توان انواع عفونت ها مثل عفونت ویروسی پاپیلومای انسانی که این ویروس مهم ترین عامل ایجاد سرطان دهانه رحم در خانه ها است را تشخیص دهد. از آنجایی که سرطان یک بیماری نهفته و بدون علامت است و عموما افراد از وجود آن در بدن خود خبری ندارند با انجام این ازمایش می توانند از سلامت دهانه ی رحم خود مطمئن شوند. چرا که این تست می تواند سلول های پیش سرطانی را هم تشخیص دهد. این موضوع اهمیت تست پاپ اسمیر را مشخص می کند. 

 این ﺁزمایش که نوعی غربالگری و پیشگیری از سرطان است کمک کرد که در سال های اخیر میزان و آمار مرگ و میر بر اثر سرطان دهانه ی رحم به شدت کاهش یابد. 

 تست پاپ اسمیر برای چه افرادی نیاز است؟ 

 بعد از اطلاع یافتن از اهمیت این آزمایش، افراد زیادی می خواهند بدانند که این آزمایش برای چه کسانی است. در واقع تمام زنانی که بیشتر از 21 سال دارند می توانند این آزمایش را انجام بدهند. از آنجایی که احتمال بروز سرطان دهانه ی رحم در خانم ها زیاد است لذا بعد از 21 سالگی می توانید این تست را انجام داد. زنانی که دارای HIV مثبت هستند و یا شیمی درمانی می شوند و یا پیوند عضو انجام داده اند از آنجایی که سیستم ایمنی پایینی دارند بهتر است که این تست را بیشتر از افراد معمولی انجام دهند. 

 اگر سنتان بیشتر از 30 سال است و 3 تست پاپ اسمیر را پشت هم انجام دادید در صورتی که هر 3 تست دارای جواب مطلوب و ایده آلی بود می توانید تست پاپ اسمیر بعدی را بعد از 5 سال انجام دهید. زنانی هم که بالای 65 سال دارند اگر در گذشته آزمایش پاپ اسمیر را انجام دادند و جواب آزمایش های آن ها خوب و مطلوب بود دیگر نیازی به انجام این تست ندارند. اما اگر کماکان دارای روابط زناشویی هستید باید این تست را انجام دهید. اهمیت این موضوع به این دلیل است که ویروس HPV می تواند تا سال های سال به صورت پنهانی در بدن فرد وجود داشته باشد. 

 تکرار تست پاپ اسمیر برای شرایط سنی مختلف چگونه است؟ 

 یکی از رایج ترین سوالاتی که زنان در رابطه به این تست دارند این است که این آزمایش را باید هر چند وقت یکبار تکرار کرد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که تکرار ﺁزمایش پاپ اسمیر به شرایط و عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهم ترین عواملی که بر تکرار این ﺁزمایش تاثیرگذار است سن افراد است. از این رو تکرار این ﺁزمایش بر اساس سن افراد و همچنین خطرات احتمالی به صورت زیر می باشد: 

 ·       اگر بالای 21 سال سن دارید و رابطه ی زناشویی ندارید به تکرار ﺁزمایش پاپ اسمیر نیازی نیست. 

 ·       اگر بالای 21 سال دارید و در صورتی که رابطه ی زناشویی دارید باید هر 3 سال یک بار این آزمایش را تکرار کنید. 

 ·       اگر بین 21 تا 29 سال دارید باید هر 3 سال یک بار این تست را تکرار کنید. 

 ·       اگر سنتان بین 30 تا 65 سال است باید این آزمایش را هر 3 تا 5 سال تکرار کنید. البته این مدت زمان در صورتی است که جواب آزمایش های پاپ اسمیر و اچ پی وی های قبلی شما منفی بوده باشد. 

 ·       اگر بالای 65 سال دارید نیازی به تکرار این آزمایش ندارید البته بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. 

 حال اگر این تست را انجام دادید نتیجه ی آن دو حالت دارد یا عادی است و یا غیر عادی. اگر نتیجه ی پاپ اسمیر شما عادی یا همان نرمال بود یعنی اینکه در رحم شما رشد غیر سلولی غیر طبیعی و غیر عادی وجود ندارد. این نتیجه ی ﺁزمایش را عموما منفی می گویند. حال اگر نتیجه ی ﺁزمایش شما منفی بود دیگر نیازی نیست سال بعد این تست را تکرار کنید. 

 اما اگر نتیجه ی این تست شما غیر عادی یا غیر نرمال بود به این منظور نیست که حتما شما سرطان دارید بلکه نشاندهنده ی این است که رشد سلولی در بدن شما غیر عادی است. که این شواهد احتمال این را می دهند که سلول های پیش سرطانی در بدنتان وجود دارد. 

درباره ی کیست واژن چه می دانید؟

 کیست واژن یکی دیگر از بیماری شایع زنان است. به طور کلی کیست ها یک سری حباب هستند که داخل آن ها می توان با مایع، هوا و یا هر چیز دیگری پر باشد. معمولا کیست ها آنچنان آزاردهنده نیستند و خیلی کم پیش می آید که مشکل ساز باشند. علاوه بر واژن کیست ها می توانند در هر جایی از بدن به وجود آیند. در ادامه درباره ی کیست واژن و چگونگی به وجود آمدن آن بیشتر توضیح خواهیم داد. لطفا با ما همراه باشید. 

 کیست واژن چیست؟ 

  همان طور که گفتیم کیست واژن نوعی از کیست است که معمولا در قسمت واژن خانم ها به وجود می آید. اندازه ی این کیست از خیلی ریز تا خیلی درشت به اندازه ی یک پرتقال قابل تغییر است. به وجود آمدن کیست واژن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. انباشته شدن ترشحات واژن در طول زمان، تومورهای خوش خیم در قسمت واژن و زایمان طبیعی  از رحم، از جمله ی مواردی هستند که می توانند زمینه ای برای به وجود آمدن کیست باشند. 

 انواع کیست واژن و ویژگی های آن ها 

 کیست واژن انواع مختلفی دارد. در واقع هر کیست با توجه به عامل به وجود آورنده ای که دارد، به انواع مختلفی دسته بندی می شوند. در ادامه به معرفی انواع کیست واژن خواهیم پرداخت. 

 کیست غده ی بارتولن  

 در دو طرف واژن خانم ها دو غده ی ریز قرار دارد که به آن ها غدد بارتولن گفته می شود. کار این غدد این است که با ترشحات خود سطح خارجی واژن را مرطوب نگه دارند. بر اثر ترشح مایعات غدد بارتولن ممکن است گاهی کیست های به وجود بیاید که به آن ها نیز کیست بارتولن گفته می شود. 

 کیست انکلوزیونی 

 یکی از شایع ترین نوع کیست واژن، کیست انکلوزیونی می باشد. این کیست ها بسیار ریز هستند و معمولا به دلیل فشاری که بعد از زایمان یا جراحی به واژن وارد شده، تولید می شوند. محل تولید کیست انکلوزیونی معمولا بخش تحتانی واژن می باشد. 

 کیست مولرین  

 این کیست ها معمولا بعد از زایمان در واژن رشد می کنند. در واقع دلیل رشد این کیست ها نیز اضافات جنین در بدن مادر می باشد. کیست مولرین ممکن است در هر قسمتی از واژن به وجود آمده و رشد کند. این مدل از کیست یکی از شایع ترین انواع کیست ها در واژن خانم هاست. 

 کیست های مجاری گارتنر 

 زمانی که جنین در حال رشد در بدن مادر است، یک سری مجاری ها هستند که اصلا یا رشد نمی کنند و یا رشد آن ها تکامل نمی یابد.  بنابراین پس از اینکه نوزاد متولد شد ممکن است که این مجاری های تکمیل نیافته تبدیل به کیست هایی در واژن مادر شوند که به آن ها کیست های مجاری گارتنر گفته می شود. 

 چرا خانم ها به کیست واژن مبتلا می شوند؟ 

 کیست ها از انباشتگی ترشحات در بخشی از واژن به وجود می آیند و این انباشتگی هم زمانی پدیدار می شوند که مسیر یک کانال و یا غده بسته بوده و ترشحات آن راه برای خارج شدن نداشته باشند. در واقع علت انباشتگی و مایع انباشتگی تعیین کننده نوع کیست واژنی است که به وجود آمده. 

 به عنوان مثال آسیب رسیدن به دیواره های واژن، پارگی کانال زایمان، جراحی و در کل هر نوع آسیب رسیدن و واژن می تواند واژن را مستعد ایجاد کیست نماید. 

 از کجا بفهمیم که کیست واژن داریم؟ 

 کیست واژن به راحتی قابل تشخیص نیست و برای تشخیص آن نیاز است که بیمار به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده و تحت معاینه ی لگنی قرار گیرد. در حالت نرمال، کیست ها باعث بروز دردی نمی شوند مگر اینکه کیستی عفونت کرده و یا زیادی رشد کند که در این صورت در هنگام ورزش، استفاده از تامپون و یا رابطه ی جنسی، درد کیست نمایان می شود. 

 گاهی ممکن است که کیست ها رشد کنند و گاهی هم ممکن است که کیست رشدی نکرده و در اندازه ی اولیه ی خود باقی بماند. راه یافتن باکتری ها به داخل واژن از طریق رابطه ی جنسی و … می تواند باعث شود که عفونت کیست واژن به وجود آید. 

 عوارض جانبی کیست واژن  

 همان طور که چندین بار اعلام کردیم، معمولا کیست واژن در حالت معمولی دردناک نبوده و عوارض خاصی ندارد. مگر اینکه باکتری های موجود در سطح پوست به داخل واژن راه یافته و باعث شوند که کیست عفونی شده و به آبسه تبدیل شود. در این صورت است که آبسه ی به وجود آمده به تخلیه احتیاج دارد. در صورت بروز هرگونه درد و تورم نیز نیاز است که بیمار بلافاصله به پزشک متخصص مراجعه کرده و شرایط کیست واژنی به طور کامل بررسی گردد. 

 به طور معمول احتیاج است که خانم ها سالانه تحت نظر پزشک متخصص چکاپ شوند. در صورت بروز هر گونه برآمدگی نا متعارف، لکه بینی، خونریزی و یا بوی بد واژن نیاز است که مراجعه به پزشک متخصص در اسرع وقت انجام شود. 

 کیست واژن چگونه درمان می شود؟ 

 در حالت عادی نیازی نیست که بیمار برای درمان کیست واژن اقدامی کند و معمولا نشستن در وان آب گرم، کمک زیادی به از بین رفتن کیست می کند. اما گاهی اوقات پیش می آید که کیست ها بر اثر عفونت، بسیار دردآور می شوند، در آن زمان نیاز است که بیمار توسط پزشک متخصص پیگیر درمان جدی خود شود. راه هایی که برای کیست واژن از جانب پزشک متخصص زنان پیشنهاد می شود، شامل موارد زیر است. 

 آنتی بیوتیک های یکی از درمان های کیست واژن 

 معمولا وقتی کیست واژن دچار عفونت شدید می شود، اولین گزینه برای برطرف کردن عفونت، مصرف آنتی بیوتیک می باشد. البته گاهی اوقات عفونت کیست واژن ابتدا به آبسه تبدیل شده و سپس خود به خود می ترکد. در این مرحله اصلا نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ها نیست. 

 روش مارسوپیالیزاسیون :  

 گفتیم که اکثر کیست ها بر اثر تجمع ترشحات به وجود می آیند. در واقع وقتی مسیری در واژن بسته می شود احتمال بروز کیست واژن در آن قسمت بسیار زیاد است. از این رو در روش مارسوپیالیزاسیون، پزشکان طی یک پروسه ی جراحی، مسیر جدیدی برای خارج شدن ترشحات باز می کنند تا مانع تجمع آن ها و نهایتا به وجود آمدن کیست واژن شوند. بعد از باز کردن کانال جدید معمولا یک لوله ی کوچک به مدت چند روز در آن قسمت قرار گرفته تا کانال به وجود آمده جوش نخورد. 

 تخلیه ی کیست و یا برداشتن آن توسط عمل جراحی  

 در برخی موارد احتیاج است که پزشک طی یک عمل جراحی، کل غده ی به وجود آمده را خارج کند. البته روش شایع تر این است که پزشک به کمک بی حسی موضعی، ی برش روی سطح کیست ایجاد کرده و به کمک یک لوله آن را باز می گذارد تا کیست کاملا تخلیه و از بین برود. البته تمامی این راه حل ها و عملی شدن آن ها بسته به حال بیمار و تشخیص پزشک متخصص باید صورت گیرد. 

 سخن آخر 

 خیلی کم پیش می آید که خانمی به صورت طبیعی متوجه کیست واژن خود شود. از راه حل های جلوگیری از ایجاد کیست واژن این است که شخص تلاش کند رابطه ی جنسی ایمن داشته و واژن خود را همیشه پاکیزه نگه دارد. این راه حل ها به خانم ها کمک می کند که در صورت بروز کیست واژن، این کیست مشکل ساز نشده و به عفونت و آبسه ختم نشود و نهایتا خود به خود از بین برود.

تنبلی تخمدان چیست؟

 هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با تنبلی تخمدان است. به همین دلیل ما در این مطلب به معرفی علائم تنبلی تخمدان و عوارض تنبلی تخمدان می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ما را در این مقاله همراهی نمایید. 

تنبلی تخمدان نوعی کیست تخمدان است که به آن تخمدان پلی کیستیک هم می گویند. یکی از مهم ترین عوارض این کیست این است که تاثیر زیادی بر هورمون های زنانه می گذارد. این تاثیرگذاری سبب می شود اغلب خانم هایی که با این کیست دست و پنجه نرم می کنند بیش از حد هورمون های مردانه داشته باشند. تولید شدن بیش از حد هورمون های مردانه باعث ایجاد عدم هماهنگی و اعتدال هورمون ها در بدن زنان می شوند و همین امر باعث می شود که عادت ماهیانه در این افراد منظم نباشد.

 از دیگر عوارض تنبلی تخمدان، ناباروری یا سخت باردار شدن زنان است. همچنین این کیست سبب می شود موهای زائد در صورت و بدن فرد رشد کند و از طرف دیگر موهای سر او کاهش یابد. اگر این کیست درمان نشود و ادامه دار باشد سبب می شود در طولانی مدت فرد دچار امراضی چون دیابت و ناراحتی های قلبی شود. از دیگر عوارض تنبلی تخمدان می توان به ایجاد جوش یا آکنه، چرب شدن پوست، ریزش موهای سر و بی نظم شدن دوره ی عادت ماهیانه اشاره کرد. 

 از مهم ترین ویژگی های این نوع کیست، علائم آن است چرا که این کیست علائم مختلفی دارد و سبب می شود که تشخیص این بیماری بسیار گیج کننده باشد. دلیل گیج کنندگی تخمدان پلی کیستیک این است که هم علائم این بیماری در هر خانمی متفاوت است و هم این بیماری علائمی دارد که در بسیاری از بیماری های دیگر هم وجود دارد. در برخی از مواقع هم دیده شده که اصلا زنان دارای این نوع کیت هیچ نوع علائمی ندارند. 

 شایع بودن این بیماری در زنان سبب شد که ما در این مطلب به معرفی علائم تنبلی تخمدان و عوارض این بیماری بپردازیم. حال اگر تمایل دارید اطلاعات خود را تکمیل کنید می توانید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید. 

 تنبلی تخمدان چیست؟ 

 تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک و یا PCOS که مخفف کلمه ی polycystic ovary syndrome است در واقع نوعی کیست تخمدان است و از مشکلات هورمونی در زنان محسوب می شود. عموما خانم های  بارور در حدود سنی 15 تا 44 سالگی در معرض این بیماری قرار دارند. همان طور که در بالا نیز اشاره نمودیم از مهم ترین ویژگی های این بیماری، علائم آن می باشد که در برخی از خانم ها ظاهر نمی شود. به همین دلیل بسیاری از خانم ها حتی خبر ندارند که به تنبلی تخمدان مبتلا هستند. این کیست دقیقا روی تخمدان های زنان تاثیر می گذارد. تخمدان ها هم مسئول تولید کردن دو هورمون مهم زنان یعنی استروژن و پروژسترون می باشند که تاثیر این کیست بر روی تخمدان سبب می شود تولید این هورمون ها نامنظم شود لذا سیکل قاعدگی در خانم ها به هم می ریزد. نامنظم شدن چرخه ی قاعدگی هم سبب می شود که بارداری به سختی انجام شود. همچنین این کیست سبب می شود هورمون های مردانه مثل اندروژن بیش از حد طبیعی در بدن زنان تولید شود. 

 علائم تنبلی تخمدان 

 از آنجایی که در این کیست سبب نامتعادل شدن هورمونی در بدن زنان می شود لذا علائم مختلفی در بدن زنان بروز می کند. کی از مهم ترین علائم این بیماری تولید بیش از حد هورمون های مردانه است که سبب می شود صفات مردانه مثل رشد موهای زائد در صورت و بدن زنان ایجاد شود. علاوه بر این این کیست بر روی هورمون انسولین در بدن زنان هم تاثیر می گذارد وسبب می شود این هورمون در بدن این افراد زیاد شود لذا خانم هایی که دچار تنبلی تخمدان هستند دارای افزایش وزن هستند. با اینکه علائم این بیماری بسیار زیاد و مختلف است اما شایع ترین علائم تنبلی تخمدان شامل موارد زیر می باشد: 

داشتن چرخه ی قاعدگی نامنظم:

عموما خانم های دارای این کیست هستند دارای این مشکل می باشند چرا که این کیست سبب کاهش تخمک گذاری می شود و این کم شدن تخمک گذاری باعث می شود دیواره های رحم هر ماه تمیز نشوند. عموما خانم های مبتلا به این کیست در سال کمتر از 8 بار پریود می شوند. همچنین تغییر کردن رنگ خون در دورهی پریود از دیگر علائم این کیست است. 

افزایش وزن:

افراد مبتلا به این کیست بدون دلیل، وزنشان زیاد می شود. عموما این افزایش وزن در ناحیه ی شکم و قسمت های میانی بدن می باشد. سطح انسولین در زنانی که دارای تنبلی تخمدان هستند بیشتر از زنانی است که این بیماری را ندارند. افزایش این هورمون سبب افزایش وزن به ویژه در ناحیه ی شکم می شود. اکثر خانم هایی که دارای تنبلی تخمدان هستند اضافه وزن دارند. همچنین کاهش وزن در این افراد بسیار سخت تر است. 

رشد موهای زائد و پرمویی:

صورت و بدن 70 درصد از زنانی که دچار این کیست هستند دارای موهای زائد است. عموما این موهای زائد روی صورت و شکم و پشت می باشد. 

خونریزی شدید:

این کیست سبب می شود زنان دارای دوره ی قاعدگی طولانی مدت باشند. این قاعدگی های طولانی مدت سبب ضخیم شدن دیواره ی رحم می شوند لذا خونریزی های این زنان بسیار شدیدتر از حالت معمولی است. 

 از دیگر علائم این بیماری که شایع نمی باشد و در برخی از زنان بروز می کند می توان به بی خوابی، پایین بودن قند خون، کبد چرب، خشکی پوست و چشم، درد در ناحیه لگن، سر درد و فشار خون بالا اشاره کرد. 

 عوارض تنبلی تخمدان 

 این بیماری عوارض مختلفی دارد که شایع ترین عوارض آن عبارتند از: 

ناباروری:

همان طور که می دانید باردار شدن، نیازمند تخمک گذاری است. طبیعتا زنانی که در تخمک گذاری مشکل دارند و در باردار شدن هم مشکل دارند. یکی از شایع ترین دلایلی که خانم ها نابارور هستند همین کیست است. در واقع این زنان به جای اینکه تخمک رسیده داشته باشند فولیکول ریز دارند. 

سرطان دهانه رحم:

قاعدگی منظم سبب می شود هر ماه دیواره رحم بریزد و تمیز شود. اگر هر ماه این اتفاق نیفتد دیواره رحم ضخیم می شود. ضخیم شدن بیش از حد این دیواره احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. 

داشتن اختلالات روحی:

دو قطبی بودن، افسردگی و اضطراب از مهم ترین اختلالاتی است که در این زنان شایع است. این اختلالات به دلیل تغییراتی است که در هورمون ها ایجاد شده است. 

 سندروم متابولیک:

همان طور که اشاره نمودیم اکثر زنان دارای تنبلی تخمدان با اضافه وزن و چاقی درگیر هستند. چاقی باعث می شود که فشار خون و قند خون در این زنان زیاد شود. در واقع کلسترول خوب در این افراد کم و کلسترول بد در آن ها زیاد است. مجموع این عوامل، سندروم متابولیک می باشد. این سندرم منجر به افزایش بیماری های قلبی و دیابت و سکته ی مغزی می شود. 

 تشخیص تنبلی تخمدان 

 در واقع زمانی پزشک معالج تشخیص می دهد که فرد دارای تنبلی تخمدان است که وی دو عامل از سه عامل ذکر شده در پایین را داشته باشد. این عوامل عبارتند از: 

 داشتن میزان بالای هورمون اندروژن 

 داشتن چرخه ی قاعدگی نامنظم 

 داشتن کیست های تخمدانی 

همچنین علائم دیگر بیماری مثل داشتن جوش و موهای زائد و اضافه وزن او را هم چک می کند. معاینات لگنی از دیگر کارهای پزشک برای تشخیص این بیماری است. از دیگر راه های تشخیص این بیماری انجام آزمایش خون و سونوگرافی می باشد. در نهایت پس از انجام این کارها اگر پزشک مشاهده کرد که بیمار دو علائم از سه علائم اصلی را دارد تشخیص می دهد که وی تنبلی تخمدان دارد.

زگیل تناسلی چیست؟

 هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما زگیل تناسلی است. از این رو ما در این مقاله توضیح می دهیم که زگیل تناسلی چیست و علائم زگیل تناسلی چیست؟ همچنین راه های درمان زگیل تناسلی را هم توضیح می دهیم.

زگیل نوعی زائده و پدیده ی پوستی است که این زائده ویروسی می باشد و کم و بیش تمام افراد در طول زندگی خود آن را تجربه کرده اند. در واقع زگیل نوعی تومور خوش خیم اما غیر سرطانی است. زگیل های این چنینی عموما روی پوست به وجود می آیند و عمر آن ها کوتاه مدت است و عموما بعد از چند هفته از بین می روند. همان طور که گفتیم زگیل ها ویروسی هستند که عامل به وجود آمدن آن ها ویروسی به نام ویروس پاپیلوم انسانی است که در بسیاری از مواقع این ویروس را HPV می گویند. زگیل ها دو نوع دارند که شامل زگیل های پوستی و زگیل های تناسلی می باشند.

زگیل های تناسلی یکی از رایج ترین بیماری های پوستی است که امروزه این بیماری پوستی و عفونی در بین افراد شایع می باشد و افرادی که دچار این بیماری هستند به دنبال راه حلی برای درمان آن می باشند. این نوع زگیل جزء دسته ی بیماری های آمیزشی می باشد به همین دلیل به سرعت پس از تماس مستقیم پوست با پوست و یا روابط جنسی منتقل می شود. 

 از آنجایی که این نوع زگیل سرعت سرایت بسیار بالایی دارد و در سریع ترین زمان ممکن و با روابط جنسی هم منتقل می شود لذا در این افراد بسیار شایع می باشد. پس از منتقل شدن این ویروس به بدن افراد زائده هایی در اطراف مقعد و ناحیه ی تناسلی افراد به وجود می ﺁید. ما در این مطلب در مورد این نوع زگیل صحبت می کنیم. از این رو اگر می خواهید اطلاعات خود را در مورد زگیل تناسلی افزایش دهید می توانید با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید. 

آشنایی با زگیل تناسلی

 همان طور که اشاره نمودیم زگیل تناسلی نوعی بیماری آمیزشی است به همین دلیل به آن زگیل مراقبتی هم می گویند. تفاوت این زگیل با زگیل های پوستی این است که زگیل تناسلی فقط بر روی اندام های تناسلی مثل لگن و واژن و مقعد و آلت تناسلی به وجود می ﺁیند. این نوع زگیل ها عموما چند تایی هستند که در صورت عدم درمان تعدادشان زیادتر می شود. زگیل های تناسلی به رنگ پوست هستند و گنبدی شکل نمی باشند. رشد این زگیل ها به صورت تخت است. 

 نحوه ی انتقال این نوع زگیل ها بر اثر تماس مستقیم پوست ها است. به این صورت که اگر پوستی با پوست ﺁلوده به زگیل تماس داشته باشد به سرعت این زگیل انتقال می یابد. این مساله سبب شد که سرعت انتقال و سرایت این بیماری به سرعت بالا باشد و زائده هایی در بدن شخص به وجود آید. عامل ایجاد این بیماری پوستی و عفونی نوعی ویروس به نام ویروس پاپیلومای انسانی است که با نام HPV هم معروف می باشد. این ویروس دی ان ای دار می باشد. یکی از شایع ترین دلایل انتقال آن هم روابط جنسی است. 

علائم زگیل تناسلی چیست؟ 

 به دلیل شیوع این بیماری در میان زنان و مردان، تشخیص دادن علائم زگیل تناسلی یکی از رایج ترین سوالات افراد است. در این راستا باید ذکر کرد که این نوع زگیل دارای علائم واضح و مشخصی است لذا افراد به راحتی می توانند آن را تشخیص دهند. البته این تشخیص دادن در مواردی است زگیل روی پوست ایجاد شود. چرا که در بسیاری از مواقع زگیل تناسلی در داخل مقعد و یا نواحی تناسلی به وجود می آید که در این صورت تشخیص دادن برای افراد سخت است. لازم به ذکر است بدانید تشخیص زگیل تناسلی در مردان بسیار راحت تر می باشد. در صورتی که این نوع زگیل در داخل دستگاه های تناسلی به وجود آمد حتما باید به پزشک مراجعه نمود. 

 حال برای اینکه راحت تر این نوع زگیل را بشناسید و تشخیص دهید باید با علائم آن آشنا باشید. علائم زگیل تناسلی شامل موارد زیر می باشد: 

  • یکی از رایج ترین علائم این نوع زگیل به وجود آمدن زائده های گوشتی و سفت و برجسته است که در نواحی تناسلی و همچنین مقعد قرار دارند. این زائده ها یا تکی و پراکنده هستند و یا به صورت متمرکز و خوشه ای می باشند. 
  • رنگ این زگیل ها به رنگ پوست یا روشن تر و یا تیره تر از پوست باشد. 
  • باید توجه داشته باشید افرادی که رابطه ی جنسی دهانی دارند این زگیل ها در اطراف دهان و زبان و گلو هم به وجود می آیند. 
  • از دیگر علائم زگیل تناسلی داشتن خارش و سوزش در نقطه ی رویش زگیل است. 
  • بروز ترشح و مرطوب بودن از دیگر علائم این نوع زگیل است. 
  • در صورتی که زگیل های تناسلی در مکان بیرون آمدن ادرار وجود داشته باشند با خون ریزی و درد همراه می باشند. 

 نحوه ی تشخیص زگیل تناسلی چیست؟ 

 در واقع در صورت داشتن علائم بالا می توان به راحتی این نوع زگیل را تشخیص داد. اما تشخیص زگیل تناسلی در زنانی که داخل دستگاه تناسلی به وجود ﺁیند برای افراد است و در این صورت حتما باید به پزشک مراجعه کرد. در این حالت پزشک معالج به 3 صورت می تواند این بیماری را تشخیص دهد. تست پاپ اسمیر، کولپوسکوپی و بیوپسی و معاینه بالینی. 

در واقع ابتدا پزشک با یک معاینه ساده و ظاهری علائم زگیل تناسلی را بررسی می کند. همان طور که گفتیم این زگیل دارای علائم مشخصی است. اما اگر این علائم در روی پوست وجود نداشت در این صورت پزشک با استفاده از دستگاهی داخل دستگاه تناسلی و مقعد و رحم را چک می کند. چرا که اگر زگیل داخل واژن و دهانه ی رحم و مقعد به وجود آید نمی توان آن را به راحتی تشخیص داد. ولی اگر در فرد احتمال وجود ویروس HPV باشد در این صورت پزشک از طریق روش های دیگری همچون تست پاپ اسمیر و آزمایش خون این ویروس را تشخیص می دهد. 

 تست پاپ اسمیر مخصوص زنان است که در آن از دهانه ی رحم نمونه برداری می شود و عموما برای زنان بالای 35 سال تجویز می شود. آزمایش خون برای تشخیص زگیل تناسلی روشی است که هم برای خانم ها و هم آقایان تجویز می شود. این روش یکی از حساس ترین روش های تشخیص زگیل تناسلی است که دقیقا نشان می دهد فرد دارای ویروس اچ پی وی است یا نه. 

 راه های درمان زگیل تناسلی 

 در رابطه با راه های درمان زگیل تناسلی باید گفت که این زگیل ها به راحتی قابل درمان می باشند و امروزه روش های مختلفی برای درمان این زگیل وجود دارد. از جمله رایج ترین روش های درمان این نوع زگیل می توان به لیزر درمانی، کرایوتراپی، سوزاندن با الکتروکوتر، جراحی و دارو درمانی اشاره کرد. البته روش های خانگی هم برای درمان این نوع زگیل ها وجود دارد. این روش ها در صورتی است که پزشک تشخیص دهد زگیل شما ممکن است خطرناک باشد. روش هایی که برای درمان این نوع زگیل استفاده می شود برای زنان و مردان مشترک است و هیچ فرقی ندارد. 

 جراحی زگیل در صورتی انجام می شود که زگیل با دارو و پماد از بین نرود. از جمله روش های جراحی برای از بین بردن زگیل لیزر درمانی و کرایوتراپی و الکترو کاتری می باشد. 

 

نشانه های بی اختیاری ادرار در زنان

 هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با موضوع بی اختیاری ادرار در زنان است. از این رو ما در این مطلب توضیح می دهیم که نشانه های بی اختیاری ادرار در زنان چیست و سپس علائم بی اختیاری ادرار در زنان و راه های درمان بی اختیاری ادرار در زنان را توضیح می دهیم.

 در واقع بی اختیاری ادرار در زنان می تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. به همین دلیل بسیاری از خانم ها تمایل دارند بدانند چرا برخی از افراد دچار این مشکل می شوند و اصل راه های درمان بی اختیاری ادرار در زنان چیست؟ بی اختیاری ادرار مشکلی است که بسیاری از خانم ها از آن شکایت دارند چرا که هیچ شخصی حاضر نیست زمانی که به بیرون می رود اگر دسترسی به دستشویی ندارد با لباس کثیف به خانه برگردد. بی اختیاری مشکلی است که امروزه بسیاری از جوانان و میانسال ها از آن رنج می برند و به دنبال درمان آن هستند. 

 از این رو ما در این مطلب ابتدا توضیح می دهیم که بی اختیاری ادرار در زنان چه نشانه هایی دارد و علت و راه های درمان بی اختیاری ادرار در زنان را توضیح می دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ما را تا انتهای مقاله همراهی نمایید. 

 نشانه های بی اختیاری ادرار در زنان چیست؟ 

 به طور کلی هر شخصی که نتواند با اراده و خواست خود ادرار خود را کنترل کند آن شخص دارای بی اختیاری ادرار است. لذا خانم هایی که نمی توانند ادرار خود را در مثانه نگه دارند دارای بی اختیاری هستند. این اشخاص می توانند با نشانه های مختلفی پی ببرند که دچار بی اختیاری ادرار هستند یا خیر. یکی از رایج ترین علائم بی اختیاری ادرار در زنان این است که اشخاص مبتلا به این مشکل در زمان عطسه کردن یا سرفه کردن و یا حتی خندیدن و جابه جایی وسایل سنگین نمی توانند ادرار خود را کنترل کنند و به طور ناگهانی و به گونه ای که اختیار ندارند ادرار از مثانه ی آن ها خارج می شود. از دیگر علائم بی اختیاری ادرار در زنان این است که حتی برخی از زنان در زمان رقصیدن و یا پریدن هم نمی توانند ادرار خود را کنترل کنند. 

 از دیگر نشانه های بی اختیاری ادرار در زنان این است که این افراد به محض پر شدن مثانه باید حتما خود را به دستشویی برسانند و نمی توانند کنترل کنند. عموما افرادی که به این بیماری مبتلا هستند در شب نمی توانند نمی توانند ادرار خود را کنترل کنند و از شدت ادرار بیدار می شوند. این مشکل نشانه های مختلفی دارد. برخی افراد هم پس از اینکه به دستشویی رفتند باز هم احساس پر شدگی مثانه دارند. 

 این ویژگی های اختیاری باعث می شود اغلب افرادی که دچار آن هستند همیشه عصبی و کلافه باشند. چرا که حتما باید خودشان را زود به دستشویی برسانند و یا حتما لباس زیر خود را عوض کنند. حتی این مشکل به کارهای روزمره ی افراد هم آسیب می رساند و نمی گذارد که این افراد به کارهای خود برسند. این مسائل سبب شد که این افراد به دنبال راه های درمان بی اختیاری ادرار باشند. 

 قبل از اینکه به بررسی راه های درمان بی اختیاری ادرار در زنان بپردازیم ابتدا باید توضیح دهیم که اصلا دلایل بی اختیاری ادرار در زنان چیست؟ 

 دلایل بی اختیاری ادرار در زنان چیست؟ 

 از جمله دلایل بی اختیاری ادرار در زنان عبارتند از: 

 یکی از رایج ترین دلیل های بی اختیاری ادرار در خانم ها شل شدن عضلات مثانه است که این امر به سبب فشاری است که در بارداری و زایمان به مثانه وارد می شود.

  • چاق شدن خانم ها مخصوصا چاقی شکمی از دیگر دلایلی این مشکل است.
  • آسیب های ورزشی که به خانم ها وارد می شود باعث ضعیف شدن عضلات مثانه می شود
  • گرفتگی عضلات مثانه که مهم ترین عامل این مشکل عفونت مثانه است
  • التهاباتی که در داخل مثانه ایجاد می شود سبب از بین رفتن عصب مثانه می شود
  • از دیگر دلایل و عواملی که بی اختیاری زنان را در پی دارد شامل مصرف داروهای فشار خون و ضد افسردگی و ادرار آور می باشد. 

 تمام دلایل ذکر شده در بالا سبب می شود پیام های عصبی که مربوط به ادرار است به مغز ارسال نشود لذا ادرار فرد با کمترین فشار مثل سرفه و عطسه و دویدن و … از مثانه ی او خارج شود. 

 راه های درمان بی اختیاری ادرار در زنان 

 بی اختیاری انواع مختلفی دارد که شامل بی اختیاری فوریتی و بی اختیاری ادراری استرسی و بی اختیاری ترکیبی و بی اختیاری ادراری مداوم می باشد. به طور کلی اگر دچار هر کدام از این بی اختیاری های ادراری شدید بهتر است که برای درمان آن اقدام کنید. چرا که درمان نشدن آن بر روح و جسم شما بسیار تاثیر می گذارد و سبب ضعیف شدن شما می شود. از بهترین راهکارهای درمان این بیماری مراجعه به پزشک متخصص اورولوژی است تا این مشکل شما را درمان کند. 

 در رابطه با راه های درمان بی اختیاری ادرار در زنان باید متذکر شویم که راه های درمان این بیماری اصلا سخت و پیچیده نیست و لذا هیچ نوع استرسی از بابت درمان آن نداشته باشید چرا که پزشک متخصص با ساده ترین راهکارها می تواند این مشکل را درمان کند. یکی از ساده ترین راه ها برای حل این مشکل ورزش کردن و تغییر دادن سبک زندگی است که اکثر پزشکان این راه ها را پیشنهاد می کنند. 

 رژیم غذایی مناسب بهترین راه درمان بی اختیاری ادرار در زنان 

 یکی از توصیه های غلطی که به افراد دارای بی اختیاری ادرار گفته می شود مصرف کمتر آب و مایعات است تا مثانه ی آن ها کمتر پر شود. اما این یک تجویز غلط است چرا که بدن دچار کم آبی می شود و مشکلات و عوارض دیگری را برای بدن به همراه دارد. لذا داشتن یک رژیم غذایی مطلوب و تغذیه ی درست بهترین راهکار درمان این بیماری است. رژیم غذایی درستی که می تواند به درمان این مشکل کمک کند عبارتند از: 

  •  مایعات خود را در طول روز به مرور بخورید و حتی الامکان آن ها را مدت کوتاهی نخورید.  مثلا آب را هر 4 ساعت میل کنید تا بتواند مواد مضر بدنتان را دفع کند.
  • حتی الامکان بعد از خوردن شام از خوردن چای و سایر مایعات خودداری کنید تا شب از ادرار زیاد بیدار نشوید.
  • در صورتی که هم بی اختیاری ادرار و هم خارش دارید از شیر بادام استفاده کنید.
  • حتی الامکان از خوردن مواد غذایی چون قارچ، نوشیدنی های گازدار و الکلی، مرکبات و شیرینی خودداری کنید چرا که بر مثانه تاثیر مستقیم دارند.
  • اگر یبوست دارید حتما یبوست خود را با خوردن انجیرخشک یا تازه و یا دیگر مواد ملین درمان کنید چرا که یبوست هم بر بی اختیاری مثانه تاثیر می گذارد باعث فشار آمدن به عضلات مثانه می شود.
  • سعی کنید از سبزیجاتی که فیبر بالایی دارند مثل کاهو کلم و شاهی و انگور به وفور استفاده کنید.
  • حتی الامکان مصرف چای و قهوه را کاهش دهید چرا که کافئین هم مثانه را تحریک می کند. 

 علاوه بر رژیم غذایی و تغذیه ی مناسب، ورزش کردن از دیگر راه های کم هزینه و مناسب برای درمان بی اختیاری ادرار است. رژیم گرفتن در کنار ورزش کردن در درمان این بیماری معجزه می کند. یکی از بهترین تمرینات ورزشی برای درمان این مشکل انجام حرکات و تمرینات لگن است چرا که به تقویت شدن عضلات این قسمت کمک زیادی می کند و سبب می شود که این افراد بتوانند کنترل بیشتری روی مثانه ی خود داشته باشند. 

برای درمان به کدام پزشک مراجعه کنم؟

دکتر شهره درویش زاده، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی با 25 سال سابقه درخشان فعالیت حرفه ای در حوزه پزشکی یکی از با تجربه ترین و حاذق ترین پزشکان در زمینه درمان بیماری های زنان می باشند که شما می توانید با اطمینان خاطر برای درمان بی اختیاری ادرار به ایشان مراجعه کنید و برای همیشه از شر این بیماری خلاص شوید.

مراحل درمان

  • سه ماه اول90 روز
  • سه ماه دوم90 روز
  • سه ماه سوم90 روز

با پزشکان ما آشنا شوید

دکتر شهره درویش زاده

دکتر شهره درویش زاده

متخصص زنان و زایمان

متخصص زنان و زایمان

قرار ملاقات گذاشتن

خوش آمدید دوست عزیز

آیا حساب کاربری ندارید؟
قبلی
بعدی