بارداری و زایمان

هر آنچه که نیاز است درباره ی روش های بارداری بدانید؟

 روش های بارداری زمانی به کار می آیند که تلاش های زوجین برای باروری و ایجاد نطفه بی فایده بوده است. در حالت عادی یا همان باروری طبیعی، از ترکیب اسپرم مرد با تخمک زن، نطفه به وجود می آید. در واقع به طور معمول ترکیب این دو مایع از بدن مرد و زن است که اساس باروری را تشکیل می دهد. این اتفاق در برخی از زوجین به راحتی رخ می دهد و دیگر نیاز به استفاده از روش های بارداری برای حاملگی نیست، اما برای زوجین مشتاق به باروری که به صورت ساده و طبیعی قادر به باروری نیستند نیز روش های بارداری مختلفی ارائه می شود. در واقع می توان گفت که در دنیای امروز دیگر چیزی به نام ناباروری معنی نمیدهد، چرا که پیشرفت علم در زمینه های مختلف، دست یاری به سمت زوجینی دراز کرده است که میل به بچه دار شدن دارند اما ظاهرا نتیجه ای دریافت نکرده اند. همان طور که گفتیم، این نتیجه ی نا امید کننده، کاملا ظاهری بوده و علم پزشکی روز به روز در حال ارائه ی راه حل های مختلف برای درمان ناباروری می باشد. در ادامه به معرفی و توضیح معروف ترین روش های بارداری غیر طبیعی خواهیم پرداخت. لطفا با ما همراه باشید :

روش های بارداری غیر طبیعی

 روش های بارداری غیر طبیعی، شامل راه های مختلفی می شوند که پزشک متخصص با توجه به شرایط زوجین هر یک از آنها را برای حل مشکل، پیشنهاد می کند. به طور کلی قرص های بارداری، جراحی ها و رحم ها اجاره ی سه عنوان اصلی برای رو های بارداری غیر طبیعی می باشند که دو گزینه ی اولی، باروری توسط خود زوجین و در بدن مادر شکل گرفته ولی در گزینه ی سوم، بارداری در رحم شخص دیگری انجام میشود. احتمال موفقیت هر کدام از این روش ها با توجه به مشکل زوجین و پیشنهاد پزشک متخصص، می تواند بسیار بالا باشد.

 نقش داروها در روش های بارداری غیر طبیعی چیست؟ 

 در بارداری های غیر طبیعی، داروهای باروری معمولا اولین گزینه ای که توسط پزشک متخصص به زوجین پیشنهاد می شود. سیستم عملکرد داروهای باروری به این صورت است که زوجین با خوردن این داروها طی یک مدت زمان معینی، هورمون های جنسی شان را زیاد می کنند. از جمله ی معروف ترین داروهای باروری می توان به مواردی مانند کلومیفن و گنادوتروپین اشاره نمود. دوره ی مصرف این دوره های بسیار متفاوت است و باید تحت نظر پزشک متخصص تجویز شود. اما به طور معمول مصرف این داروهای به عنوان یکی از روش های بارداری، سه تا شش ماه قبل از اینکه زوجین به بارداری اقدام کنند، پیشنهاد می شود. 

 با توجه به موثر بودن داروهای باروری، این داروها اثرات جانبی مخصوص به خود را نیز بر روی بدن فرد دارند. کیست تخمدان، تغییر خل و خو، حساس شدن سینه ها، گر گرفتگی، تهوع، سردرد، ترشح موکوس خشک و افسردگی،  میتواند از جمله ی عوارض مربوط به مصرف داروهای باروری باشد. گنادوتروپین معمولا به صورت تزریقی مصرف می شود که ممکن است فرد در محل تزریق، مقداری خارش داشته باشد. 

 به طور کلی داروی گنادوتروپین حدود 15 درصد شانس بارداری در هر دوره و کلومیفن حدود 8 درصد در دوره ی اول و 30 الی 40 درصد در دوره های سوم درمان، شانس بارداری دارد. 

 جراحی؛ یکی از روش های بارداری موثر در زوجین! 

 زمانی که داروها و درمآنهای ابتدای کارساز نباشد، پزشک متخصص با توجه به مشکل زوجین، یکی از روش های جراحی را تجویز می کند. به عنوان مثال افرادی که به نقص های ژنتیکی دچار هستند یا وجود بافت اندومتریوزیس و فیبروم، بسته بودن لوله ی فالوپ و یا سندرم تخمدان پلی کیستیک، همگی از جمله ی مواردی هستند که برای درمان آنها از روش های مختلف جراحی استفاده می شود. لاپاراسکوپی و لاپاراتومی نیز دو روش دیگر از روش های بارداری می باشند. 

 به طور کلی روش های بارداری به صورت جراحی شامل روش ICSI، GIFT، روش IVF، روش IUI، روش  ZIFT و اده کننده تخمک و رویان می باشد. در ادامه به بررسی هر کدام از این روش ها و درصد موفقیت هر کدام از آنها خواهیم پرداخت. 

 بررسی روش ISCI در روش های بارداری غیر طبیعی

 روش ISCI معمولا به عنوان یک عمل تکمیلی در کنار روش IVF برای درمان ناباروری استفاده می شود. در این ر.ش به عنوان یکی از روش های بارداری غیر طبیعی، یک اسپرم را به داخل یک تخمک تزریق می کنند . رویانی که از ترکیب این دو به وجود می آید را به بدن مادر برای پرورش، هدایت می نمایند.  

 در روش ISCI معمولا برداشت اسپرم از داخل بیضه ی مردان انجام می شود. نیدل های میکروسکوپی و عمل بیوپسی، دو گزینه ی پرکاربرد برای عمل برداشت اسپرم از تخمک می باشند. در این عمل معمولا بی حسی موضعی انجام می شود و فعالیت برای مردان به مدت 5 الی 10 روز ممنوع می باشد. 

 شانس موفقیت روش ISCI با شانس موفقیت روش IVF تقریبا یکی می باشد. 50 تا 80 درصد بارداری غیر طبیعی به کمک این روش نتیجه بخش خواهد بود. در واقع روش ISCI یکی از معروف ترین روش ها برای درمان ناباروری می باشد. 

 بررسی روش GIFT و ZIFT در روش های بارداری غیر طبیعی  

 در این روش ها ، یک لقاح آزمایشگاهی بین تخمک و اسپرم انجام شده و سپس سلول به وجود آمده توسط عمل مختلف به داخل لوله ی فالوپ برای باروری هدایت می شود. احتمال موفقیت این روش ها ، 26 درصد و کمتر در هر دوره بوده و معمولا این دو روش به عنوان یکی از روش های بارداری منسوخ شده و دیگر از آنها استفاده نمی شود. 

 بررسی روش IVF یکی از موفقیت آمیزترین روش های بارداری 

 به روش ای وی اف، میکرواینجکشن نیز گفته می شود. در این روش تخمک و اسپرم زوجین را در یک محیط آزمایشگاهی ترکیب می کنند. ترکیب اسپرم و تخمک به مدت 48 الی 72 ساعت در آزمایشگاه نگهداری می شود تا تقسیم سلولی صورت گیرد. حالا رویان به وجود آمد طی این فرایند را برای باروری به رحم زن هدایت می کنند. 

 در ای وی اف، احتمال چند قلو زایی زیاد بوده و معمولا زنان پس از خروج تخمک و ورود رویال به رحمشان دچار کرامپ و یا گرفتگی می شوند. احتمال موفقیت ای وی اف در سن 34 سالگی 40 درصد، 35 تا 37، 31 درصد و برای زنان بالای 37 ساله حدود 11 درصد و بلکه هم کمتر می باشد. 

 بررسی روش IUI در روش های بارداری غیر طبیعی  

  در این روش تلاش می شود تا اسپرم هایی که برای باروری قوی تر هستند به داخل رحم زن، هدایت شود. این هدایت اسپرم معمولا توسط کاتتر که یک لوله ی بلند و باریک است انجام خواهد شد. ممکن است در این روش، ابتلا به تخمدان تحریک پذیر در زنان اتفاق بیفتد. همچنین چند قلوزایی نیز یکی دیگر از عوارض روش IUI می باشد. 

 بررسی روش اهدای تخمک و رویان  

 در روش اهدای تخمک، از تخمک یک خانم دیگر برای این رویان استفاده می شود. به این صورت که تخمک اهدایی با اسپرم مرد ترکیب شده و سپس مانن عمل ای وی اف به رحم زن هدایت می شود. شانس باروری رویان ایجاد شده و رخ دادن بارداری در بدن زن تا حدود زیادی به تخمک اهدایی بستگی دارد. یکی از ایرادات این روش این است که زوجین معمولا وقت زیادی را صرف انتخاب فرد درست برای اهدای تخمک می گذارند و همچنین به عنوان یک باور عمومی و سطحی، ممکن است که مادر حس این را داشته باشد که جنین داخل شکمش با او هم خون نیست. 

 روش رحم اجاره ای 

 در رحم اجاره ی، زوجین رحم یک زن را برای انتقال رویان حاصل از تخمک اسپرمشان را انتخاب می کنند. در واقع فرایند بارداری در رحم یک زن دیگر طی می شود. درصد موفقیت این پروسه نیز مانند عمل ای وی اف می باشد. مشکلی که ممکن است پیش بیاید این است که در این روش مادر این حس نزدیکی و عاطفی مورد نظر را در دوران بارداری حس نخواهد کرد. 

 با امید بر اینکه هر زوج خواستار فرزند پروری بتواند روزی فرزند خودش را در آغوش گیرد، تشریح این بخش از روش های بارداری را به پایان خواهیم رساند.  

مراقبت های بارداری شامل چه مواردی می شود؟

 مراقبت های بارداری، عبارتی است که خانم ها در دوران بارداری خود خیلی آن را می شنوند. چرا که انجام مراقبت های بارداری ابتدایی ترین و اولین چیزی است که هر خانم در دوران بارداری خود باید آن ها را رعایت کند. دوران بارداری یکی از سخت ترین دورانی است که هر خانمی اگر میل به مادر شدن دارد، باید از آن عبور کند. حساسیت بالای این دوران بر هیچ کسی پوشیده نیست، چرا که سلامت مادر و سلامت جنین و نهایتا سلامت بچه، تا حد زیادی به عملکرد مادر در قالب مراقبت های بارداری مربوط می باشد. در ادامه درباره ی مراقبت های بارداری و موارد مربوط به آن ها بیشتر توضیح خواهیم داد. لطفا با ما همراه باشید : 

بارداری پروسه ی زمانبر و حساسی است که پزشکان معتقدند، برای اینکه مادر دوره ی بارداری سالم و سبکی را طی کند، از قبل با یک پزشک متخصص درباره ی تصمیمش به بارداری مشورت کرده و آزمایشات لازم را انجام دهد. هر ماه در بارداری اهمیت خاص خودش را دارد و این اهمیت به خاطر این است که جنین در هر ماه از بارداری در وضعیت خاص رشد خودش است که دیگر این دوران تکرار نمی شود. بنابراین لازم است که مادر به کمک پزشک خود، به طور کامل حواسش به مراقبت های قبل از بارداری اش باشد. یکی از مهم ترین دوره هایی که مراقبت های بارداری باید در آن دوره بیشتر باشد، سه ماه اول بارداریست.

مراقبت های بارداری در اولین مراجعه به پزشک متخصص

 چگونگی تغذیه در دوران بارداری، آزمایشات ابتدایی، افزایش وزن مادر و جنین، نحوه ی رشد جنین و … همگی مواردی هستند که کیفیت و چگونگی آن ها بر روی کیفیت دوره ی بارداری تاثیر زیادی می گذارد. معمولا در اولین مراجعه ای که به پزشک انجام می شود، مواردی مانند میزان باکتری موجود در ادرار مادر، میزان قند خون مادر، میزان پروتئین، میزان آهن، میزان فشار خون مادر، تشخیص گروه خونی و بررسی بیماری هایی مانند hiv و هپاتیت است. بعد از اینکه آزمایشات ابتدایی انجام شد، پزشک با توجه به شرایط مادر، مواردی را که باید در قالب مراقبت های بارداری انجام دهد را شرح خواهد داد. 

نقش تغذیه در مراقبت های بارداری چیست؟

 یک مادر باردار برای حفظ سلامتی خود و نوزادش باید تا جایی که می تواند مراقب تغذیه ی خود در دوران بارداری باشد. در واقع حفظ تغذیه ی سالم ضمن بارداری، یکی از بهترین کارهایی است که مادران در زمینه ی مراقبت های بارداری می توانند انجام دهند. 

 ·       یادتان نرود که مواد غذایی مانند گوشت، مرغ و ماهی، باید به طور کامل پخته و سپس میل شوند. سعی کنید که میزان پروتئین مصرفی خود را با توجه به رژیم غذایی تعیین شده و وزنتان، جیره بندی کنید. همچنین از مصرف انواع پروتئین در دوران بارداری خود غافل نشوید. 

 ·       خوردن میوه و سبزیجات تازه کمک زیادی می کند تا مادر از هرزه خوری ها زیاد خودداری نماید. در واقع یکی از مهم ترین اصولی که هر مادر در دوران بارداری به عنوان امور مراقبت های بارداری باید انجام دهد، کنترل هرزه خوری های زیاد می باشد. یادتان باشد که میوه ها و سبزیجات باید حتما به خوبی شسته و خشک و سپس مصرف شوند. 

 ·       لبنیات، مهم ترین دسته ی غذایی در مراقبت های بارداری محسوب می شود. لبنیات به دلیل دارا بودن کلسیم زیاد، یک حامی قوی برای سلامت جنین و مادر می باشد. چهار الی پنج وعده مصرف لبنیات در روز، مانند یک قرص تقویتی برای بدن مادر عمل خواهد کرد. یادتان باشد که لبنیاتی که استفاده می کنید باید حتما پاستوریزه باشد. خوردن لبنیات محلی و غیر پاستوریزه یک ریسک بزرگ در دوران بارداری محسوب می شود. چرا که وجود باکتری هایی در این گونه از لبنیات ممکن است که باعث ایجاد عفونت شود. 

 ·       در مراقبت بارداری، یک مادر باید تا میزانی که می تواند مراقب مصرف قند خود باشد. چرا که بارداری، بدن مادر را به راحتی مستعد دیابت بارداری خواهد کرد. بنابراین خانم های باردار می توانند از یک سری شیرین کننده و قندها به صورت خیلی محدود استفاده نمایند. 

 ·       مورد آخر در بخش تغذیه مراقبت بارداری، محدود کردن کافئین می باشد. خانم هایی که تمایل زیادی به نوشیدن قهوه و چای دارند، باید بدانند که نهایتا دو وعده در روز می توانند از نوشیدنی های کافئین دار استفاده نمایند. 

آزمایشات دوره ی بارداری

 در طول دوره ی بارداری، خانم باردار باید آزمایشات متعددی را انجام دهد، البته برخی آزمایشات هستند که هر چند وقت یک بار باید انجام شوند تا پزشک از سلامت مادر و جنین، اطمینان حاصل نماید. بررسی اندازه ی لگن، بررسی اندازه و شکل رحم، تست پاپ اسمیر، معاینه ی سینه و آزمایشات خون و سونوگرافی برای بررسی چگونگی رشد جنین، همگی مواردی هستند که در گروه آزمایشات دوره ی بارداری قرار می گیرند. 

مراقبت های بارداری و وزن ایده آل

 کنترل وزن مادر، یکی دیگر از مهم ترین مواردی است که حین بارداری باید رعایت شود. هر خانم باردار با مشورت پزشک متخصص خودش، به نسبت وزن اولیه ای که دارد باید وزن اضافه و یا کم کند. معمولا مادرهایی که دچار اضافه وزن نیستند، باید 9 الی 12 کیلو وزن بگیرند اما مادرانی که دارای اضافه وزن هستند، معمولا به چنین مسئله ای احتیاج ندارند. تمامی این موارد با بررسی مختلف و تحت نظر پزشک متخصص باید انجام شود. بنابراین مورد بعدی در مراقبت های بارداری کنترل وزن مادر است.  

ورزش و تحرک روزانه در مراقبت های بارداری

 نیاز است که خانم بارداری در دوره ی بارداری خود، ورزش های سبک و مناسب داشته باشد. ورزش روزانه نیم ساعت می تواند کمک زیادی در شادابی و کیفیت حال مادر و نوزاد داشته باشد. اما دقت داشته باشید، دست است که ورزش کردن یکی از مهم ترین کارهای مراقبت بارداریست اما اگر قبل از بارداری ورزش نمی کردید، به یکباره در دوران بارداریتان ورزش را شروع نکنید. حرکات شما در دوران بارداری باید سبک و شمرده شمرده باشد. 

 در حین ورزش از مصرف زیاد آب و نوشیدنی غافل نشوید. یک مادر باید به نیازهای بدنش و خودش توجه زیادی داشته باشد، به محض اینکه حس کردید بدنتان در حین ورزش، خسته شده و یا کم آورده، سریعا ورزش را کنار بگذارید و استراحت کنید. 

برقراری رابطه ی جنسی در دوران بارداری باید چگونه باشد؟

 معمولا ارتباط جنسی در دوران بارداری، بدون محدودیت است اما چیزی که در قالب مراقبت های بارداری باید انجام شود این است که پوزیشن ارتباط جنسی باید به گونه ای باشد که به مادر باردار فشاری وارد نشود. با این وجود هستند خانم هایی که کل دوره ی بارداری شان را به دلیل برخی از مشکلات باید در استراحت مطلق به سر ببرند، در این شرایط نیاز است که با پزشک متخصص مشورت شود. 

چگونه ناراحتی ها و دردها دوران بارداری را کم کنیم؟

 ناراحتی ها و دردهای مختلف، حالت تهوع دائمی و استفراغ، گرفتگی عضلات مخصوصا عضلات پا و یبوست، ادرار زیاد، سوزش معده … همگی از مواردی هستند که در طول دوران بارداری به کرات اتفاق می افتند. بهتر است که به رعایت چند اصول ساده، درد و سختی ناشی از این موارد تا حد امکان پایین بیاوریم. 

 به عنوان مثال برای جلوگیری از حالت تهوع همیشگی، بهتر است که مادر غذاهای چرب و شوری که اسید معده را تحریک می کنند، کمتر مصرف نماید. وعده های غذایی در دوران حاملگی باید کم حجم اما پشت هم باشند. خیلی از خانم ها وقتی معده شان خالی باشد، دچار تهوع می شوند. به منظور جلوگیری از این موضوع سعی کنید با توجه به ذائقه تان یک میان وعده ی کوچک همراهتان داشته باشید.  برای بر طرف کردن احساس خستگی زیاد در دوران حاملگی، حتما استراحت کنید. سعی کنید پاهایتان تحرک داشته باشد تا عضلاتش نگیرد و اذیتتان نکند. 

برای مراقبت های دوران بارداری به چه مرکزی باید مراجعه کنیم؟

دکتر شهره درویش زاده، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی با 25 سال سابقه درخشان فعالیت حرفه ای در حوزه پزشکی و انجام بیش از 25000 هزار عمل زایمان یکی از با تجربه ترین و حاذق ترین پزشکان در زمینه زنان و زایمان می باشند که شما می توانید با اطمینان خاطر مراقبت های دوران بارداری و زایمان خود را به ایشان بسپارید و با دریافت مشاوره های کامل قبل از عمل، از نتیجه حاصله اطمینان کافی را کسب کنید. 

میزان دوره بارداری

  • سه ماه اول90 روز
  • سه ماه دوم90 روز
  • سه ماه سوم90 روز

با پزشکان ما آشنا شوید

دکتر شهره درویش زاده

دکتر شهره درویش زاده

متخصص زنان و زایمان

متخصص زنان و زایمان

قرار ملاقات گذاشتن

خوش آمدید دوست عزیز

آیا حساب کاربری ندارید؟
قبلی
بعدی