سرطان های زنان

همه چیز درباره ی سرطان واژن!

سرطان واژن یک نوع بیماری تقریبا نادر در خانم ها محسوب می شود. سرطان واژن از سلول هایی که بر روی واژن وجود دارند به وجود می آید و معمولا قسمت داخلی را نیز درگیر می کند. البته در برخی مقالات ذکر شده که سرطان لبه ی واژن را سرطان مهبل می نامند و اگر این سرطان به داخل واژن متاستاز کند، سرطان واژن پدید خواهد آمد. سرطان واژن نیز مانند سرطان های دیگر انواع مختلفی دارد. در ادامه درباره ی ماهیت سرطان در واژن، راه های تشخیص آن و راه های درمان بیشتر توضیح خواهیم داد. لطفا با ما همراه باشید .

سرطان واژن دارای چه علائمی می باشد؟

سرطان واژن و پیشرفت آن با توجه به سیستم دفاعی بدن خودش را نمایان می کند، گاهی اوقات پیش می آید که بیمار هیچ گونه علائمی دال بر ابتلا به سرطان در واژن ندارد اما مبتلاست! 

 یکی از علائم سرطان واژن خونریزی بی دلیل واژن است. خونریزی هایی که بعد از مقاربت یا بین دوره های پریود اتفاق می افتند حتما باید پیگیری شوند. ادرار دردناک و بی اختیاری و ادرار مکرر نیز می تواند از علائم سرطان واژن باشد. ترشح غیر طبیعی واژن، درد لگنی، احساس خارش و سوزش بر روی لبه های واژن، احساس توده در واژن، وجود زخم های عفونی بر روی قسمت خارجی واژن و یبوست، همگی می توانند از جمله دلایل سرطان واژن باشند. 

انواع سرطان واژن

همانطور که گفتیم، سرطان واژن در بین سلول ها واژن رخ داده و پدید می آِید. با توجه به این موضوع، انواع سرطان واژن نیز با توجه به نوع سلول مورد نظر، دسته بندی می شود. بنابراین انواع سرطان در واژن عبارت اند از : 

سارکوما :

این نوع سرطان از نوع واژنی بسیار کمیاب است. معمولا این نوع سرطان در بافت های ماهیچه ای و دیواره ی واژن تولید می شوند و خیلی به ندرت رخ می دهند. 

 ملانوما :

همه میدانیم که پوست دارای رنگدانه است. سلول هایی در واژن وجود دارند که رنگدانه ها آن را تولید می نمایند. سرطان ملانوما معمولا در این سلول ها پیدا می شود. 

سرطان آدنوکارسینوم :

این سرطان معمولا در سلول های غده های واژینال اتفاق می افتد. سرطان آدنوکارسینوم معمولا برای خانم هایی با سن خیلی بالا رخ می دهد. 

سرطان سلول سنگ فرشی :

محل رشد این سلول ها معمولا در دیواره ی واژن است. یعنی سلول های سرطانی در دیواره ی واژن شروع به تولید می کنند. 

چرا سرطان در واژن به وجود می آید

 چیزی که به وضوح درباره نه تنها سرطان واژن، بلکه درباره ی تمامی سرطان ها می توان گفت این است که سرطان از جهش ژنتیکی سلول های سالم داخل بدن به وجود می آید. فرق این سلول های جهش یافته با سلول های سالم در این است که سلول های سالم پس از رشد کردن و بزرگ شدن، می میرند و از بین می روند اما سلول های جهش یافته فقط زیاد می شوند و از بین نخواهند رفت. 

 سرطان واژن هم مانند همه ی سرطان ها پایه ای با جهش ژنتیک سلول های داخل و خارج واژن دارد اما با این دلیل علمی و دقیق این اتفاق در داخل واژن مشخص نمی باشد. اما خب موارد بدیهی است که می تواند زمینه ساز ابتلا به سرطان واژن در خانم ها باشد. آن موارد عبارت اند از : وارثت یا همان سابقه ی خانوادگی، مصرف دخانیات، داشتن شرکای جنسی متعدد و زیاد، رابطه ی جنسی در سن کم، سرطان دهانه رحم، hpv و سن بالای 60 سال! 

از نظر پزشکی چطور سرطان واژن تشخیص داده می شود؟

وقتی بنا بر هر دلیلی به پزشک متخصص زنان مراجعه می کنید، پزشک متخصص ابتدا به معاینه فیزیکی واژن شما می پردازد، اگر مورد مشکوکی مشاهده کند، تست پاپ اسمیر گرفته و نتیجه ی تست مشخص کننده جواب خواهد بود. همچنین روش دیگری نیز برای تشخیص سرطان واژن وجود دارد و آن هم بیوپسی است. در بیوپسی قسمتی از واژن که مشکوک به سلول های سرطانی است را برداشته و در آزمایشگاه تست می کنند تا ماهیت توده مشخص شود. 

سرطان واژن چگونه درمان می شود؟

 این سرطان نیز مانند هر سرطان دیگری با توجه به موارد مختلفی درمان می شود. موارد مختلفی بر نوع درمان سرطان واژن تاثیر می گذارند. مواردی مانند سن بیمار، وضعیت سیستم دفاعی بیمار، اندازه ی پیشرفت بیماری و آمادگی بیمار، همگی موارد تعیین کننده ی نوع درمان این نوع از سرطان در خانم ها می باشد. به طور کلی سه روش جراحی، پرتو درمان و شیمی درمانی، روش های پیشنهادی پزشکان برای درمان سرطان واژن می باشد. 

پرتو درمانی ؛ یکی از راه های درمان سرطان در واژن :

همان طور که نام این رشو درمان نیز مشخص است، در این روش از پرتوهای قوی X برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند. محدودیتی که در این درمان وجود دارد این است که اشعه ی ایکس فقط می تواند بر روی شکم و لگن بیمار تابیده شود. 

 شیمی درمانی ؛ یکی از راه های درمان سرطان در واژن :

همان طور اکثریت می دانید، در این روش از داروهای شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند. البته هنوز اثبات نشده که این روش چقدر می تواند برای درمان این نوع از سرطان تاثیر گذار باشد. با این از این روش به عنوان مکمل روش های دیگر درمان سرطان همیشه استفاده خواهد شد. داروهای شیمیایی معمولا یا از طریق تزریق و یا از طریق خوراکی وارد بدن شده و وظیفه ی خود را انجام می دهند. 

جراحی ؛ یکی از راه های درمانی سرطان در واژن :

تمامی جراحی ها برای درمان انواع سرطان ها با توجه به نوع سرطان دو نوع انجام می شوند. اگر توده ی سرطانی تمام اندام مورد نظر و ارگان های اطراف آن را در بر گرفته باشد، کل آن برداشته خواهد شد و در صورتی که بخشی از اندام مورد نظر درگیر باشد، همان قسمت از بدن تخلیه می شود. درباره ی سرطان واژ نیز این موضوع صادق است. یعنی اگر فقط قسمتی از واژن درگیر باشد، همان قسمت طی جراحی برداشته شده و اگر تمام واژن و ارگان های اطراف آن درگیر شود، پزشک متخصص مجبور به تخلیه آن قسمت از بدن خواهد شد. 

چگونه از ابتلا به سرطان واژن جلوگیری کنیم؟

 این سرطان معمولا به گونه ای نیست که راه های آشکاری برای جلوگیری از ابتلا به آن وجود داشته باشد. چیزی که درباره ی تمامی زنان دنیا وجود دارد است این است که خانم ها باید هر ساله مخصوصا بعد از سن سی سالگی تحت نظر یک پزشک متخصص، خودشان را چک آپ کنند. چک آپ ها معمولا به صورت سالیانه و با توجه به وضعیت بیمار به صورت شش ماه در میان انجام می شود. سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان واژن و … همگی با بررسی های پزشکی سالانه سریع قابل تشخیص بوده و به راحتی درمان خواهند شد. اما درباره ی سرطان واژن، عدم استفاده از دخانیات و زدن واکسن اچ پی وی موارد محدودی هستند که می توانند مانع از ابتلا به سرطان واژن گردند. یادتان نرود که بهترین پیشگیری برای ابتلا به سرطان های مختلف این است که بدن خود را هر چند وقت یک بار بررسی کنید و از پزشک متخصص زنان کمک بگیرید. با امید بر اینکه روزی بتوانیم بر تمامی بیماری های دنیا از جمله سرطان پیروز شویم. 

سرطان رحم چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

سرطان رحم یکی دیگر از سرطان های شایع در خانم ها می باشد که معمولا در مراحل اولیه تشخیص و درمان می شود. دلیل تشخیص زود سرطان رحم به این دلیل است که معمولا این سرطان با ترشحات غیر معمول همراه است در نتیجه بیمار در صورت آگاهی خیلی زود به پزشک متخصص مراجعه می نماید. در ادامه درباره ی سرطان رحم و مراحل تشخیص و درمان آن برایتان توضیح خواهیم داد. لطفا با ما همراه باشید. 

سرطان رحم چگونه پدید می آید ؟

 رحم یکی از مهم ترین اندام های زنانه برای باروری می باشد. این اندام گلابی شکل در قسمت بین دو لگن قرار داشته و نقش موثری در باروری و پرورش جنین در بدن خانم ها دارد. در واقع یک جنین از ابتدای شکل گرفتگی تا اتمام نه ماهگی خود، در رحم تغذیه و رشد می کند. رشد نا متعارف سلول های رحمی معمولا باعث بروز سرطان رحم شده و افزایش تولید این سلول ها به طور بی رویه، معمولا سرطان های بدخیم را به وجود می آورد. 

سرطان رحم چه علائمی دارد؟

 همان طور که گفتیم معمولا سرطان رحم در مراحل اولیه ی بیماری قابل تشخیص است چرا که این سرطان با علائم مشخص و واضح بروز می کند. علائمی مانند دردهای لگنی، ترشحات غیر طبیعی از واژن، درد در هنگام رابطه ی جنسی، خونریزی نا متعارف واژن و درد به هنگام ادرار، از موارد مشکوکی هستند که می توانند خبر از سرطان رحم دهند. بیمار موظف است که به محض دیدن این علائم به پزشک متخصص زنان مراجعه نماید. 

چه مواردی می تواند زمینه ساز سرطان رحم باشد؟

سرطان رحم می تواند عوامل زمینه ای خیلی زیادی داشته باشد. اما از جمله ی مهم ترین این موارد می توان به چاقی بیش از اندازه، قاعدگی زودرس، یائسگی در سنین خیلی بالا، عدم بارداری، ابتلا به سندروم پلی کیستیک، سابقه ابتلا به بیماری سرطان رحم در خانواده و اقوام درجه یک، عدم تعادل تولید هورمونهای جنسی مانند استروژن و پروژسترون، کلسترول بالا و سندروم متابولیک، از جمله مواردی هستند که می توانند زمینه ساز سرطان رحم در خانم ها باشند. 

سرطان رحم در چند مرحله خودش را نشان می دهد؟

گفتی که از تولید بیش از اندازه ی سلولهای رحمی ، سرطان رحم به وجود می آید. متاسفانه در اکثر سرطان های، رشد سلول های سرطانی به متاستاز یا همان گسترش در اعضای دیگر بدن هم می رسد. درباره ی سرطان رحم گفته ها و آزمایشات بیانگر این موضوع هستند که سرطان رحم در مراحل اولیه فقط به فضای داخلی رحم محدود می شود و به قسمت های دیگر سرایت نمی کند. در این مرحله ممکن است تنها بخشی از رحم درگیر شود. اما در مرحله ی بعدی، سلول های سرطانی تخمدان ها و گردنه  رحم را نیز درگیر می کنند. در مرحله ی سوم، اندام های اطراف رحم درگیر شده که باز هم به لگن و مقعد سرایت نمیکند، اما در مرحله ی آخر، متاستاز به روده، مقعد و کبد و اندام های دورتر نیز سرایت می کند. 

راه های درمان سرطان رحم چه هستند ؟

 راه های درمان سرطان رحم در خانم ها تا حد زیادی به شرایط بدنی بیمار، وضعیت پیشرفت بیماری و … بستگی دارد. به طور معمول دو روش جراحی و پرتو درمانی از گزینه های روی میز برای درمان این نوع از سرطان در خانم ها می باشند که در ادامه به شرح هر کدام از این راه های درمان خواهیم پرداخت. 

جراحی؛ یکی از راه های درمان سرطان رحم:

جراحی برای درمان سرطان رحم، یکی از پرکاربردترین راه حل ها می باشد. اما جراحی نیز می تواند مراحل خاص خودش را داشته باشد. با توجه به پیشرفت بیماری، اگر سرطان تنها بخشی از رحم را درگیر کرده باشد، با برداشتن همان قسمت از رحم، بخشی از درمان انجام می شود و دیگر نیازی به برداشتن کل رحم و تخمدان ها و گردنه رحم نیست. اما وقتی سلول های سرطانی به کل رحم و تخمدان ها و لوله های رحم متاستاز کرده باشد، نیاز است کل این اندام ها طی عمل جراحی برداشته شود. در این صورت بعد از عمل جراحی بیمار یائسه شده و دیگه قادر به باروری نخواهد بود. 

پرتودرمانی؛ یکی از راه های درمان سرطان رحم:

یکی دیگر از راه های درمان سرطان رحم، پرتودرمانی است. در این روش معمولا از اشعه های خیلی قوی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کنند. البته گاهی اوقات پرتو درمانی تنها برای این انجام می شود که توده کوچک شده تا عمل جراحی برای برداشتن آن آسان تر انجام شود. بعضی اوقات هم بعد از عمل جراحی از پرتودرمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی به جا مانده از جراحی استفاده می کنند. بیمارانی هم هستند که به دلیل عدم پیشرفت زیاد بیماری شان، تنها با پرتو درمانی سلول های سرطانی موجود در رحمشان از بین خواهد رفت. 

درمان هورمونی ؛ یکی از راه های درمان سرطان رحم:

در این روش سعی می کنند که با کمک داروها بر تولید سطح هورمون در بدن تاثیر بگذارند. پروژسترون هورمونی است که می تواند در از بین بردن سلول های سرطانی کمک کند. بنابراین طی این روش، سعی می کنند که پروژسترون مصنوعی به بدن وارد کنند تا به کمک آن بتوانند از تعداد سلول های سرطانی رحم بکاهند. در مقابل سعی می شود که سطح استروژن بدن را کاهش دهند چرا که این هورمون ها به رشد سلول های سرطانی کمک می کنند. با کاهش این هورمون در بدن و افزایش پروژسترون، تعداد سلول های سرطانی کاهی می یابد. 

شیمی درمانی ؛ یکی از راه های درمان سرطان رحم:

در این روش معمولا از داروهایی با پایه ی شیمیایی برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کنند. این داروها ممکن است به صورت خوراکی و یا تزریقی وارد بدن بیمار شده و سلول های سرطان را از بین ببرند. معمولا این روش برای بیمارانی توصیه می شود که پیشرفت بیماری آن ها از یک حدی فراتر رفته است. 

راه های تشخیص سرطان رحم

راه های مختلفی برای تشخیص سرطان رحم وجود دارد که این راه عبارت اند از : آزمایشات لگنی که معمولا توسط پزشک متخصص زنان انجام می شود. استفاده از امواج صوتی برای تصویر برداری دقیق از فضای داخل رحم و لگن، وارد کردن لنز های ریز به کمک لوله های باریک برای بررسی فضای داخل آندومتر و رحم، نمونه برداری یا بیوپسی که طی آن مقداری از بافت مشکوک برداشته و مورد آزمایش قرار می گیرد تا ماهیت آن مشخص شود، جراحی که زمانی انجام می شود که نتایج بیوپسی اطلاعات کافی درباره ی بافت مورد نظر را در اختیار پزشک قرار نمی دهد. 

سخن آخر

یک بیمار مبتلا به سرطان دهانه ی رحم به دلیل قرار گرفتن در معرض درمان های مختلف برای از بین بردن سلول های سرطانی، تا حد خیلی زیادی ضعیف شده است. بنابراین در این دوران یک همراه آگاه و هوشیار می تواند کمک بزرگ و موثری در روند درمان بیمار داشته باشد. علاوه تقویت جسمی، باید دقت داشته باشید که بیمار باید قدرت روحی و روانی کافی برای مقابله با بیماری را داشته باشد. رژیم های غذایی پر کالری و مقوی با کالری سالم و ورزش، دو عامل مهم و اساسی در درمان سرطان می باشند. یک همراه خوب در دوران بیماری، هم سطح با درمان های خیلی قوی می تواند امید بخش بهبودی باشد. 

سرطان سینه و هر آنچه که نیاز است بدانید!

 سرطان سینه یکی از شایع ترین سرطان هاست که بعد از سرطان ریه، سالانه مرگ و میر زیادی را با خود به همراه دارد. به طور طبیعی سینه از غدد شیری تشکیل شده که توسط یک سری مجاری باریک در نوک پستان به یکدیگر رسیده اند. معمولا شروع سرطان سینه از همین مجاری شیری اتفاق می افتد و سپس گسترش یافته به قسمت های دیگر بدن نیز سرایت می کند. به این سرایت اصطلاحا متاستاز گفته می شود. سرطان پستان مراحل مختلفی دارد که مرحله درمان مخصوص به خود را داراست. در ادامه درباره ی شرایط درمان و عوامل بروز سرطان سینه، بیشتر توضیح خواهیم داد. لطفا با ما همراه باشید. 

چه مواردی می توانند زمینه ساز ابتلا به سرطان سینه در خانم ها باشد؟

 علت دقیق پدید آمدن سرطان سینه هنوز بر کسی آشکار نیست اما مواردی وجود دارند که طبق تحقیقات پزشکی می توانند زمینه ساز ابتلا به سرطان سینه در خانم ها و آقایان باشد. جالب است بدانید که یک درصد از کل مبتلایان به سرطان سینه را آقایان تشکیل می دهند. 

 مواردی مانند سن، ابتلای قبلی، وراثت، ژنتیک، رژیم غذایی بد، عادت ماهانه ی نامنظم و نا متعارف، چاقی، مصرف الکل و دخانیات، شیر دهی، سن قاعدگی، هورمون تراپی، قرص های ضد بارداری، سن اولین بارداری، اشعه با دوز بالا از جمله وارد احتمالی هستند که می توانند ریسک ابتلا به سرطان در بخش سینه را در خانم ها تا حد زیادی بالا ببرند. 

علائم سرطان سینه چه چیزهایی هستند؟

 در باور عموم تصور می کنند می کنند که هر مشاهده ی هر گونه ی توده ی سفت در داخل سینه نشان دهنده ی سرطان پستان می باشد. این باور تا حدی درست است اما هر توده ای نمی تواند بافت سرطانی داشته باشد و متاسفانه سرطان هایی هستند که در سینه شکل گرفته اند اما تشخیص توده ی آن ها از روی فیزیک سینه قابل تشخیص نیست. 

 به طور کلی هر گونه تغییری در اندازه، شکل و رنگ و نوک پستان می تواند هشداری باشد برای ابتلا به سرطان سینه. ترشح خون و هر گونه مایعی از نوک سینه نیز از علائم احتمالی سرطان پستان محسوب می شود. گاهی اوقات با لمس پوست سینه متوجه یک بافت مرمری شکل در زیر پوست می شوید که این مورد نیز از علائم سرطان سینه محسوب می شود. بی خوابی، تنگی نفس، ضعف، کاهش اشتها و کاهش وزن و مشکلات گوارشی همگی مواردی هستند که ممکن است خبر از وجود توده ی سرطانی در سینه ی خانم ها بدهد. به هر حال به محض دیدن هر کدام از این علائم، نیاز است به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید. 

راه های علمی تشخیص سرطان سینه

راه هایی وجود دارند که بروز با کمک آن ها می توانید سرطان سینه را تشخیص داده و برای درمان آن اقدام نمایید.

معاینه ی فیزیک بدن:

اولین گزینه معاینه ی فیزیکی بدن در بخش سینه و زیر بغل و غدد لنفاوی  می باشد. بعد از اینکه فرد سینه های خود را بررسی کرده و متوجه ضایعه ی خاصی شد، پزشک متخصص با نگاه و معاینه ی فیزیکی وجود توده و یا ناهنجاری در سینه را بررسی می کند. در صورت مشاهده ی هر گونه ناهنجاری، تشخیص ماهیت آن به کمک نمونه برداری انجام خواهد شد. 

 ماموگرافی:

مامو گرافی یک نوع تصویر برداری دقیق از بافت پستان می باشد. در این تصویر برداری از جهات مختلف از پستان انجام می شود تمام بافت پستان به صورت دقیق مورد بررسی قرار گرفته و در صورت مشاهده ی هر گونه ناهنجاری، تصویر آن در تصویر ارائه می شود. در واقع مامو گرافی ها با تصاویری که از وضعیت سینه نشان می دهند، از پیشرفت توده های سرطانی تا حد زیادی جلوگیری می نمایند. 

  اولتراسوند:

 این روش نوعی تصویر برداری با کمک امواج صوتی است. در این روش مکان دقیق توده و ماهیت آن تا خدودی قابل تشخیص می باشد. البته از اولتراسوند برای تشخیص دقیق مکان توده استفاده می کنند تا بتوانند روسه ی بیوپسی را انجام دهد.

  بیوپسی:

بیوپسی همان نمونه برداری است. در این روش از بافت مذکور مقداری را به عنوان نمونه برداشته و به پاتولوژیست تحویل می دهند. نمونه برداری در این روش با توجه به مکان توده و وضعیت ان توسط پزشک متخصص انجام خواهد شد.  

  ام آر آی:

ام آر آی نیز یک نوع دیگر از تصویر برداری می باشد که در آن ماهیت توده و گستردگی آن به طور واضح پدیدار خواهد بود. 

راه های درمان سرطان سینه شامل چه مواردی می شود؟

 درمان سرطان پستان با توجه به اندازه، نوع، گستردگی توده، سن ، وضعیت ژنتیکی و شخصیت بیمار متفاوت می باشد. اما به طور کلی جراحی، رادیوتراپی، هورمون تراپی، کموتراپی و تارگت تراپی از گزینه های پرکاربرد در درمان سرطان سینه می باشند. 

جراحی؛ یکی از راه های درمان سرطان سینه:

جراحی ها یکی از متداول ترین راه حل هایی است که توسط پزشک متخصص تجویز می شوند. اما جراحی پستان نیز با توجه به شرایط بیماری دو نوع می باشد. نوع اوا ماستکتومی که در آن کل بافت پستان برداشته می شود و نوع دوم لامپکتومی است که فقط توده و بافت سرطانی اطراف آن برداشته می شود. 

 رادیوتراپی؛ یکی از راه های درمان سرطان پستان:

رادیوتراپی روش است که از امواج قوی برای از بین بردن سلول های سرطانی داخل سینه استفاده می کنند. 

 کموتراپی؛ یکی از راه های درمان سرطان پستان:

در این روش از داروهای خیلی قوی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. 

هورمون تراپی؛ یکی از راه های درمان سرطان پستان:

در این روش به کمک داروهایی مانند تاموکسیفن، آناستروزول، اگزمستان، لتروزول و فول وسترانت برای جلوگیری از تغذیه رسانی به سلول های سرطانی استفاده می شود. در واقع استروژن مهم ترین هورمونی است که باعث تغذیه رسانی به سلول های سرطانی می شود. به کمک این داروها هورمون استروژن عملا غیر فعال خواهد شد. 

تارگت تراپی ؛ یکی از راه های درمان سرطان پستان:

در این درمان از سلول ها و سیستم ایمنی خود بدن برای مبارزه با سلول های سرطانی استفاده می شود. 

راه های درمان سرطان سینه شامل چه مواردی می شود؟

 درمان سرطان پستان با توجه به اندازه، نوع، گستردگی توده، سن ، وضعیت ژنتیکی و شخصیت بیمار متفاوت می باشد. اما به طور کلی جراحی، رادیوتراپی، هورمون تراپی، کموتراپی و تارگت تراپی از گزینه های پرکاربرد در درمان سرطان سینه می باشند. 

جراحی؛ یکی از راه های درمان سرطان سینه:

جراحی ها یکی از متداول ترین راه حل هایی است که توسط پزشک متخصص تجویز می شوند. اما جراحی پستان نیز با توجه به شرایط بیماری دو نوع می باشد. نوع اوا ماستکتومی که در آن کل بافت پستان برداشته می شود و نوع دوم لامپکتومی است که فقط توده و بافت سرطانی اطراف آن برداشته می شود. 

 رادیوتراپی؛ یکی از راه های درمان سرطان پستان:

رادیوتراپی روش است که از امواج قوی برای از بین بردن سلول های سرطانی داخل سینه استفاده می کنند. 

 کموتراپی؛ یکی از راه های درمان سرطان پستان:

در این روش از داروهای خیلی قوی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود. 

هورمون تراپی؛ یکی از راه های درمان سرطان پستان:

در این روش به کمک داروهایی مانند تاموکسیفن، آناستروزول، اگزمستان، لتروزول و فول وسترانت برای جلوگیری از تغذیه رسانی به سلول های سرطانی استفاده می شود. در واقع استروژن مهم ترین هورمونی است که باعث تغذیه رسانی به سلول های سرطانی می شود. به کمک این داروها هورمون استروژن عملا غیر فعال خواهد شد. 

تارگت تراپی ؛ یکی از راه های درمان سرطان پستان:

در این درمان از سلول ها و سیستم ایمنی خود بدن برای مبارزه با سلول های سرطانی استفاده می شود. 

راه ها جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه چه راه هایی هستند؟

 هر خانمی باید برای معاینه ی سالانه ی خود تحت نظر یک پزشک متخصص زنان قرار گیرد. معاینه های فیزیکی ماهانه، سونوگرافی های سالیانه و بررسی های پزشکی، روش هایی هستند که هر خانم باید برای انجام ان ها به پزشک متخصص مراجعه کند تا از سلامت خود اطمینان حاصل نماید. مسئله ی ژنتیک در ابتلا به سرطان سینه، امری غیر قابل کنترل است اما راه هایی نیز وجود دارد که با رعایت آن ها، احتمال ابتلا به سرطان سینه تا حد زیادی قابل کنترل خواهد بود. این موارد شامل تغییر رژیم غذایی، ورزش کردن، تغییر سبک زندگی، دوری از مصرف دخانیات و حفظ آرامش و سلامت روان می باشد. 

در صورت ابتلا به سرطان سینه چگونه آن را مدیریت کنیم؟

 بیماری که به سرطان سینه مبتلا شده است معمولا بسیار ضعیف و کسل است. حواستان باشد که رژیم غذایی این بیماران باید پرکالری باشد تا بتواند انرژی از دست رفته ی بیمار طی درمان را دوباره بازیابی نماید. حفظ روحیه ی بیمار از مهم ترین گزینه های نگهداری از اوست. بیمار باید توان روحی لازم برای مبارزه با سرطان را داشته باشد. یادتان نرود که همدلی و همراهی و حفظ انرژی، مهم ترین لطفی است که یک همراه می تواند در حق بیمار مبتلا به سرطان سینه انجام دهد. 

همه چیز درباره ی سرطان تخمدان

 سرطان تخمدان یکی سرطان هایی است که در خانم ها بسیار شایع می باشد. این نوع از سرطان اگر خیلی زود تشخیص داده و تحت درمان قرار بگیرد، قابل درمان می باشد. در ادامه درباره ی ویژگی های و دلایل ابتلا به سرطان تخمدان در خانم ها بیشتر توضیح خواهیم داد. لطفا با ما همراه باشید : 

 سرطان تخمدان چیست؟ 

 تخمدان ها مهم ترین نقش را در بارداری و تولید دو هورمون مهم زنانه به نام های پروژسترون و استروژن را بر عهده دارند. در بدن هر خانمی به طور معمول دو تخمدان وجود دارد. علاوه بر تولید هورمون ها، تمامی تخمک ها برای باروری نیز در تخمدان ها تولید می شوند. سرطان تخمدان به معنای بروز توده های سرطانی در داخل تخمدان هاست که این اتفاق می تواند در یک تخمدان و یا هر دو تخمدان در بدن خانم ها رخ دهد. آزمایشات و بررسی ها نشان می دهد که معمولا سرطان تخمدان از لوله های رحمی شروع شده و به داخل تخمدان ها راه پیدا می کند.

 سرطان تخمدان چه علائمی دارد ؟ 

 مانند هر بیماری دیگری سرطان تخمدان نیز می تواند علائم مشترک با سایر بیماری ها را داشته باشد. به عنوان مثال تکرر ادرار، بی اشتهایی، احساس درد در لگن و شکم و نفخ شدید، همگی می توانند عواملی باشند که نشان دهنده ی سطران تخمدان هستند. اما موارد اساسی تری وجود دارد که می تواند شخص را برای ابتلا به سرطان تخمدان مستعد تر کند. 

 تاثیر سن بر روی سرطان تخمدان  

 یکی از مهم ترین دوره هایی که ممکن است بر روی سلامتی خانم ها تاثیر زیادی بگذارد، دوره ی بعد یائسگی می باشد. در واقع با افزایش سن یک خانم، خطر ابتلا به سرطان تخمدان نیز بالا می رود. خیلی از خانم ها هم هستند که بعد از یائسگی هورمون های استروژن مصرف می کنند. این موضوع نیز می تواند یکی از موارد زمینه ای برای ابتلا به سرطان تخمدان باشد. چیزی که درباره ی سلامت خانم ها بسیار بدیهی است، مسئله ی چکاپ سالانه ی خانم هاست که حتما باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود. 

 چاقی چه تاثیری بر سرطان تخمدان دارد؟ 

 چاقی به خودی خود می تواند فرد را مستعد خیلی از بیماری مختلف کند. متاسفانه خانم های چاق خیلی بیشتر از خانم های لاغر در معرض ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند. همچنین شانس بهبودی در خانم های لاغری که به سرطان تخمدان مبتلا شده اند نسبت به خانم های چاق مبتلا به سرطان تخمدان بیشتر می باشد. بنابراین یکی دیگر از مواردی که یک خانم برای سلامت خود باید کنترل کند، وزن اوست. 

 به طور کلی، کلسترول بالا، تغذیه ی بد، مصرف زیاد فست فود، نیترات ها و نیتریت ها و …. همگی می توانند باعث بروز انواع سرطان مخصوصا سرطان تخمدان شوند. یادتان نرود که چربی ها، هورمون های استروئیدی را در خودشان ذخیره می کنند و تجمع بیش از اندازه ی این هورمون ها خطر ابتلا به سرطان تخمدان را تا حد زیادی افزایش می دهد.

آیا سابقه ی خانوادگی بر ابتلا به سرطان تخمدان تاثیر دارد؟ 

 متاسفانه تحقیقات به عمل آمده در این زمینه نشان میدهد که اگر یکی از بستگان نزدیک یک خانم به سرطان سینه و یا سرطان تخمدان مبتلا شده باشد، احتمال ابتلای خانم به نوع سرطان ها نیز به نسبت بقیه بالا تر است. در واقع تغییرات ژنتیکی ارثی، عامل خیلی از سرطان های زنانه می باشد. 

 سرطان تخمدان چگونه تشخیص داده می شود؟ 

 اولین قد برای بررسی تخمدان ها و رحم، مواردی مانند سونوگرافی و یا تصویربرداری از اجزای داخلی می باشد. نتیجه ی تصویربرداری در این موارد معمولا از وجود یک ضایعه در داخل تخمدان ها و یا رحم خبر می دهد. حالا این ضایعه ی مورد نظر می تواند زگیل تناسلی، کیست، قارچ های تناسلی، پولیپ، توده های خوش خیم و بد خیم باشد. برای درک این که ماهیت این ضایعه چیست، معمولا پزشکان بیوپسی یا همان نمونه برداری را تجویز می کنند. در این روش مقداری از نمونه ی مورد نظر برداشته و در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار می دهند تا ماهیت توده ی مورد نظر تعیین شود. 

 انواع سرطان تخمدان  

 سرطان های تخمدان معمولا ماهیت مخاطی دارند، یعنی این توده ها معمولا از سلول هایی تشکیل می شوند که در سطح تخمدان قرار گرفته اند. متاسفانه در اکثر موارد تومورهای مخاطی، بدخیم هستند. با این حال تومورهایی هم وجود دارند که سرعت رشد آن ها به نسبت بقیه کمتر می باشد و بدخیم نیستند. در سرطان تخمدان مخاطی که بدخیم نیستند، احتمال زنده ماندن فرد پس از تشخیص، معمولا چیزی بین 77 درصد تا 99 درصد است. اما برای سرطان های مخاطی بدخیم معمولا شانس زنده ماند با توجه به وخامت بیماری چیزی بین 18 تا 98 درصد می باشد. 

 همان طور که گفتیم سرطان رحم معمولا از یک یا دو تخمدان آغاز می شود و اگر پیشگیری درمان نشود، به رحم، ارگان های اطراف رحم، غدد لنفاوی و شکم و نهایتا شش و کبد و اجزای دیگر سرایت پیدا خواهد کرد. به همین دلیل است که معمولا به خانم ها توصیه می شود هر چند وقت یکبار خودشان تحت نظر پزشک متخصص زنان قرار دهند. 

 سرطان تخمدان چگونه درمان می شود؟ 

 اولین گزینه برای درمان سرطان تخمدان، برداشتن بخشی است که توده های بدخیم در آن قسمت قرار دارند، حالا این بخش می تواند شامل یک تخمدان، دو تخمدان و یا کل رحم و ارگان های اطراف آن باشد. در جراحی سعی می کنند که ابتدا ریسه ی اصلی را برداشته و سپس سراغ دارو درمانی و درمان های دیگر بروند. 

 مرحله ی بعد از جراحی شیمی درمانی است، از شیمی درمانی و داروهای آن معمولا برای زمانی استفاده می کنند که بعد از جراحی، توده های باقی مانده مورد هجوم قرار گرفته و از بین برود. شیمی درمانی معمولا از طریق تزریق وریدی و یا شکمی و خوراکی انجام می شود. در درمان هایی که احتمال رشد دوباره ی توده وجود ندارد، معمولا بعد از جراحی دیگر احتیاجی به شیمی درمانی نیست. 

 آیا با سرطان تخمدان می توان باروری را ادامه داد؟ 

 همه چیز بستگی به این دارد که بیماری و توده ها تا چه حد پیشرفت کرده باشند و چقدر بدخیم باشند. متاسفانه بروز سرطان در سنین جوانی می تواند بسیار خطرناک باشد. با این حال اگر سرطان تخمدان فقط یک تخمدان را درگیر کرده باشد، با بررسی تخمدان دیگر و تایید سلامت آنف امکان باروری مجدد در بیمار وجود خواهد داشت. اما اگر هر دو تخمدان درگیر باشند، پزشک متخصص معمولا برداشتن دو تخمدان را تجویز می کند و نهایتا برای بیمار یائسگی اتفاق می افتد که احتمال بارداری در این وضعیت به صفر می رسد. 

 مراقبت و نگهداری بعد از جراحی  

 همان طور که گفتیم، بعد از برداشتن تخمدان ها، ترشح استروژن در بدن متوقف می شود. نبود استرين در بدن، بدن را مستعد پوکی استخوان شدید می کند. بنابراین احتیاج است که بیمار تحت نظارت پزشک متخصص، مراقب سلامتی خود باشد و خواسته های بدن خود بیش از پیش اهمیت دهد. تغذیه درست و ورزش و دوری از اضطراب و فشار عصبی، بهترین کاری است که هر فرد می تواند برای سلامت بدن خودش انجام دهد. 

 در نهایت از ته قلبمان امیدواریم که هیچ زنی در هیچ جای دنیا با این بیماری درگیر نباشد، و همه ی مردم دنیا طعم شیرینی سلامتی را روز به روز بیشتر و بهتر حس کنند. امیدواریم که مطالب ارائه شده راهنمایی باشد تنها و تنها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری سرطان تخمدان! 

برای درمان و تشخیص سرطان تخمدان به کدام پزشک مراجعه کنیم

دکتر شهره درویش زاده، جراح و متخصص زنان زایمان و نازایی با 25 سال سابقه درخشان فعالیت حرفه ای در حوزه پزشکی و انجام بیش از 2 هزار جراحی موفق سرطان یکی از با تجربه ترین و حاذق ترین پزشکان در زمینه درمان سرطان  می باشند که شما می توانید با اطمینان خاطر برای تشخیص و درمان به ایشان مراجعه کنید و با دریافت مشاوره های کامل قبل از عمل، از نتیجه حاصله اطمینان کافی را کسب کنید. 

مراحل درمان

  • سه ماه اول90 روز
  • سه ماه دوم90 روز
  • سه ماه سوم90 روز

با پزشکان ما آشنا شوید

دکتر شهره درویش زاده

دکتر شهره درویش زاده

متخصص زنان و زایمان

متخصص زنان و زایمان

قرار ملاقات گذاشتن

خوش آمدید دوست عزیز

آیا حساب کاربری ندارید؟
قبلی
بعدی